ارسال آگهی

شیشه سکوریت (شیشه میرال) چیست؟

حتما تا کنون بارها نام شیشه سکوریت یا شیشه میرال به گوشتان خورده است و آن را در بسیاری از تبلیغات ها دیده اید. در این مطلب به سوالات متداول ذیل پاسخ می دهیم:

  • شیشه سکوریت چیست؟
  • شیشه سکوریت چگونه تهیه می شود؟
  • مزایا و معایب شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت (tempered glass) یا میرال، که گاهی با نام شیشه نشکن نیز از آن نام برده می شود، شیشه هایی هستند که در طی عملیات تولید و ساخت به مقاومت حدود سه الی هفت برابری نسبت به شیشه های معمولی می رسند. این مقاومت بالا سبب افزایش چشمگیر کاربرد شیشه سکوریت در صنایع مختلف شده است.

شیشه سکوریت چیستشیشه های سکوریت با استفاده از عملیات شوک حرارتی ساخته می شوند و به همین دلیل است که نسبت به شیشه های عادی و معمولی در مواجهه با حرارت و ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

شیشه میرال در صورت خورد شدن به قطعه های ریز و غیر برنده ای تقسیم می شود که باعث بروز جراحت و آسیب دیدگی نمی شوند. سکوریت کردن شیشه فرآیندی است که می تواند بر روی انواع شیشه ها (رنگی، رفلکتیو، لعاب و …) انجام بگیرد.

مراحل ساخت شیشه سکوریت چیست؟

برای ساخت شیشه سکوریت ابتدا آن را با توجه به مورد استفاده، به اندازه مناسب برش می دهند. سپس شیشه به دقت بررسی می شود تا بدون هر گونه نقصی باشد و به شکل افقی وارد کوره می شود. بعد عملیات حرارت دهی شروع شده و دمای کوره را به طور ناگهانی تا 650 الی 700 درجه سلیسیوس ( 1000 درجه فارنهایت) بالا می برند.

پس از این مرحله، عملیات خنک سازی سریع با وزش باد خنک به دو سمت شیشه انجام می شود. بخش بیرونی شیشه با سرعت بسیار بیشتری نسبت به قسمت داخلی شروع به خنک شدن می کند و همین مسئله با ایجاد تنش هایی در شیشه شده که در نهایت منجر به استحکام بالای شیشه سکوریت می شود.

مزایای استفاده از شیشه سکوریت چیست؟

با تمام توضیحاتی که گفته شد ممکن است هنوز برای شما سوال باشد که چرا باید از شیشه سکوریت استفاده کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا سه دلیل مهم برای استفاده از شیشه سکوریت را برای شما بیان کنیم.

مزایای استفاده از شیشه سکوریت

1- ایمنی بالای شیشه سکوریت

این مدل شیشه در مقابل ضربه خوردن مقاومت بالایی دارد و در صورت شکستن و خورد شدن به جای آنکه به تکه های کوچک تیز و برنده تبدیل شود به بخش های کوچکی تقسیم شده و بدون خطر فرو می ریزد. در این حالت هم شیشه خورد می شود که باعث بروز آسیب دیدگی نشود و هم خطر برندگی به همراه ندارد.

2- مقاومت دمایی شیشه سکوریت

شیشه سکوریت در برابر سرد و گرم شدن مقاومت دمایی بالایی دارد. تابش نور آفتاب و حرارت، برف، باران، وزش باد، طوفان و سرمای مداوم تاثیری بر شیشه سکوریت نخواهند داشت. این مقاومت بالا، شیشه سکوریت را به گزینه ای مناسب برای نمای خارجی ساختمان ها تبدیل کرده است.

3- تنوع بالای طرح و رنگ شیشه سکوریت

تنوع در طرح و رنگ یکی دیگر از مزایایی است که می توان برای شیشه سکوریت بر شمرد. این تنوع به شما امکان طراحی دکوراسیون های مختلف با توجه به سلیقه شخصی تان را می دهد. اگر علاوه بر ایمنی و مقاومت به زیبایی محیط کار یا زندگی خود نیز اهمیت می دهید، نصب شیشه سکوریت بهترین گزینه برای شماست.

معایب استفاده از شیشه سکوریت چیست؟

شیشه های میرال یا سکوریت علی رغم تمام ویژگی های مثبت و مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. شناخت نکات منفی و مثبت در مورد این شیشه ها به ما کمک خواهد کرد تا با توجه به نیاز خود بهترین و مناسب ترین نوع شیشه را انتخاب کنیم.

معایب استفاده از شیشه سکوریت

عدم امکان تغییر در شیشه های سکوریت

یکی از مهم ترین معایبی که می تواند هنگام استفاده از شیشه های سکوریت مشکل ساز شود، این است که شیشه های میرال بعد از تولید دیگر قابلیت لبه زنی، برش، سوراخ کاری و کارهایی از این قبیل را ندارد.

قیمت شیشه سکوریت

قیمت شیشه های میرال نسبت به شیشه های عادی و معمولی بالاتر است و این مسئله  می تواند به عنوان یکی از معایب شیشه سکوریت بر شمرده شود، اما از طرفی این قیمت بالاتر نسبت به کیفیت بالاتر این شیشه ها بهینه به نظر می رسد.

حساسیت شیشه سکوریت

درست است که شیشه های سکوریت مقاومت بسیار بیشتری نسبت به شیشه های معمولی دارند، اما لبه و گوشه های این نوع شیشه در برابر کوچکترین ضربات بسیار شکننده و حساس است. در صورتی که یک قسمت از شیشه های میرال یا سکوریت دچار شکستگی شود و یا ترک بردارد، کل شیشه خرد شده و فرو می ریزد.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر