ارسال آگهی

مشکلات نصب داربست و راهکار رفع آن ها

داربست ها سازه های موقتی هستندکه در انواع مختلف داربست ساختمانی، داربست فلزی، داربست نمایشگاهی و.. در بازار موجود بوده و برای احداث ساختمان های بلند، برپایی غرفه در سطح شهر و… استفاده می شوند. بسیاری از افرادی که در مقیاس کوچک از داربست استفاده میکنند، ممکن است پس از  اقدام به اجاره داربست، بدون کمک گرفتن از متخصص اقدام به نصب آن نمایند. در این صورت ممکن است نصب داربست با مشکلاتی مواجه شده و ایمنی کار را کم کند. مهم ترین چالش ها و مشکلات نصب داربست موارد زیر می باشند:

  1. برپا کردن و نصب داربست ها
  2. پایین و بالا رفتن از داربست
  3. بارگذاری اشتباه یا بار اضافه
  4. شکستن یا لغزش تخته های الوار
  5. سکوهایی که پوشش کامل یا تخته الوار ندارند
  6. سکوهایی که نرده ی محافظ ندارند
  7. تکان دادن داربست های متحرکی که در نزدیکی سیم های برق هستند
  8. تکان دادن داربست های متحرک همراه با کارگرانی که روی سکو هستند
  9. درست نصب نکردن تمامی اجزای لازم
    مشکلات نصب داربست

1- برپا کردن و نصب داربست ها

حدود یک پنجم از آسیب دیدگی هایی که به داربست مربوط می شود، به پیاده سازی و برپایی داربست ها بستگی دارد. که معمول ترین آنها، کم گذاشتن سکو برای کارگرانی است که در طبقات بالایی داربست ها، کار میکنند. یک یا دو الوار اصلا ایمنی لازم را ندارد. همین امر باعث بالا رفتن اهمیت رعایت نکات ایمنی در داربست های ساختمانی شده است.

باید توجه کرد که مهار ها را باید همزمان با عمل پیکربندی داربست ها، نصب نمود. اگر در انجام این امر، کم کاری صورت گیرد، داربست ناپایدار شده و حتی اگر واژگون نشود، احتمال حرکت و تاب خوردن آن تا حدی که کارگر از روی سکو پرت شود، وجود دارد. اگر روی سکوی کار، فقط یک یا دو تخته الوار وجود داشته باشد و طبق آنچه رایج است، نرده محافظ نیز موجود نباشد، احتمال وقوع حوادثی از این قبیل بالا می رود.

2- پایین و بالا رفتن از داربست ها

بخشی از آسیب دیدگی هایی که به داربست مربوط می شود، برای زمانی است که کارگران از داربست ها بالا و پایین می روند. رفت و آمد از طریق قاب های داربست امری رایج است اما درست نبوده و خطرناک می باشد. ممکن است منجر به وقوع حوادث خطرناکی برای کارگران شود. برای حل مشکل پایین و بالا رفتن از داربست ها، باید از نردبان های مناسب استفاده نمود. ضمن اینکه برای بالا رفتن از داربست نیز، روش های صحیحی وجود دارد که کارگران در صورت اقدام به این کار، باید از آن استفاده کنند.
بالا پایین رفتن از داربست ها

3- بارگذاری اشتباه یا بار اضافه بر روی الوار

اگر بار زیادی بر روی تخته الوار های روی داربست اعمال شود، باعث خمیدگی و در نهایت شکستگی تخته های الوار می شود. مشکل بار زیاد و سنگین معمولا در زمان بنایی پیش می آید که ممکن است پالت مصالح از 1500 کیلوگرم سنگین تر باشد. در حالتی که مصالح و اجسام سنگین، پیش آمدگی زیادی نسبت به سکوی داربست داشته باشند، توازن سکو بهم خورده و احتمال واژگونی داربست وجود دارد.

4- شکستن یا لغزش تخته های الوار

اغلب حوادثی که برای کارگران پیش می آید. به مشکلات تخته های الوار بستگی دارد. اگر تخته های الوار، در هنگام نصب داربست با بست یا روش های دیگر، محکم نشوند، احتمال لغزیدن آنها وجود دارد و این امر خطرناک است. همچنین اگر تخته الوار ها ضعیف باشند، اعمال بار اضافه باعث شکستن آنها می شود. به همین دلیل استفاده از تخته الوار هایی که استحکام مناسب داشته و سالم هستند و کاملا به داربست محکم شده اند، امری ضروری می باشد. همچنین باید دقت کنید که در زمان نصب الوار ها، نباید پیش آمدگی زیاد وجود داشته باشد. زیرا زمانی که کارگر بر روی آن پا میگذارد، تخته الوارها برگشت میخورند. ضمن اینکه با این کار، خطر لغزش الوار نیز وجود دارد.

5-سکوهایی که پوشش کامل و تخته الوار ندارند

حوادثی که در صورت نبود پوشش کامل و تخته الوار به وجود می آید، هم برای کارگران و هم برای عموم افرادی که ممکن است از زیر محلی که داربست نصب است، حرکت کنند، خطرناک می باشد. طبق قوانین باید تمامی ساختمان هایی که داربست دارند، سکوی داربستی با عرض حداقل 45 سانتی متر و همه سکوهایی که ارتفاع آنها بیشتر از 4.2 متر است، باید کاملا پوشش داده شوند.

6- سکوهایی که نرده محافظ ندارند

یکی از موارد ایمنی که بسیار در ساختمان مهم است اما به آن توجه نمی شود، نرده محافظ برای سکوهای داربست می باشد. نرده محافظ برای تمام ارتفاع ها مورد استفاده است و با توجه به اینکه درصد زیادی از سقوط ها، از روی داربست های 3 متری بوده است. توصیه می شود، پس از نصب داربست برای تمام سکوها در هر ارتفاعی از محافظ استفاده شود. نرده های محافظ در همه سکوهای کار، تخته ی پاخور، قید میانی و قید فوقانی دارند.
نرده محافظ داربست

7- تکان دادن داربست های متحرکی که در نزدیکی سیم های برق هستند

خیلی کم پیش می آید که داربست ها با سیم های برق اتصال پیدا کنند. اما در صورتی که این حادثه رخ دهد، منجر به مرگ افراد خواهد شد. همواره باید فاصله ایمنی داربست با سیم های برق رعایت شده تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود. کارگرانی که بر روی سکو های داربستی کار میکنند نیز باید زمانی که مصالح و تجهیزات را جابجا میکنند، مراقب سیم های برق باشند. حمل کردن داربست هایی که قبلا برپا شده اند، به وسیله لیفتراک، یکی از دلایل اصلی برق گرفتگی و بروز حوادث خطرناک است.

8- تکان دادن داربست های متحرک همراه با کارگرانی که روی سکو هستند

داربست هایی که متحرک هستند، نباید در زمانی که کارگران روی آن ها می باشند، حرکت داده شوند. در داربست هایی که ارتفاع بیشتر از 3 متر دارند، کارگران باید با استفاده از بند رابط و یراق کامل بدن، خود را مهار کنند.  طناب های نجات، نیز باید به نقاط مهار مناسب بسته شوند. در برخی از مناطق، اگر داربست ارتفاعی بیشتر از یک مقدار معین داشته باشد، حرکت دادن آن در حالیکه کارگران بر روی داربست هستند، ممنوع می باشد.

دسته بندی شده در: اجاره داربست, مجله

ارسال نظر