ارسال آگهی

شباهت و تفاوت های شیشه سکوریت (میرال) و شیشه معمولی

امروزه استفاده از انواع شیشه ها به قدری فراگیر شده است که به هر طرفی نگاه کنیم، کاربردی از آن را مشاهده می کنیم. یکی از پرکاربرد ترین نوع شیشه ها، شیشه میرال یا سکوریت است. اگر می خواهید بدانید شیشه سکوریت چه تفاوت های با شیشه معمولی دارد که باعث شده است کاربرد آن ها آنقدر متفاوت باشد، در ادامه همراه ما باشید:

پیش از آنکه تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی را بیان کنیم، لازم است ابتدا توضیح دهیم شیشه سکوریت چیست و فرایند ساخت آن چگونه است. اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت شیشه سکوریت به شما کمک خواهد کرد که درک بهتری از تفاوت های شیشه معمولی و شیشه سکوریت پیدا کنید.

تفاوت شیشه سکوریت میرال و شیشه معمولی

تعریف شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یا شیشه نشکن (Tempered glass) نوعی شیشه بسیار مقاوم در برابر ضربه و حرارت است که به دلیل ایمنی بالایی که دارد در خودرو، آسانسور، آکواریوم، مانیتور و… استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد شیشه میرال، واکنش آن هنگام شکستگی است. شیشه های سکوریت پس از شکستن، به قطعات بسیار کوچک و ریزی تبدیل می شوند که اصطلاحا لبه صیقلی دارند و باعث برندگی نمی شوند.

فرایند ساخت شیشه میرال

برای ساخت شیشه سکوریت، ابتدا آن را وارد کوره هایی با دمای بسیار بالا می کنند. پس از مدتی دمای کوره را به طور ناگهانی پایین آورده و شیشه را در معرض وزش باد های خنک قرار می دهند. این اختلاف دمای ایجاد شده باعث می شود قسمت بیرونی شیشه سکوریت با سرعت بیشتری نسبت به داخل آن شروع به سرد شدن کند و به شیشه دچار شوک حرارتی می شود. علت بالا رفتن مقاومت شیشه های میرال همین عملیات حراتی است که به آن فرایند سکوریت کردن شیشه نیز می گویند.

تفاوت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی

از شیشه های معمولی در ساخت موارد مختلفی مثل وسایل تزئینی، ظروف آزمایشگاهی، تابلو و … استفاده می شود و کاربرد های بسیار متفاوتی نسبت به شیشه سکوریت دارد. علت این تفاوت در کاربرد ها، تفاوت در نحوه ساخت و نوع شکستن این دو نوع شیشه می باشد. در ادامه به بررسی اصلی ترین تفاوت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی می پردازیم:

تفاوت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی

1- مقاومت شیشه سکوریت

مهم ترین تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی، در استحکام آن هاست. همانطور که می دانید و قبلا به آن اشاره شد، شیشه سکوریت به دلیل فرایند ساختی که دارد، نسبت به شیشه های معمولی، در مقابل ضربه، فشار، حرارت، رطوبت و … بسیار مقاوم تر است.

با بیان یک مثال ساده به توضیح بیشتر این مسئله می پردازیم، یک شیشه میرال و یک شیشه معمولی را با ضخامت و اندازه یکسان را در نظر بگیرید؛ شیشه سکوریت مقاومتی حدود 4 برابر بیشتر نسبت به شیشه معمولی، در برابر وارد شدن فشار و ضربه خواهد داشت.

2- قابلیت شیشه بری مجدد

از دیگر تفاوت های اصلی و مهم شیشه های معمولی با شیشه های سکوریت، امکان برش مجدد آن هاست. شیشه های معمولی را در هر اندازه دلخواهی، و به دفعات بسیار، برش داد. اما شیشه سکوریت را فقط می توان قبل از فرایند سکوریت کردن برش داد، و باید تمام عملیات های لازم از جمله تراش کاری، لول زنی، سوراخ کاری و … را قبل از سکوریت شدن روی آن انجام داد.

قبل از سفارش دادن شیشه سکوریت، باید محل نصب شیشه را به صورت دقیق اندازه گیری کنید. زیرا پس از فرایند سکوریت شدن شیشه، امکان استفاده از هیچ گونه ابزار شیشه بری وجود نخواهد داشت.

3- ایمنی شیشه میرال

از نتایج مقاومت بالای شیشه سکوریت می توان به ایمنی اشاره کرد. این ایمنی حتی در صورت شکسته شدن شیشه سکوریت نیز، از بین نمی رود. شیشه های سکوریت، پس از شکسته شدن تبدیل به قطعات بسیار کوچک غیر برنده ای می شوند که موجب آسیب دیدگی نمی گردد. اما شیشه معمولی پس از شکستن، به تکه های بزرگ و برنده بسیار خطرناکی تبدیل خواهد شد.

تفاوت شیشه معمولی و شیشه میرال

4- تفاوت قیمت

از آن جایی که برای تولید شیشه سکوریت احتیاج به انجام فرایند سکوریت کردن شیشه داریم، واضح و مبرهن است که قیمت آن نسبت به شیشه معمولی بیشتر خواهد بود. البته با در نظر گرفتن مزایای شیشه سکوریت و دوام بیشتر آن، این تفاوت قیمت ارزشش را خواهد داشت.

این اختلاف قیمت بسته به نوع شیشه سکوریت می تواند متفاوت باشد، به طوری که قیمت شیشه میرال در مقایسه با شیشه معمولی با همان ضخامت و ابعاد، 1.5 الی 4 برابر بیشتر است. حالا که با تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی آشنا شدید، باید برایتان جالب باشد که بدانید این دو شیشه چه شباهت هایی به هم دارند:

شباهت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی

درست است که شیشه میرال و شیشه معمولی تفاوت های بسیاری در نوع ساخت، کاربرد و ویژگی ها با یکدیگر دارند، اما در مواردی نیز کاملا شبیه به هم هستند و هیچ تفاوتی ندارند. در ادامه به بررسی این شباهت ها می پردازیم:

وزن شیشه ها:

برخلاف تصور بسیاری که فکر می کنند شیشه های سکوریت وزن بیشتری نسبت به شیشه های معمولی دارند، باید بدانید که این دو شیشه در شرایط ابعادی و ضخامتی یکسان هیچ گونه تفاوت وزنی با یکدیگر ندارند.

شباهت در شفافیت:

از آنجایی که شیشه سکوریت در واقع یک محصول از شیشه معمولی است که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته است، این دو نوع شیشه هیچ تفاوتی در شفافیت و حتی رنگ با یکدیگر ندارند.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر