ارسال آگهی

قفل کارتی چیست؟ قفل کارتی چه کاربرد هایی دارد؟

قفل ها از قدیمی ترین و کاربردی ترین وسایل امنیتی بوده و از دیرباز تاکنون مورد استفاده انسان ها، به منظور حفظ اموال شخصی، بوده اند. قفل ها در گذشته ساختار ساده تری داشتند اما با گذر زمان ساختار آنها نیز پیچیده گردیده است. از نمونه های پیشرفته قفل ها می توان قفل کارتی که بدون نیاز به کلید باز می شود، اشاره کرد. در این مطلب به بررسی انواع قفل های کارتی و مزایا و ویژگی ها آنها می پردازیم.
قفل کارتی چیست؟

قفل کارتی چیست؟

امروزه به دلیلی فراوانی مزایای قفل های دیجیتال، بیشتر افراد برای امنیت آپارتمان های خود از آنها استفاده می کنند. یکی از جدیدترین و ایمن ترین مدل های قفل دیجیتال قفلهای کارتی می باشند که با استفاده از کارت باز می شوند. در این مدل از قفل ها از کلید استفاده نمی شود و مشکلات مربوط به کلید، مانند گم شدن آن و شکستن و نیاز به کلید سازی و… را نخواهید داشت.

قفل کارتی برای کنترل رفت و آمد، استفاده می شود. این قفل ها دارای مغزی الکترونیکی می باشند که باعث می شود تنها به افرادی که دارای کارت مغناطیسی هستند و رمز آن را می دانند مجوز ورود دهد.

انواع قفل کارتی از لحاظ عملکرد

قفل های موجود در بازار از لحاظ عملکرد به دو گروه آنلاین و آفلاین تقسیم می شود.

قفل کارتی آفلاین

قفل هایی که عملکرد افلاین دارند مستقل از نرم افزار عمل می‌کنند. و بین نرم افزار و قفل ارتباطی وجود ندارد. در قفل های کارتی آفلاین بر اساس کارت های صادر شده ارتباطات برقرار می شود. گزارش گیری و کنترل رفت و آمد، با استفاده از کارت مخصوص گزارش گیری، به شیوه مجزا و به صورت دستی انجام میشود.

قفل کارتی آنلاین

قفل کارتی با عملکرد آنلاین برخلاف قفل آفلاین بر پایه ارتباط با نرم افزار کار می کند. به این صورت که افراد می‌توانند با استفاده از نرم افزار، وضعیت تمام قفل های کارتی را چک نمایند. کنترل قفل های آنلاین با استفاده از نرم افزار مرکزی و به صورت بیسیم می باشد و به همین دلیل به کابل کشی درب و چهارچوب آن، نیازی نیست. پس از نصب قفل کارتی آنلاین می توانید از راه دور تمام قفل‌ها را کنترل نموده و تنظیم کنید و دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست به همین دلیل قفل های کارتی آنلاین برای مدیریت و تامین امنیت هتل های بزرگ گزینه مناسبی محسوب می شوند.

انواع قفل کارتی از لحاظ نحوه باز شدن

قفل کارتی از لحاظ نحوه باز شدن به دو نوع کارت IC یا تماسی و RFID یا بدون تماس تقسیم می شود. به دلایلی که ذکر می کنیم، عملکرد قفل های کارتی RFID نسبت به قفل های کارتی IC بهتر میباشد.

قفل کارتی IC یا تماس مستقیم از اولین نمونه‌های قفل کارتی می‌باشد. نحوه کار آنها به این صورت است که کارت این قفل‌ها توسط مسافران به طور مستقیم استفاده می‌شود و همین باعث استهلاک این کارت ها شده و در نتیجه برای هتل داران چندان مناسب نمی باشد.
انواع قفل کارتی

اما برخلاف کارت های IC، در کارت های مایفر MIFARE و یا قفل های کارتی RFID ، مسافران دیگر نیاز به استفاده مستقیم از کارت برای ورود به اتاق های خود را ندارند. در این مدل از قفل ها مسافران می‌توانند با بدون استفاده از کارت و به وسیله امواج رادیویی قفل را باز کرده و وارد اتاق خود شوند.

قفل های کارتی RFID جدید انتخابی مناسب‌ تر برای صاحبان هتل ها و مجموعه های بزرگ می باشند. زیرا نسبت به قفل های کارتی قدیمی تر، بسیار کاربردی تر هستند. سهولت استفاده از این قفل ها به گونه ای می باشد که اشخاص با هر سنی که داشته باشند می‌توانند به راحتی از آنها استفاده نمایند. همچنین برای مدیریت آنها نرم افزار قفل کارتی نیز وجود دارد.

کارت قفلهای کارتی RFID به هیچ عنوان کپی نمی شوند و همین امر باعث ایجاد امنیت بسیار بالا برای این قفل ها می شود.

مدارها و برد هایی که در قفل های کارتی RFID استفاده شده‌اند نسبت به مدارهای سایر قفلهای کارتی امنیت بسیار بیشتری دارند.

مزایای نصب قفل کارتی

  • مهمترین و بهترین مزیت قفل کارتی مانند سایر مدلهای قفل دیجیتال عدم نیاز به استفاده از کلید است که باعث بیشتر شدن امنیت شده و کاهش دهنده امکان سرقت می‌باشد. همچنین با وجود قفل کارتی دیگر نیازی به حمل کردن دسته کلید های سنگین نخواهد بود.
    مزایای قفل کارتی
  • قفل کارتی برای هتل داران بسیار مناسب بوده و کارایی زیادی دارد زیرا ایمنی آن بالا است و همین امر باعث افزایش کیفیت پذیرش هتل و رضایت مسافرین هتل می شود همچنین وجود این مدل از قفل ها باعث ایجاد فضای شیک تر و جدیدتر می‌شود که اعتبار هتل را از نزد مسافران افزایش می‌دهد.
  • در قفل های کارتی امکان گزارش و ثبت تمام تردد ها از درب ورودی وجود دارد.
  • قفل کارتی مجهز به سیستم حفظ حریم خصوصی میباشد که باز کردن در از بیرون را غیر ممکن می نماید.
  • کلید های قفل کارتی غیر قابل کپی شدن میباشد و همین امر باعث افزایش امنیت قفل کارتی شده است.
  • این قفل ها برای انواع آپارتمان های اداری و منازل مسکونی مناسب و قابل نصب هستند.
  • این قفل ها دارای مغزی الکترونیکی هستند که استاندارد امنیتی بالایی دارد.
  • در این مدل از قفل ها می توان با انجام زمان بندی، برای دسترسی و تردد، محدودیت های متفاوت اعمال نمود.

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر