ارسال آگهی

انواع ماشین حمل نخاله ساختمانی ( کامیون، خاور، کمپرسی، نیسان)

با توسعه شهر نشینی و گسترش شهر ها، سالانه مقدار بسیار زیادی نخاله و پسماند ساختمانی تولید می شود. این نخاله های بایستی با مدیریت درست جمع آوری شده و سپس توسط ماشین های حمل نخاله به خارج از شهر ها انتقال یافته و در محل مناسبی دفن شود. در ادامه مطلب موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

به طور خلاصه، نخاله ساختمانی را می توان مواد ضایعاتی تعریف کرد که در اثر ساخت و ساز و فعالیت های تخریبی ساختمان به وجود می آید. پسماندهای حاصل از بازسازی، پروژه های آسفالت کاری، تعمیر پل ها، حوادث طبیعی و … همگی جزو نخاله های ساختمانی به شمار می روند. نخاله شامل مواد مختلفی مانند آسفالت، چوب، گچ، فلز، آسفالت و … است.

انواع ماشین حمل نخاله ساختمانی

نخاله های ساختمانی حدود 30% از کل ضایعات جامد و بیش از نیمی از پسماند های شهری را تشکیل می دهند. آمار ها حاکی از آن است که 30 تا 40 درصد از گاز های گلخانه ای نیز نتیجه صنعت ساختمان سازی است. اگر این پسماند های ساختمانی به درستی مدیریت نشوند، می توانند تاثیرات زیان باری بر محیط زیست و انسان ها داشته باشند.

از آنجایی که بسیاری از مواد تشکیل دهنده این نخاله ها هنوز قابل مصرف می باشد، بازیافت نخاله های ساختمانی پیش از دفن اهمیت بسیاری دارد. پس از آنکه تمام موادی که قابلیت بازیافت دارند از بین نخاله های ساختمانی تفکیک شد، نوبت به دفن آن ها می رسد. برای این منظور لازم است که ابتدا مدیران مربوطه با کمک گرفتن از افراد متخصص محل مناسب برای دفن نخاله را پیدا کنند و سپس برای دفن این پسماند ها اقدام نمایند.

ماشین های حمل نخاله ساختمانی

نخاله های ساختمانی حجم بسیار بالایی دارند، این مسئله هنگام حمل و نقل و دفن نخاله ها اهمیت پیدا می کند. با استفاده از ماشین های حمل نخاله، پسماند های ساختمانی را جا به جا کرده و به محل دفن یا کارخانه بازیافت نخاله منتقل می کنند. هزینه حمل نخاله یکی دیگر از مسائلی است که هنگام باربری اهمیت پیدا می کند. ماشین های حمل نخاله به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. حمل نخاله با استفاده از ماشین های سبک مانند: وانت نیسان و وانت پراید
  2. حمل نخاله ساختمانی با استفاده از ماشین های نیمه سنگین مانند: کامیون، خاور، ایسوز و …
  3. حمل نخاله ها با استفاده از ماشین های سنگین مانند: کمپرسی، تریلی، ترانزیت و …

انتخاب ماشین حمل نخاله باید با توجه به شرایطی مانند حجم بار، مسافت، سرعت انتقال و … انجام گیرد. به طور کلی از ماشین های سبک و نیمه سنگین جهت حمل بارهای درون شهری استفاده می شود. ماشین های سنگین به دلیل محدودیت تردد در شهر، برای حمل بار در خارج از شهر ها استفاده می شوند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد چند نوع از پرکاربرد ترین ماشین های حمل نخاله می پردازیم:

وانت نیسان:

زامیاد 24 و یا نیسان جونیرو که بین مردم بیشتر با نام نیسان آبی مشهور است، یکی از پرکاربرد ترین ماشین ها در حمل بارهای سنگین و البته نخاله است. وانت نیسان که جزو ماشین های سبک به شمار می رود، قابلیت حمل بار تا 5000 کیلوگرم را دارد، اما در حال حاضر با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی فقط مجاز به حمل 2800 کیلوگرم بار می باشد. تولید نیسان از سال 1349 آغاز شده است و در طول زمان ویژگی های مختلفی مثل دوگانه سوزی به آن اضافه شده است.

وانت نیسان حمل نخاله

کمپرسی:

ماشین کمپرسی به نوعی از کامیون ها گفته می شود که مخزن یا اتاقک حملی با ظرفیت مشخص بر روی آن ها نصب شده است. از کمپرسی ها برای حمل نخاله و مصالح ساختمانی استفاده می شود. ماشین کمپرسی با استفاده از بازوهای هیدرولیکی، کفه پشتی را بلند کرده و به این صورت بار را تخلیه می کند. کمپرسی ها با مخزن حمل هایی در اندازه های متفاوت تولید می شوند و قابلیت حمل انواع مصالح ساختمانی مثل  آسفالت، خاک، گچ، سنگ ریزه و … را دارند.

کمپرسی حمل نخاله

کامیون حمل نخاله ساختمانی:

کامیون وسیله نقلیه باری است که دارای یک قسمت بارگیر متصل به کشنده (کشنده به وسیله نقلیه ای گفته می شود که یدک یا نیمه یدک به آن متصل شده و به حرکت در می آید) می باشد. از کامیون علاوه بر حمل نخاله و مصالح  در موارد دیگری مانند حمل کالا و مواد سنگین نیز استفاده می شود. کامیون ها قابلیت حمل 66 تن بار و حتی بیشتر از آن را نیز دارند. این مدل خودروی سنگین در چند نوع مختلف از جمله کامیون اتاق دار، کامیون تیغه دار، کامیون یخچال دار و … تولید می شود.

کامیون حمل نخاله ساختمانی

کامیون خاور

کلمه خاور در لغت به معنای شرق می باشد اما در ایران این اسم برای یک مدل خودرو سنگین زیر مجموعه کامیون ها نیز به کار برده می شود. گروه صنعتی خاور یکی از شرکت های زیر مجموعه ایران خودرودیزل می باشد که بیش از 40 سال است به تولید کامیون خاور مشغول می باشد. به علت کیفیت خوب و تعداد بالای این نوع کامیون استفاده از کلمه خاور رواج یافته و اکنون به کار بردن نام خاور بدون پیشوند و پسوند، این نوع کامیون را تداعی می کند. خاور ظرفیت مجاز برای حمل 2.5 تا 4 تن بار را دارد.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر