ارسال آگهی

ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر چه نتایجی به دنبال دارد؟

ریختن نخاله ساختمانی در مناطق مسکونی، خیابان ها و حریم شهر، بر خلاف قوانین و مقررات است. گاهی اوقات افراد به علت عدم آگاهی از تاثیرات منفی تخلیه نخاله های ساختمانی در سطح شهر، اقدام به ریختن نخاله در محل نامناسب می کنند و باعث ایجاد مشکلاتی برای شهر و همشهریان خود می شوند.

به طور کلی از شهروندان انتظار می رود که نسبت به حفظ و نگهداری از شهر خود مسئولیت پذیر باشند. در مورد کلان شهر هایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و … این مسئله بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از آنجایی که در این شهر های بزرگ، ساخت و ساز، تخریب، بازسازی و تعمیرات ساختمان ها بیشتر انجام می گیرد، حجم نخاله ساختمانی تولید شده زیاد تر خواهد بود. در نتیجه، سهل انگاری در حمل نخاله ها و ریختن آن ها در سطح شهر های بزرگ می تواند اثرات جبران ناپذیر بیشتری بر جای بگذارد.

ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر چه نتایجی به دنبال دارد؟

از شهروندان متعهد و مسئولیت پذیر انتظار می رود علاوه بر اینکه خود اقدام به ریختن نخاله به صورت غیر مجاز در سطح شهر نمی کنند، در مقابل مشاهده تخلفات سایر همشهریان خود در این زمینه نیز حساس باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی با سامانه 137 شهرداری تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.

متاسفانه در برخی از شهر های کشور آنقدر این عمل ناپسند تکرار شده است که دیگر امری عادی تلقی می شود. در صورتی که ریختن نخاله در محل های غیر مجاز یک اقدام غیر قانونی است و تنها به این علت که تعداد زیادی از افراد این تخلف را انجام می دهند، نمی توان آن را مجاز شمرد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر به بررسی این مسئله مهم بپردازیم و نتایج حاصل از ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر را بررسی کنیم:

تاثیر نخاله های ساختمانی بر محیط زیست

در بسیاری از موارد نخاله و ضایعات ساختمانی دارای موادی شیمیایی مانند آهک می باشد که می تواند به مرور زمان به محیط اطراف خود آسیب بزند. گاهی اوقات تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی در نزدیکی زمین های کشاورزی باعث می شود تا کم کم کیفیت خاک زمین تغییر کرده و برای کشت محصول غیر قابل مصرف شود.

متاسفانه ریختن نخاله ساختمانی، بعضی مواقع در مجاورت رودخانه ها یا آب های زیرزمینی انجام می گیرد که می تواند منجر به آلوده شدن آب کل منطقه گردد. آلودگی های ناشی از نخاله، تنها باعث آسیب رسیدن به محیط زیست نمی شود و می تواند حیوانات و جانوران پیرامون خود را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این تغییر کیفیت آب و خاک می تواند بر رشد گیاهان نیز تاثیر گذار باشد.

مشکلات بهداشتی ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر

متاسفانه بسیاری از افراد نسبت تاثیرات زیست محیطی بی توجه هستند، اما مشکلات بهداشتی جزو مسائلی هستند که نمی توان به راحتی از کنارشان عبور کرد. آلودگی و گرد و غبار ناشی از ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر، مخصوصا مناطق مسکونی می تواند مشکلات بهداشتی جدی را برای افراد به وجود آورد.

مشکلات ناشی از پسماند های ساختمانی

گزش حشرات موذی مانند پشه سالک، از جمله مشکلات بهداشتی است که نخاله های ساختمانی برای ساکنین منطقه ایجاد می کنند. گاهی اوقات افراد تصور می کنند برنامه چند روزه ساخت و ساز آن ها نمی تواند مشکلات مهمی برای همسایه ها و اطرافیان آن ها ایجاد کند. به همین دلیل بدون نگرانی اقدام به تخلیه پسماند های ساختمانی خود در خیابان یا پیاده رو اطراف ساختمان می کنند؛ غافل از اینکه این اقدام ممکن است آسیب های جدی به اطرافیانشان وارد کند.

خطرات ناشی از ریختن نخاله ساختمانی در مکان های غیر مجاز

تخلیه نخاله های ساختمانی به صورت غیر مجاز در مکان های ممنوعه گاهی اوقات می تواند خطرات جبران ناپذیری به وجود بیارد. نخاله های ساختمانی گاهی شامل مواد خطرناکی مانند شیشه و میله های آهنی می باشند. ریختن نخاله های ساختمانی بدون توجه به نکات ایمنی در حاشیه خیابان ها و جاده ها می تواند منجر به منحرف شدن خودرو ها از مسیر شود.

حداقل مشکلی که ریختن نخاله در سطح خیابان ها و معابر می تواند ایجاد کند، ایجاد مشکل در رفت و آمد شهروندان است. متاسفانه مسئله به همین جا ختم نمی شود و سالانه تعداد بسیار زیادی از خودرو ها در داخل یا خارج شهر به دلیل وجود نخاله های ساختمانی در مکان های غیر مجاز دچار سانحه و تصادف شده و متحمل خسارت های جانی و مالی زیادی می شوند.

برخورد با متخلفین تخلیه غیر مجاز نخاله ساختمانی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تخلیه نخاله های ساختمانی در مکان های غیر مجاز، غیر قانونی می باشد و با متخلفین این حوزه برخورد جدی صورت می گیرد. اولین نتیجه ای که ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر می تواند به وجود بیاورد، ایجاد مشکل در عبور و مرور افراد است.

در فصل ششم قانون شهرداری و در تبصره یک ماده 55 این قانون آمده است که سد معابر عمومی مانند اشغال پیاده رو ها، میدان ها، پارک ها و … ممنوع می باشد و شهرداری مکلف است تا با کمک مامورین خود در جهت جلوگیری از این مسائل اقدام کند. متاسفانه هنگامی که از این قانون نام برده می شود بیشتر افراد تنها به یاد برخورد ماموران شهرداری با دست فروشان می افتند.

تخلف در تخلیه نخاله

در صورتی که شهرداری موظف است برای رفع هرگونه سد معبری، از جمله ریختن نخاله ساختمانی در مکان های غیر مجاز، اقدام کند. شما به عنوان شهروند این حق را دارید که در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به شهرداری اطلاع دهید. و توجه داشته باشید اگر خود همچین خطایی را انجام دهید باید انتظار برخورد قاطعانه از سوی ماموران شهرداری را داشته باشید.

علاوه بر قانونی که مطرح شد، آیین نامه و قوانینی در مورد مدیریت پسماند های ساختمانی نیز وجود دارد. بر طبق ماده 16 این قانون، در صورتی که افراد در حمل و نقل یا تخلیه نخاله های ساختمانی از قوانین مربوطه تخلف کنند، به جریمه نقدی محکوم خواهند شد و در صورتی که این اقدامات از سوی آن ها تکرار شود، هر بار مبلغ جریمه به دو برابر افزایش خواهد یافت.

راه حل: ریختن نخاله ساختمانی در باکس مخصوص نخاله

ممکن این سوال برای شما پیش بیاید که پس هنگام ساخت و ساز ساختمان های جدید و یا تعمیرات آنها نخاله های ساختمانی خود را کجا بریزیم؟ برای این منظور باکس های مخصوصی ساخته شده است که امکان حمل و نقل توسط انواع ماشین های حمل نخاله را دارند.

به این ترتیب شما می توانید با نصب این باکس های مخصوص حمل نخاله در محل مورد نظر خود، ضایعات و پسماند های ساختمانی خود را درون آن ها بریزید و پس از تکمیل ظرفیت، باکس را به محل های مخصوص دفن و یا بازیافت نخاله های ساختمانی انتقال دهید.

استفاده از باکس های حمل نخاله، مخصوصا در شهر های بزرگ بسیار ضروری می باشد، به همین دلیل است شهرداری ها در اغلب شهر ها اقدام به نصب باکس های حمل نخاله مکانیزه می کنند. این باکس ها بنا به درخواست افراد در محل های مناسبی در نزدیکی محل ساخت و ساز، به مدت دو یا سه روز  قرار داده می شوند.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر