ارسال آگهی

علت صدای یخچال | نحوه رفع صدای تیک تیک یا تق تق یخچال

یکی از وسایل برقی ضروری هر خانه ای یخچال است که به صورت مداوم در حال کار کردن است. برخی مواقع از یخچال فریزر صداهای ناهنجاری به گوش می رسد، تعدادی از این صداها طبیعی هستند و به زودی برطرف می شوند ولی برخی از آنها غیر عادی هستند و نیاز به تعمیر دارند.

سروصدای یخچال، جدا از اینکه باعث آلودگی صوتی آزار دهنده می شود، علامت مهمی در مورد وجود داشتن یک نقص یا مشکل در یکی از قسمت ها یا اجزای یخچال است. وجود نقص ها باعث می شود که یخچال به صورت تدریجی از کار بیفتد. در صورت مواجه شدن با چنین مواردی حتما علت سروصدای یخچال پیدا را کرده و در صورت نیاز از یک تعمیر کار حرفه ای یخچال کمک گرفته شود.

در فهرست زیر به مهمترین علل سروصدا در یخچال اشاره می شود که دانستن این نکات امری ضروری است.

الف-  عمومی ترین عیوب در ایجاد صدای یخچال

1- تراز نبودن یخچال

یکی از متدوال ترین عواملی که باعث به وجود آمدن سرو صدا در یخچال می شود، تراز نبودن (صاف نبودن) زیر یخچال است. از آنجایی که محل قرار گیری یخچال در آشپزخانه می باشد و کف آشپزخانه نیز دارای شیب ملایمی است. (به این دلیل کف آشپزخانه را با کمی شیب می سازند که جریان آب به سمت کف آشپزخانه باشد تا خارج شدن آب به راحتی انجام شود).

وجود همین شیب باعث می شود که یخچال به صورت تراز و صاف در جای خود قرار نگیرد و در نتیجه حین کار سروصدای زیادی تولید کند. با عوض کردن جای یخچال یا قرار دادن یک سطح صاف یا گذاشتن پایه هایی برای یخچال می توان این مشکل را برطرف کرد. برای راهنمایی بیشتر در مورد چگونگی تراز کردن یخچال پیشنهاد می شود مطلب مرتبط با تراز کردن یخچال را در سایت فنی کارا بخوانید.

2- وجود اجسام یا ظروف نامناسب در یخچال

یکی دیگر از این عواملی که باعث سروصدای یخچال می شود. گذاشتن برخی از ظروف و اشیا داخل یخچال است، که در حین کار کردن یخچال این اجسام یا ظروف به لرزش در می آیند و صدای تق تق شنیده می شود. دقت شود از نبودن چنین اجسامی در یخچال اطمینان حاصل شود.

تراز کردن (صاف کردن) یخچال با استفاده از پایه

ب- انواع متفاوت صدا در یخچال

در این مطلب ابتدا انواع صداها را توضیح داده سپس  به ترتیب قطعات را شرح داده و بررسی می شوند. عمومی ترین صداهایی که ممکن است شنیده شود:

1- صدای تق تق کردن یخچال

دلیل ایجاد صدای تق تق کردن یخچال ممکن است از سیستم نوفراست برفک زدایی باشد. در نسل جدید و هوشمند یخچال های امروزی سیستمی وجود دارد که باعث می شود بعضی اوقات المنت کار نکند و برفک را از بدنه اواپراتور یخچال فریزر پاک کند. این فرآیند ممکن است به علت گرم شدن المنت در میان حجم زیادی از برفک تولید صدا کند اما این صدا به صورت همیشگی می باشد و چندان آزار دهنده به حساب نمی آید.

2- صدایی مانند قولنج شکستن

در فرآیند ساخت یخچال لوله هایی را درون بدنه یخچال به کار می برند که توسط یک فوم پوشانده می شوند. کیفیت بد لوله ها یا کیفیت نامطلوب فوم ها باعث می شود که لوله ها مقداری از فوم فاصله داشته باشند و در روند گرم شدن یا سرد شدن و انقباظ و انبساط لوله ها صدایی مانند قولنج شکستن شنیده شود اما به دلیل اینکه لوله ها در داخل بدنه هستند در اکثر موارد نمی توان این مشکل را حل کرد.

3- صدایی مانند زوزه کشیدن (گاز یخچال)

یک نوع گاز به نام گاز مبرد در داخل لوله ها و کمپرسور در حال گردش می باشد که بر اثر فرسودگی یا جنس بد لوله ها،  گاز مبرد ممکن است رسوباتی و یا خوردگی هایی از موتور یا لوله ها را خود همراه کند و در حین گردش وجود این رسوبات و خوردگی ها مانع چرخش مناسب گاز شود. که این باعث تولید صدای ناهنجاری مثل زوزه کشیدن می شود. به طور معمول با یکبار تخلیه گاز و شستن  (لوله های گاز) و پرکردن گاز مجدد مشکل حل خواهد شد که اینکار حتما باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.

4- صدای قل قل کردن (روغن کمپرسور)

صدای قل قل کردن می تواند بر اثر جابجایی اولیه و یا نصب یخچال یا هر عامل خارجی دیگری باشد که دلیل این صدا روغن داخل کمپرسور است که  وارد لوله های کندانسور و یا اواپراتور می شود و درون این لوله ها یا در ابتدای کمپرسور صدایی مانند قل قل کردن به گوش می رسد. راه حل قطع کردن این صدا با خالی کردن گاز یخچال و شستشوی لوله ها و پر کردن مجدد گاز و در صورت لزوم عوض کردن روغن کمپرسور برطرف می شود. لازم به ذکر است در صورت نداشتن تخصص اقدام به رفع عیب وسایل برقی نشود و از یک تعمیرکار حرفه ایی کمک گرفته شود.

صدای ناهنجار یخچال

در ادامه مطلب به بررسی  5 مورد از قطعات اصلی که ممکن است وجود صدا از این قطعات باشد پرداخته می شود.

ج- خراب بودن یکی از قطعات اصلی

اگر با رعایت نکات بالا باز هم سروصدای یخچال وجود داشت باید علت های دیگر را بررسی کرد. ممکن است ایراد در یکی از قطعات اصلی یخجال باشد.

1. فن یخچال

فن ها را به قطعاتی می گویند که برای خنک کردن قسمت های مختلف یخچال استفاده می کنند. در صورت شکستن و خم شدن این پره ها و یا درست کار نکردن این پره ها، سروصدای زیادی تولید می شود. مزیت خوب پره ها قیمت بسیار پایین آنها می باشد در صورتیکه ایراد در خراب بودن پره ها باشد می توان آنها را تعویض و رفع عیب کرد. برای آشنایی بیشتر در مورد نحوه عملکرد خنک کردن یخچال به سایت فنی کارا مراجعه کنید

فن یخچال

2. فن کمپرسور و اواپراتور یخچال

ممکن است فن کمپرسور و اواپراتور بر اثر عملکرد طولانی مدت دچار مشکل شود و یا ممکن است مقدار روغن موجود در فن برای کارکردن درست آن کافی نباشد. در هر صورت وجود این عوامل گفته شده باعث تولید سروصدا در یخچال می شود. برای رفع آن می توان قطعه را تعویض یا مجدد روغن کاری کرد. در شکل زیر اواپراتور یخچال مشاهده می شود. ( اواپراتور قطعه ای برای تولید سرما در یخچال می باشد)

اواپراتور یخچال

کمپرسور یخچال یا به طور عامیانه می توان گفت موتور یخچال فرآیند سرماسازی را انجام می دهد. در شکل نمونه ای از موتور یخچال مشاهده می شود.

کمپرسور یخچال یا موتور یخچال

3. موتور کندانسور

کار کندانسور این است که گاز مبرد یا به اصطلاح همان گاز یخچال را خنک میکند. در بسیاری از یخچال ها از فن برای خنک کردن کندانسور استفاده می شود. محل نصب این فن در قسمت زیرین یخچال می باشد و ممکن است این فن بر اثر کثیف شدن عملکرد خوبی نداشته باشد یا به طور کلی از کار بیفتد. (سایت خدماتی فنی کارا)

در صورتیکه صدای یخچال از خراب بودن موتور فن باشد همراه با این صدا نشانه های دیگری نیز مشاهده می شود. این نشانه ها شامل: در فاصله های کوتاه مدت یخچال روشن خاموش می شود، حمع شدن آب در زیر یخچال که اگر همراه با صدا این علائم مشخص بود لازم است این قسمت  در ابتدا کاملا تمیز شود اگر رفع مشکل نشد نیاز به تصویض قطعه دارد.

فن کندانسور یخچال

4. موتور فن بخار یخچال

ممکن است سروصدای یخچال از خراب بودن موتور فن بخار (تبخیر) باشد که بر اثر استفاده در دراز مدت از یخچال و فرسودگی اتصالات موتور فن تبخیر باشد.

5.  شل شدن اتصالات موتور یخچال

 موتور یخچال دارای محفظه ای است که برای نگهداری از موتور به کار می رود. این قطعه با استفاده از بست ها و پیچ هایی به این محفظه متصل می شوند و تا  زمانی که به درستی در جای خود قرار گرفته باشند سروصدایی ندارند. اما در صورتیکه اتصالات موتور یخچال شل شوند بر اثر استفاده زیاد در زمان طولانی، موتور در حین کار کردن دچار لرزش شده و سروصدا ایجاد میکند.

علت صدای یخچال

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر