ارسال آگهی

چرا کمپرسور کولر گازی داغ می کند و علت سوختن کمپرسور چیست؟

در این مطلب به بررسی علت داغ شدن وسوختن کمپرسور کولرگازی میپردازیم و به نکات زیر اشاره میکنیم:

علت سوختن کمپرسور کولر گازی و یا داغ کردن آن می تواند بر اثر اتصال و یا قطع سیم های موتور باشد که به علت از بین رفتن عایقهای موتور کمپرسور بوجود آمده است و در نتیجه منجرب به سوختن کمپرسور کولر گازی گردیده است.چرا کمپرسور کولر گازی داغ می کند و علت سوختن کمپرسور چیست؟

میزان ماندگاری سیم های موتور به نسبت درجه حرارت کارکرد موتور کولر گازی بستگی دارد به صورتیکه در زمان بالا رفتن دمای کمپرسور، اگر کمپرسور همچنان در حال کار باشد، همین دمای بالا سبب داغ شدن بعضی از بخش های کمپرسور و سیم ها شده که در نهایت منجرب به سوختن آن می گردد.

علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

داغ کردن کمپرسور می تواند بر اثر عوامل ذیل باشد:

  • کثیف بودن کندانسور
  • خراب بودن فن
  • ولتاژ نا مناسب
  • کم شدن مبرد
  • نامرغوب بودن و بی کیفیت بودن سیم های استفاده شده در موتور
  • معیوب بودن سیم پیچ راه انداز یا کمکی نیز می تواند علت سوختن کمپرسور کولر گازی باشد.

سه فیش از کمپرسور خارج شده است که توسط این سه فیش می توان علت سوختن کمپرسور کولر گازی و همچنین نوع سوختگی که برای موتور کولر گازی اتفاق افتاده است را تشخیص داد. این سه فیش را با حروف C،S،M مشخص کرده اند، در صورت اتصال کوتاه یا قطع بودن ارتباط بین C و M می توان نتیجه گرفت که سیم پیچ اصلی سوخته است و در صورتیکه ارتباط بین S و C قطع شده باشد یا اتصال کوتاه شده باشد، نشان دهنده سوختن استارت یا سیم پیچ راه انداز می باشد.

بهتر است بدانید که سوختن موتور کولر گازی منجرب به اسیدی شدن سیستم شده که اغلب خراب شدن و تجزیه روغن کمپرسور را به همراه دارد. در کمپرسورها چه از نوع نیمه بسته و بسته رفت و برگشتی الکتروموتور عمل خنک شدن بوسیله گاز مبرد صورت می گیرد. با توجه به اینکه استاتور در مسیر گاز قرار دارد، زمانیکه گاز اسیدی و آلوده شود باعث خورده شدن عایق روی سیم پیچ شده و سبب اتصال کوتاه و نهایتا سوختن الکتروموتور می شود.علت سوختن کمپرسور کولر گازی و عوامل موثر بر آن

علت سوختن کمپرسور کولرگازی و انواع سوختگی آن

زمانیکه سوختن الکتروموتور بر اثر اسیدی بودن گاز و اتصال کوتاه شدن سیم پیچ باشد دو نوع سوختگی اتفاق خواهد افتاد.

  1. سوختگی نقطه ای و خفیف
  2. سوختگی شدید

در سوختگی نقطه ای و خفیف روی سیم پیچ الکتروموتور کمپرسور فقط یک نقطه دچار اتصال کوتاه شده است و همین دلیل از کار افتادن کمپرسور گردیده است. در چنین مواقعی زمانیکه متوجه سوختگی شدید بلافاصله دستگاه را خاموش کنید تا موجب سوختگی سایر قطعات نگردد. سپس می توانید با تعویض سیم پیچ کمپرسور و عوض کردن روغن کمپرسور و فیلتر درایر دستگاه را راه اندازی نمایید. البته حتما پس از 24 ساعت پس از راه اندازی دستگاه، روغن کمپرسور و میزان اسیدیته آن را حتما چک کنید.

تجربه یک تعمیرکار کولر گازی تهران که دارای تجربه بالایی است، نشان داده است که بیشترین نوع سوختگی که برای کولرهای گازی اتفاق می افتد از نوع شدید می باشد. چون گرمای زیاد بخش زیادی از سیم پیچ کمپرسور را دچار سوختگی می کند مدار تبرید و دستگاه ها نیز آسیب خواهند دید. این آسیب رسیدن به مدار تبرید همراه با دوده ناشی از سوختن و اسید و مواد خورنده دیگر می باشد که چنانچه در مدار باقی بمانند خسارات جدی به سیستم سرد کننده وارد خواهند کرد.

زمانیکه کمپرسور دچار سوختگی شدید شده باشد ابتدا در مسیر مدار مکش کمپرسور بعد از اواپراتور فیلتر مکش قرار دهید. خوشبختانه امروزه در ساخت و طراحی این سیستم ها این فیلتر را از قبل تعبیه می کنند حال که با علت سوختن کمپرسور کولر گازی آشنا شدید، اگر کولر گازی شما این فیلتر را از قبل ندارد حتما در اولین فرصت آن را تهیه و نصب نمایید تا در زمان سوختگی کمپرسور هزینه تعمیر کولر گازی تهران شما بیش از حد بالا نرود. جهت بالا بردن زمان بهره برداری از کولرگازی و افزایش طول عمر دستگاه نیز میتواندی مطلب نکات کلیدی افزایش طول عمر کولرگازی را مطالعه نمایید.

دسته بندی شده در: تعمیر کولر, تعمیر کولر گازی, لوازم خانگی, مجله

ارسال نظر