ارسال آگهی

اورلود (رله) استارت یخچال چیست؟ نحوه کار و تعمیر رله استارت

اورلود یا OLP از سرنام کلمات (Overload Protector) که به معنای اضافه بار می باشد، گرفته شده است. اورلود در وسایل برقی برای جلوگیری از اضافه بار موتور می باشد. در تعمیر وسایل برقی خانگی این قطعه در مدارات الکرونیکی بسیار مهم بوده که به این وسیله در اصل محافظ اضافه بار هم می گویند که از بروز خطرات جلوگیری می کند.

در فهرست زیر با انواع مختلف اورلود آشنا شده که به توضیح هریک پرداخته می شود:

انواع اورلود

همانطور که گفته شد اورلود در موتور تعبیه شده است و جریان را کنترل می کند که در زیر به دو مدل آن اشاره می شود. در صورت مواجه با این مشکل می توانید از یک فنی کار حرفه ایی کمک بگیرید، سایت فنی کارا به شما کمک می کند که با تعمیرات یخچال در منزل بهترین تعمیرکار را در نزدیکترین فاصله خود پیدا کنید تا در اسرع وقت نسبت به تعمیر یخچال شما اقدام کند. قابل ذکر است می توانید با مراجعه به سایت فنی کارا از دیگر خدمات این سایت نیز بهره بگیرید.

اورلود در دو نوع متفاوت وجوددارد:

  • اورلود حرارتی
  • اورلود مغناطیسی

اورلود حرارتی

در این مدل از دو فلز غیر هم جنس استفاده شده است که با فاصله از یکدیگر قرار دارند و هنگامی این دو به یکدیگر متصل می شوند که دما بیشتر از یک حد خاصی بالا برود و جریان برق دراین مواقع  قطع می شود و تا وقتی که دما به حد مطلوب نرسد جریان وصل نمی شود. کاربرد این قطعه بیشتر در وسایل برقی می باشد. بیشتر از این مدل برای نگهداری و محافظت در مقابل اتصالات کوتاه استفاده می کنند. لازم به ذکر است که تنظیم کردن دمای یخچال  یکی از نکاتی است که در صورت رعایت کردن این موضوع می توانید به بهبود عملکرد یخچال کمک کنید به همین منظور بهتر است این نکات را اصولی یاد بگیرد تا بتوانید با دقت بیشتری دمای یخچال را تنظیم نمایید.

رله (اورلود) حرارتی

البته در بعضی مواقع مشاهده شده است که کمپرسور یخچال قادر به راه اندازی و کار کردن نیست و اورلود می کند، که به طور معمول این عیب بر اثر افت ولتاژ پدید می آید و یا این احتمال وجود دارد که سیم پیچی استارت کمپرسور نیم سوز شده باشد که این مشکل را می توان با نصب یک خازن راه انداز، کمپرسور را  مجدد راه اندازی کرد.

اورلود مغناطیسی

در این نوع مدل مغناطیسی بر اثر عبور جریان بالا ( ممکن است دما بیش از حد تنظیم شده باشد) و میزان شدت میدان مغناطیسی آن برای انجام دادن عمل مکانیکی به قطعی مدار می رسد و مدار را قطع میکند. از این مدل برای کلیدهای خودکار جهت محافظت در برابر اتصالات کوتاه استفاده می کنند به این دلیل باید  اتصال کوتاه سریع قطع شود چون نمی توان در چنین موقعیت هایی از رله اضافه بار (حرارتی) استفاده کرد زیرا گرم شدن رله به زمان بیشتری نیاز دارد.

رله مغناطیسی از یک هسته مغناطیسی که به دور یک سیم پیچیده شده است، ساخته شده که عبور جریان اتصال کوتاه باعث مغناطیسی شدن و جذب اهرم قطع می شود. این رله را کمتر مورد استفاده قرار می دهند و در کلیدهای خودکار از آنها همراه با رله های حرارتی بهره می گیرند و هنگامی که اتصال کوتاه به وجود می آید، مدار سریعا قطع می شود.

رله مغناطیسی

رله استارت یخچال چیست؟

رله استارت یخچال یکی از قطعات کمپرسور یخچال و فریزر می باشد که نقش راه انداختن و استارت کمپرسور یخچال را بر عهده دارد. محل قرار گیری کمپرسور در پشت یخچال می باشد و نقش آن خنک کردن فضای داخلی یخچال است. چنانچه می خواهید بدانید که گاز یخچال بر اثر چه عواملی خالی می شود به سایت فنی کارا مراجعه کنید و نکات مهم درباره علل خالی شدن گاز یخچال را مطالعه کنید. اگر رله استارت خراب شود، کمپرسور از کار می افتد و گاز داخل آن خالی می شود (این گاز مسئولیت از بین بردن هوای گرم درون یخچال را بر عهده دارد) نتیجه خراب شدن کمپرسور این می باشد که هوای سردی در یخچال باقی نمی ماند و در نهایت یخچال و فریزر خراب می شود.

در صورت بروز هر نوع مشکلی در یخچال می توانید از یک فنی کار حرفه ایی کمک بگیرید، سایت فنی کارا به شما کمک می کند که بهترین تعمیرکار یخچال را در نزدیکترین فاصله خود پیدا کنید تا در اسرع وقت نسبت به تعمیر یخچال شما اقدام کند. این سایت در بیشتر شهرها مانند: تعمیرکار سیار یخچال در مشهد می توانید در هر شهری که هستید به تعمیرکار موردنظرتان دسترسی داشته باشید.

طرز کار رله استارت یخچال

رله استارت یخچال از دو قسمت: به نام بویین ها (کار  بویین ها تولید نیروی مغناطیسی لازم برای کنتاکت ها می باشد) و کنتاکت ها تشکیل شده است. وقتی که اقدام به تست رله می شود از سالم بودن این دو قسمت نیز باید اطمینان حاصل شود. کنتاکت ها توسط نیروی مغناطیسی باز و بسته می شوند که جریان برق از آنها عبور می کند. برای عملکرد بهتر کنتاکت ها باید بویین نیروی مفناطیسی لازم را تامین کند. در این مواقع جریان برق به صورت مدام است و در سمت بویین ها گرمای زیادی وجود دارد که باعث ذوب شدن روکش سیم ها می شود و ممکن است دچار اتصالی شود که نتیجه آن معیوب شدن بویین و سوختن آن می باشد که این یکی از دلایل کار نکردن رله می باشد.

اما در سمت کنتاکت ها چنانچه جریان الکتریکی زیاد باشد اجزا تبخیر می شوند و کنتاکت عمل نمی کند و به یکدیگر جوش می خورند ضمن اینکه در تمام این مدت کنتاکت ها وضعیت ثابتی دارند اما در عوض بویین همچنان کار میکند.

تامین انرژی یخچال در اصل از مسیر رله استارت که بیرون از کمپرسور یخچال می باشد، تهیه می شود. به طور کلی تمامی توان کمپرسور یخچال و فریزر به رله استارت بستگی دارد. در صورتی که در این قسمت مشکلی به وجود بیاید عملکرد یخچال با مشکل مواجه می شود ضمن اینکه عملکرد و قدرت کمپرسور در یخچال های گوناگون متفاوت است و همگی بستگی به قدرت رله استارت دارد.

علائم خرابی رله استارت

به دلایل مختلفی ممکن است رله استارت یخچال شما خراب شود که مهمترین علائم خرابی رله استارت  عبارتند از:

  • منجمد نشدن مواد غذایی در یخچال
  • خنک نبود هوای درون یخچال
  • سرو صدای غیرعادی یخچال

تست رله استارت یخچال

با ابزار اهم متر مقاومت اهمی بویین رله استارت را تست کنید رله 12 ولتی می باشد که باید با اهم متر عدد 100 اهم را نشان دهد. در این شرایط اگر عدد کم نشان داده شد به این معناست که اتصال کوتاه شده است ولی اگر عدد خیلی بزرگ باشد نشان می دهد که بویین قطع شده است.

کمپرسور یخچال

برای مطمئن شدن از سالم بودن رله و یا حتی معیوب بودن آن به قسمت بویین رله ولتاژ میدهند که برای 12 ولت به پایه های A و B وصل می کنند ( این ولتاژ را به کمک باتری قلمی 12 ولت انجام می دهند) بعد از عمل ولتاژ چنانچه صدای تقه ای از رله شنیده شد مشخص می شود که قطعه سالم است در غیر این صورت قطعه دچار خرابی شده است.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر