ارسال آگهی

۹ علت مهم  کار نکردن همزن ماشین لباسشویی

در این مطلب به قطعاتی که باعث می شود همزن ماشین لباسشویی کار نکند می پردازیم در لیست زیر می توان متوجه شد که در صورت درست کار نکردن همزن کدام قطعه نیاز به تعویض دارد:

  1. علت کار نکردن همزن ماشین لباسشویی

قبل از اینکه در مورد همزن لباسشویی و برطرف کردن مشکل آن صحبت شود لازم به ذکر است که آشنایی مختصری با قطعات و اجزای تشکیل دهنده ماشین لباسشویی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک داشته باشید تا بهتر بدانید که هر کدام از قطعات چه وظایفی بر عهده دارند و چگونه کار می کنند.

این مطلب در مورد چگونگی رفع عیب همزن لباسشویی می باشد، اما چنانچه مشکلی در دیگر قطعات لباسشویی به وجود آمده است می توانید از سایت فنی کارا مشخصات تعمیرکار سیار لباسشویی را دریافت کنید.

1- علت کار نکردن همزن ماشین لباسشویی

حرکت به صورت عقب و جلو همزن لباسشویی باعث تمیز شدن لباس ها می شود و اگر همزن به درستی کار نکند باعث می شود که لباس ها تمیز نشوند. اگر همزن حرکت نکند یا در مسیر حرکت بسیار کند باشد احتمالا همزن دچار مشکل شده است که در این مطلب به مواردی که احتمال داده می شود مشکل کارنکردن همزن می تواند از آنها باشد پرداخته می شود:

چنانچه از عهده انجام این کار برنمی آیید و علاوه بر مطالبی که به شما آموزش داده می شود نمی توانید به تنهایی اقدام به تعمیر قطعات کنید پیشنهاد می شود با کلیک کردن بر روی لینک سایت خدماتی فنی کارا www.fanikara.com و وارد شدن به این صفحه مشخصات تعمیرکار لباسشویی سیار در تهران را دریافت کنید.

تعمیر همزن لباسشویی

1-1- همزن ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی های سطلی، حرکت دادن لباس ها در آب و مواد شوینده توسط همزن انجام می شود و توسط شفت خروچی گیربکس حرکت می کند. شفت خروجی گیربکس دارای دندانه ای است که از وسط همزن پلاستیکی محکم به آن متصل می شود.

بر اساس نوع مدل ماشین لباسشویی، همزن ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد. بیشتر همزن ها با کمک پیچ و مهره در بالای شفت گیربکس محکم شده اند و در قسمت زیرین توزیع کننده شوینده قرار دارند. بعضی از مدل لباسشویی ها همزنی دارند که از قسمت استوانه ای بدنه اش و دقیقا در بالای قاعده، به شفت گیربکس پیچ شده اند اما در برخی مدل های دیگر نیز برای آنکه مقاومت بیشتری داشته باشد از واشر لاستیکی استفاده می کنند، با جدا کردن این نگهدارنده ها می توان همزن را از شفت جدا کرد.

چنانچه در حین عمل شستشو همزن به جلو و عقب حرکت نداشته باشد این احتمال وجود دارد که آن قسمت از دندانه که به شفت گیر می کند هرز شده باشد که در صورت چنین احتمالی باید همزن عوض شود.

1-2- دندانه های هدایت گر همزن لباسشویی

در ماشین لباسشویی های سطلی از همزن دو طرفه استفاده شده است و ممکن است قسمت بالایی همزن از قسمت پایینی رها شود. حرکت کردن قسمت بالایی همزن به وسیله دندانه های هدایت گری حرکت می کند که از پلاستیک سخت تشکیل شده است و در اثر استفاده بیش از حد دچار فرسودگی می شود.

اگر در بخش بالایی همزن چرخش به صورت دو جهته بود و صدای ناخوشایندی به گوش رسید، باید دندانه های هدایت گر همزن لباسشویی عوض شوند. برای تعویض دندانه های هدایت گر همزن ابتدا باید پوشش توزیع کننده شوینده برداشته شود تا بتوان به پیچی که در قسمت بالای همزن قرار دارد دسترسی پیدا کرد.

  1-3- قطعه اتصال دهنده همزن به شفت گیربکس لباسشویی

تعدادی از مدل های ماشین لباسشویی سطلی، بین شفت گیربکس و همزن از یک متصل کننده استفاده می کنند. این متصل کننده یک مادگی برای اتصال به گیربکس و یک نری برای اتصال به همزن دارد. چنانچه لباسشویی صدای شبیه ساییده شدن تولید کرد و همزن هم به جایی وصل نبود، احتمال دارد قطعه اتصال دهنده ایراد داشته باشد.

برای اینکه بتوان همزن را جدا کرد باید مستقیما به سمت بالا کشیده شو که این کار نیروی زیادی می طلبد، سپس باید پیچ های اتصال دهنده را باز کرد تا از شفت گیربکس جدا شود.

قبل از نصب متصل کننده جدید مطمئن شوید که دندانه های شفت گیربکس لباسشویی تمیز هستند و زنگ زدگی ندارند. از پیچ و واشر جدید که مناسب متصل کننده باشد استفاده کنید. دندانه های همزن را نیز از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید.

گیربکس لباسشویی

1-4- کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) در لباسشویی

برای انتقال قدرت موتور به جعبه دندانه ماشین لباسشویی های سطلی از کوپلینگ موتورهای دایرکت درایو استفاده می کنند. کوپلینگ محرک موتور لباسشویی از دو عدد قطعه پلاستیکی سه شاخه که بینشان یک کوپلینگ لاستیکی قرار گرفته است. یکی از سه شاخه ها به شفت موتور محرک چسبیده و سه شاخه دیگر به شفت ورودی جعبه دندانه چسبیده است.

با چرخیدن شفت موتور، کوپلینگ لاستیکی بین سه شاخه ها نیروی گشتاور را جذب کرده و از شکستن سه شاخه جلوگیری می کند. در اثر استفاده کوپلینگ به مرور دچار استهلاک شده و سه شاخه ها ممکن است سرخورده و با کلاچ و گیربکس درگیر نشوند.

یکی از نشانه های معیوب بودن کوپلینگ این است که ماشین لباسشویی آبگیری و تخلیه را طبق روال انجام می دهد ولی عمل آبکشی کردن و همزن را انجام نمی دهد.

برای رفع عیب در اکثر مدل ها اول باید دستگاه را از برق کشیده سپس بدنه خارجی و همچنین پمپ و موتور را برداشته تا به کوپلینگ بتوان دسترسی داشت.

1-5- تسمه متحرک لباسشویی

مدلهای متفاوتی از ماشین لباسشویی های سطلی وجود دارد که برای انتقال قدرت به جعبه دنده از تسمه باید کمک بگیرند. چنانچه احساس شد که ماشین لباسشویی همزدن را انجام نمی دهد این احتمال وجود دارد که ایراد از تسمه باشد. برای بررسی کردن این موضوع ابتدا پنل جلو را بردارید تا بررسی کنید که تسمه دچار فرسودگی یا پارگی شده است یا خیر.

تسمه ها معمولا در قسمت زیرین ماشین لباسشویی قرار دارند. پارگی تسمه ها همراه با بوی سوختنی و یا تولید صدا می باشد. در ابتدا باید اول مطمئن شد که پولی گیربکس به راحتی می چرخد و هر دو پولی های موتور تمیز هستند و الوده به روغن و گیریس نیستند. قبل از اینکه تسمه تعویض شود باید از سالم بودن تمام پولی ها اطمینان حاصل شود. تسمه باید دقیقا طبق مدل مشابه خود تعویض شود که میزان کشش آن به طور دقیق مانند دستور العمل کارخانه سازنده تنظیم شده است.

تسمه لباسشویی

دقت شود که در تمامی مراحل گفته شده برای تعویض قطعات ابتدا باید حتما دستگاه از برق کشیده شود.

1-6- تایمر ماشین لباسشویی

کنترل کردن موتور متحرک لباسشویی توسط تایمر، میکروسوئیچ درب، سوئیچ سطح سنج آب و در بعضی مواقع سوئیچ انتخابگر انجام می شود. در اصل نقش تایمر این است که نیروی برق را برای چرخیدن موتور در جهت مناسب فراهم می کند. موقعی تایمر دچار اشکال می شود که موتور در دوره شستشو برقی دریافت نکند.

برای رفع اشکال این عیب ابتدا باید دستگاه از برق جدا شده باشد و برای چک کردن اتصالات حتما باید از تایمر استفاده شود سپس با استفاده از دیاگرام سیم کشی دستگاه، از درست بودن سیم ها در پایانه های موتور باید مطمئن شد.

1-7- میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ یا کلید درپوش ماشین لباسشویی های سطلی وسیله ایمنی می باشد و محل قرارگیری آن معمولا در زیر درپوش است و به صورت سری با مدار موتور باید فعال باشد تا موتور کار کند.

هنگامی که در بسته است، یک پین در درپوش اهرم میکروسوئیچ درب لباسشویی را هل می دهد و باعث می شود که سوئیچ بسته شود. اگر همزن لباسشویی کار نمی کند و یا موتور برق نمی گیرد، باید کلید در چک شود.

برای رفع عیب این مشکل حتما دقت شود که لباسشویی به برق متصل نباشد و سپس با استفاده از یک مولتی متر اتصال کلید بررسی شود.

1-8- کلید انتخابگر لباسشویی

برای کنترل کردن سرعت موتور متحرک در بعضی از مدلهای ماشین لباسشویی از کلید انتخابگر استفاده می شود. چنانچه این سوئیچ خراب باشد ممکن است باعث کار نکردن موتور شود. برای چک کردن این موضوع بعد از قطع کردن برق لباسشویی با یک مولتی متر سوئیچ انتخابگر چک شود.

1-9- کلید سطح سنج آب لباسشویی

برای تعیین مناسب مقدار آب در دیگ لباسشویی از یک کلید تعبیه شده که وظیفه اش تعیین مقدار سطح آب می باشد استفاده می کنند. همچنین از این کلید برای تولید نیروی برق موتور محرک استفاده می شود. زمانیکه سطح آب به میزان مناسب رسید، کلید برق از شیر آب ورودی قطع می شود و به مدار موتور محرک وصل می شود.

چنانچه ماشین لباسشویی آبگیری می کند اما همزن به درستی کار نمی کند یا کلا بی حرکت است این احتمال وجود دارد که کلید فشاری ایراد داشته باشد.

برای بررسی کردن این قسمت ابتدا دقت شود که لباسشویی به برق متصل نباشد و کلید درب و تایمر درست به هم متصل شده باشند. این کار با اعمال ولتاژ به مدار برق دستگاه انجام می شود که باید با استفاده از یک مولتی متر این کار انجام شود. چنانچه دارای مهارت کافی برای انجام مراحل گفته شده ندارید توصیه می شود به هیچ عنوان از دستکاری کردن لباسشویی خودداری فرمائید و در اسرع وقت با یک تعمیرکار لباسشویی سیار تماس بگیرید.

دسته بندی شده در: تعمیر ماشین لباسشویی, مجله

ارسال نظر