ارسال آگهی

آشنایی با سیستم لوله کشی پکیج

سیستم پکیج برای کارکرد نیاز به لوله کشی دارد و امکان استفاده از پکیج بدون لوله کشی نیست. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا در مورد سیستم لوله کشی شوفاژ و پکیج و رادیاتور بپردازیم تا در هنگام تعمیرات پکیج از نحوه لوله کشی آن آگاهی داشته باشید.

آشنایی با سیستم لوله کشی پکیج

رادیاتور پکیج گرمای خود را به وسیله تابش و همچنین جابجایی طبیعی و یا آزاد به سمت هوای اتاق می فرستد و لوله کشی آنها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهایی است که سبب عملکرد مطلوب یا نامطلوب آنها می گردد. این لوله کشی به خوبی به وسیله لوله کش ماهر انجام می‌شود که اگر در انجام آن استانداردهای لازم رعایت نشود، لوله کشی پکیج استاندارد نبوده و پکیج عملکرد صحیح نخواهد داشت و نیاز به تعمیرات شوفاژ و پکیج پیدا می کنید.

انواع لوله کشی پکیج

سیستم لوله کشی برای شوفاژ به صورت عمده به دو دسته باز و بسته تقسیم می شود.

  • لوله کشی باز
  • لوله کشی بسته

سیستم باز: در این سیستم آب به سمت یک مخزن جریان می یابد که به هوای آزاد باز می شود.

سیستم بسته: علیرغم سیستم باز در سیستم های بسته آب در معرض هوای آزاد قرار ندارد ولی منبع انبساط آنها و همچنین سطح آب به میزان کمی با هوای آزاد مرتبط می باشد. سیستم گردش آب در لوله کشی پکیج به دو صورت اجباری و اختیاری انجام می شود.

اجباری یعنی ماده سیال به وسیله پمپ سیرکولاتور یا زمینی به صورت اجباری به گردش در می آید و اختیاری یعنی گردش آب تحت تأثیر نیروی ترموسیفون که ناشی از اختلاف وزن مخصوص آب گرم رفت و برگشتی اتفاق می‌افتد.

سیستم لوله کشی با کلکتور

در این روش برای هر واحد یا هر طبقه و نیز هر رادیاتور یک لوله برگشت و یک لوله رفت در نظر گرفته شده است انشعاب دو یا چند خط لوله را انجام می دهد، از هر کلکتور به منظور رفت یا برگشت یک لوله و یا چند لوله استفاده می شود.

سیستم لوله کشی با کلکتور

سیستم لوله کشی با برگشت مستقیم

در این روش آبی که از دستگاه برمیگردد به صورت مستقیم وارد لوله برگشت شده و با توجه به اینکه در این روش طول لوله های رفت و برگشت به تناسب کم می باشد و افت فشار کمتری در مسیر وجود خواهد داشت. در این سیستم لوله کشی استفاده از شیر زانویی در مسیر برگشت آب الزامی می باشد چرا که سبب اعتدال سیستم لوله کشی می گردد. همچنین بهتر است بدانید که مصالح به کار رفته در این روش تا حدی ارزان می باشد و برای لوله کشی رادیاتور ها در آپارتمان های کوچک و همچنین دستگاه‌های دارای افت فشار نابرابر و سیستم های باز و بسته مناسب می باشد.

سیستم لوله کشی با برگشت معکوس

این سیستم که در بیشتر ساختمان ها اجرا می شود برای دستگاه هایی که دارای افت فشار مساوی می باشند، مناسب است ولی برای سیستم های باز توصیه نمی شود. نحوه عملکرد آن بدین گونه است که آب برگشتی از دستگاه در جهت حرکت آب در لوله رفت منتقل می گردد، در این سیستم به صورت کلی مجموعه طول لوله های رفت و برگشت برابر می باشد.

سیستم لوله کشی مختلط

در این نوع از سیستم لوله کشی پکیج قسمتی از لوله های برگشت به صورت مستقیم و قسمتی به صورت معکوس لوله کشی می شود. بهتر است بدانید که در این سیستم لوله کشی مجموعه اندازه طول لوله برگشت و لوله رفت و همچنین مقدار افت فشار که در مسیر لوله کشی وجود دارد برابر نیست و همچنین لوله کشی لوله های برگشت معکوس سیستم می تواند در زیر زمین و یا سقف کاذب یا کف انجام شود.

سیستم تک لوله ای

در این سیستم لوله کشی تنها یک لوله اصلی استفاده شده است به همین دلیل این سیستم لوله کشی را سیستم تک لوله ای می نامند و برای اتصال لوله های رفت و برگشت مربوط به مبدل حرارتی به سمت لوله اصلی از اتصالات مخصوصی استفاده می شود.

دسته بندی شده در: تعمیر شوفاژ, نصب و سرویس و تعمیر پکیج, مجله

ارسال نظر