ارسال آگهی

مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب چیست؟

تکنولوژی جوشکاری در زیر آب، به منظور اتصال و یا تعمیرات قطعات و سازه های دریایی مانند پایه اسکله ها استفاده می شود. بسیاری از افراد، علاقه مند به یادگیری این روش پرکاربرد جوشکاری و کسب در آمد از طریق آن می باشند. در این مقاله قصد داریم به توضیح در مورد مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب بپردازیم:

در حالت کلی جوشکاری زیر آب (Underwater Welding) به دو صورت مرطوب (Wet) و خشک (Dry) انجام می شود. در حالت اول جوشکاری با استفاده از تجهیزات مخصوص و در محیط آبی انجام می گیرد. در حالت دوم با استفاده از محفظه ای در زیر آب، محیط خشکی ایجاد کرده و در آن محل اقدام به انجام خدمات جوشکاری می کنند.

خطرات جوشکاری زیر آب

معمولا فقط در شرایطی از جوشکاری مرطوب استفاده می شود، که امکان انتقال قطعات به محیط خشک و انجام روش های معمول جوشکاری وجود ندارد، و یا هزینه انجام این انتقالات بسیار زیاد خواهد بود. به طور مثال برای اتصال و تعمیرات لوله های انتقال گاز و نفت زیر دریا و یا بدنه های کشتی از روش جوشکاری مرطوب استفاده می شود.

مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب

متاسفانه با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی و فناوری، هنوز هم مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب کاملا بر طرف نشده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این خطرات و مشکلات، که به سلامت جوشکار و همچنین کیفیت جوش مربوط می شود، بپردازیم:

ایمنی جوشکاری زیر آب

بسیاری از مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب، تنها متوجه جوش و کیفیت آن می باشد. اما در واقع می توان گفت در جوشکاری زیر آب، خطر اصلی متوجه افراد جوشکار و سلامتی آن ها است. روشن است که خطرات جوشکاری زیر آب در مقایسه با جوشکاری در فضای خشک به مراتب بیشتر می باشد.

در هنگام انجام فرآیند جوشکاری در زیر آب، لازم است تا تمامی اتصالات، کابل ها و انواع الکترود های جوشکاری، عایق بندی شده تا کاملا ضد آب شوند. اما به منظور کاهش ریسک و خطرات جوشکاری در زیر آب، لازم است تا از قطع کننده های اظطراری برق استفاده شود. کلید چاقویی یا (Knife Switch) نام قطع کننده برق در جوشکاری های زیر آب می باشد.

ایمنی جوشکاری زیر آب

انتقال حرارت سریع

از آن جایی که هنگام انجام عملیات جوشکاری در زیر آب، تمامی اجزا و دستگاه های جوشکاری کاملا با آب در بر گرفته شده اند، سرعت انتقال حرارت و دما بسیار بالا می باشد. این مسئله باعث بروز مشکلاتی در انجام روند جوشکاری می شود که گاهی می تواند خطراتی برای فرد جوشکار نیز به همراه داشته باشد.

انجام جوشکاری در شرایطی که آب کاملا همه چیز را احاطه کرده است، باعث می شود تا بسیاری از خواص مکانیکی و فیزیکی قطعات و الکترود تحت تاثیر قرار گرفته و منجر به بروز مشکلاتی در انجام فرآیند جوشکاری شود. به طور مثال انعطاف پذیری اتصال، در این روش جوشکاری کاهش پیدا می کند.

عیب جوشکاری تخلخل

یکی دیگر از مشکلاتی که جوشکاری در زیر آب به همراه دارد، افزایش احتمال بروز عیب های جوشکاری، از جمله تخلخل است. هنگام انجام جوشکاری در زیر آب، مقدار زیادی بخار آب محیط اطراف را پر می کند که همین مسئله، اصلی ترین علت بروز عیوب جوشکاری مانند ترک خوردگی است. به منظور کاهش احتمال به وجود آمدن این خطرات، باید تا جایی که امکان دارد منطقه جوشکاری را از بخار آب دور نگه داشت.

توانایی دید جوشکار در زیر آب

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین شرایطی که لازم است برای انجام جوشکاری مهیا باشد، امکان دید مناسب برای جوشکار است. در صورتی که دید کافی برای جوشکار مهیا نباشد، امکان بروز مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب به شدت افزایش پیدا می کند.

توانایی دید جوشکار در زیر آب

هر چه دید جوشکار (Welder’s Visibility) در زیر آب بهتر باشد، او قادر خواهد بود بیشتر از توانایی و مهارت های جوشکاری خود استفاده کند. همچنین به منظور مقابله با خطرات جوشکاری در زیر آب و جلوگیری از بروز مشکلات در این نوع جوشکاری، داشتن دید مناسب و کافی برای جوشکار الزامی است.

خوشبختانه در طی سال های گذشته، پیشرفت های بسیاری در زمینه جوشکاری زیر آب و تجهیزات مربوط به آن انجام گرفته است که می تواند دید جوشکار را به حد قابل قبولی برساند. توانایی دید جوشکار در زیر آب، هنگام بازرسی جوش انجام شده نیز بسیار اهمیت دارد.

دسته بندی شده در: جوشکاری, مجله

ارسال نظر