ارسال آگهی

جبران خسارت نشت لوله آب در ساختمان به عهده کیست؟

یکی از مشکلات مربوط به آپارتمان نشینی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، نشت لوله آب و به دنبال آن به بار آمدن خسارت برای اهالی ساختمان است. در هنگام بروز این مشکلات، پاسخ به این سوال است که جبران خسارت نشت لوله آب در ساختمان به عهده کیست؟ اهمیت بسیاری پیدا می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت زیر پاسخ این پرسش را بررسی کنیم:

  • مشاع یا اختصاصی بودن لوله آب
  • علت نشت آب
  • مسئول جبران خسارت نشت لوله آب کیست؟ مستاجر یا صاحب خانه؟

با گذشت زمان و رشد چشمگیر جمعیت در چند دهه گذشته، تغییرات بسیاری در سبک زندگی مردم به وجود آمده است. یکی از این تغییرات ساخت خانه های آپارتمانی و زندگی کردن در مجموعه های ساختمانی است. زندگی آپارتمان نشینی محدودیت هایی به همراه دارد و رعایت حقوق همسایه ها در این سبک زندگی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

جبران خسارت نشت لوله آب در ساختمان

وجود فرهنگ و سلیقه های گوناگون میان ساکنین یک آپارتمان، ممکن است باعث بروز اختلافات و بر هم خوردن آرامش زندگی ساکنان شود، به همین دلیل است که احترام به قواعد و فرهنگ مخصوص آپارتمان نشینی بسیار اهمیت دارد. رعایت این قوانین زمانی که موضوع جبران خسارت و تعمیرات ساختمان پیش می آید، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

گاهی اوقات سهل انگاری همسایه ها در انجام تعمیرات و بازسازی لوله های آب، می تواند منجر به بروز مشکلاتی مثل، ترکیدگی لوله در محل کار و زندگی شما شود. در بعضی مواقع نیز ممکن است لوله های انتقال آب و فاضلاب، به دلیل پوسیدگی دچار مشکل شده و علاوه بر ایجاد مشکل در ساختمان، باعث ایجاد خسارت در املاک مجاور نیز شوند. در این شرایط جبران خسارت بر عهده چه کسانی است؟ در چه شرایطی مستاجر ملزم به پرداخت خسارت است و در چه شرایطی صاحب خانه؟ برای یافتن پاسخ این سوالات همراه ما باشید.

مشاع یا اختصاصی بودن لوله آب

اولین قدم برای تعیین مسئول جبران خسارت ناشی از نشت آب، تعیین مشاع یا اختصاصی بودن لوله آب است. مشاع در لغت به معنای مشترک است و زمانی به کار برده می شود که بیش از دو نفر حق مالکیت مالی را داشته باشند. اگر لوله آبی که دچار آسیب شده است بین تمامی واحد ها مشترک باشد، جبران خسارت به صورت مشترک بر عهده همه مالکین است.

مشاع یا اختصاصی بودن لوله آب

در صورتی که آپارتمان دارای صندوق شارژ ماهیانه باشد، مدیر ساختمان موظف است هزینه تعمیرات و جبران خسارات را از این طریق پرداخت کند. در صورتی که لوله آب دچار مشکل شده، اختصاصی بوده و تنها متعلق به یک واحد باشد، جبران خسارات ناشی از لوله آب کاملا بر عهده همان واحد مشخص می باشد.

علت بروز حادثه

یکی دیگر از مواردی که در تعیین مسئول جبران خسارت موثر است، علت نشت یا ترکیدگی لوله آب است. اگر شخص خاصی مسئول این اتفاق باشد، واضح است که جبران خسارات و پرداخت هزینه تعمیرات بر عهده فرد مسئول است. به طور مثال اگر خسارت و مشکلات ایجاد شده، به علت باز ماندن شیر آب یکی از واحد ها باشد، در این صورت علت بروز حادثه را می توان سهل انگاری ساکنین آن واحد دانست.

همانطور که گفته شد اگر علت بروز مشکل مواردی مثل، حوادث طبیعی، پوسیدگی لوله و … باشد، یا به عبارتی دیگر نشت لوله آب غیر عمدی باشد، تمامی ساکنان ساختمان در پرداخت هزینه جبران خسارات شریک هستند. توجه داشته باشید حتی ساکنان واحد آسیب دیده از این مسئله مستثنی نبوده و آنان نیز بایستی در جبران خسارت ها سهیم باشند.

مسئول جبران خسارت نشت لوله آب کیست؟ مستاجر یا صاحب خانه؟

طبق قانون، اگر علت خسارت و مشکلات به بار آمده مستاجر باشد، جبران و پرداخت تمامی هزینه ها بر عهده خود او خواهد بود. اما اگر نتوان شخصی را برای بروز حادثه مقصر شمرد، طبق قانون می باید هزینه های تعمیر و جبران خسارت را به دو قسمت هزینه تعمیرات جزئی و هزینه تعمیرات کلی تقسیم بندی کرد. پرداخت هزینه های جزئی برعهده مستاجر و پرداخت هزینه های کلی بر عهده مالک و صاحب خانه می باشد.

مسئول جبران خسارت نشت لوله آب کیست؟

جزئی یا کلی بودن تعمیرات را اصطلاحا با توجه به عرف جامعه تعیین می کنند. به طور مثال هزینه سالیانه سرویس لوله های شوفاژ بر عهده مستاجر و هزینه تعمیرات مشکلات موتورخانه بر عهده صاحب خانه می باشد. اما توجه داشته باشید اگر شما بدون اطلاع به صاحب ملک، تعمیرات کلی ساختمان را انجام دهید و سپس از او تقاضای پرداخت هزینه را داشته باشید، بر اساس قانون نمی توانید او را ملزم به پرداخت هزینه تعمیرات کنید.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر