ارسال آگهی

مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه

با شروع شدن فصل زمستان و استفاده از انواع سیستم های گرمایشی شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که از بین پکیج و موتورخانه کدام یک مقرون به صرفه تر می باشد و مصرف گاز پایین تری دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا با بررسی پارامترهای به مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه بپردازیم.

مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه

امروز موتور خانه های مدرن در داخل کشور تولید می شوند، دارای دیگ و مشعل های بسیار پیشرفته هستند که جایگزین پکیج های مستقل آپارتمانی شده‌اند. در این مطلب به مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه های قدیمی پرداخته ایم نه موتور خانه های مدرن با راندمان بالا. با توجه به پارامترهای موثر بر میزان مصرف انرژی و همچنین هزینه ای که بابت قبض گاز و یا تعمیرات پکیج و موتورخانه متحمل می شوید، می توانید انتخاب بهتری بین پکیج و موتورخانه داشته باشید.

مصرف گاز پکیج و موتورخانه مرکزی سنتی

سیستم هایی که دارای مخزن هستند، از حجم مشخص آب گرم برای زمان قطع برق برخوردار می باشند. در زمان خرید این سیستم گرمایشی، اگر این قابلیت برایتان مهم بود حتما، توجه داشته باشید که سیستمی که قصد خرید آن را دارید، از مخزن برخوردار می باشد یا خیر؟ بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از سیستم های گرمایشی دارای مخزن میدان انرژی و گاز بیشتری مصرف میکند چرا که در زمان غیر مفید شبانه روز نیز این سیستم ها اقدام به گرم کردن آب می‌کنند که این فرآیند مقرون به صرفه نمی باشد و انرژی زیادی صرف این کار می شود.

اگر آبگرمکن خانه و یا پکیج در هر زمانی بتوانند آب گرم مورد نیاز را به صورت فوری فراهم کنند دیگر نیازی به استفاده از سیستم های گرمایشی مخزن دار نیست و می توانید صرفه‌جویی مناسبی در مصرف انرژی و گاز داشته باشیم. علاوه بر اهمیت وجود آب گرم همیشگی میزان هزینه ای که بابت تعمیرات نیز پرداخت می کنید باید خاطر نشان کرد که هزینه تعمیرات موتورخانه از تعمیر پکیج دردسر ساز تر می باشد.

مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه بر اساس متراژ

بر اساس گزارش های انجام شده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مشخص شده است که از ۵۰۰۰ ساختمانی که از سیستم حرارت مرکزی سنتی استفاده می کنند، میزان مصرف سالیانه منازل مسکونی که به موتورخانه مرکزی با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع می باشد. به عنوان مثال یک ساختمان پنج طبقه که دارای ۱۰ واحد 100 متری می باشد، بالغ بر ۳۵ هزار متر مکعب مصرف انرژی دارد یعنی سرانه گاز مصرفی برای هر واحد به صورت سالانه ۱۵۰۰ متر مکعب خواهد بود.

تفاوت مصرف گاز پکیج و موتورخانه

در صورتی که همه گاز مصرفی برای واحدهای مسکونی که با توجه به کیفیت ساخت و اقلیم مشابه از پکیج حدود هزار متر مکعبی استفاده می کنند کمتر می باشد، بنابراین استفاده از پکیج نسبت موتورخانه دارای مزیت بیشتری می باشد و در مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری خواهد شد. بر اساس استاندارد برچسب انرژی، راندمان پکیج ها اغلب بالای ۸۰ درصد و یا حتی بالاتر از ۹۰ درصد می‌باشد، راندمان پکیج های چگالشی بر اساس فرمول ساده و قابل محاسبه راندمان بالای صد در صد می باشد.

عوامل موثر بر راندمان سیستم حرارت مرکزی یا موتورخانه

مطابق گزارش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، موتورخانه یک محصول یا قطعه نیست بلکه یک مجموعه و سیستمی است که متشکل از قطعات متعدد می باشد که تک تک این اجزا و قطعات بر راندمان کل سیستم تاثیر می گذارد. همچنین ممکن است راندمان مشعل یا دیگ و یا هر کدام از اجزا به طور جداگانه ۸۰% یا بالاتر اعلام شود اما اجرا و طراحی کل موتورخانه و همچنین منبع دوجداره، وضعیت عایق بندی منبع ذخیره آب گرم، لوله کشی ساختمان، مکش دودکش، وضعیت عایق لوله های رفت و برگشت و تهویه هوا و…. راندمان کل سیستم تاثیر مستقیمی داشته باشند.

دسته بندی شده در: تعمیر موتورخانه آب گرم, نصب و سرویس و تعمیر پکیج, مجله

ارسال نظر