ارسال آگهی

راهکارهای پیشگیری از خالی شدن باتری خودرو

باتری خودرو نیز مثل سایر قسمت های خودرو نیاز به تعمیرات و نگه داری دارد و یکی از شایع ترین اتفاقاتی که برای باتری خودرو می افتد، خالی شدن باتری می باشد که اصطلاحا در این حالت گفته می شود باتری می خوابد و بعضب از افراد برای برطرف کردن این مشکل از یک باتری دیگر کمک می گیرند که به عبارتی باتری به باتری می کنند تا باتری بتواند از شارژ باتری خودروی دیگر استفاده کند و قادر به روشن کردن خودرو گردد.

راهکارهای پیشگیری از خالی شدن باتری خودرو

اگر عملکرد موتور خودرو را نادیده بگیریم، با کنترل نکردن باتری ممکن است در مواقعی حساس باتری اتومبیل خالی کند و خودرو شما خاموش شود. بنابراین هر چه قدر هم که موتور خودرو شما عالی کار می کند، اما اگر باتری ماشین کنترل نشود، ممکن است خودرو خاموش شود. همانطور که در مطلب زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو گفته شد یکی از عوامل موثر بر عملکرد باتری خودرو، شرایط آب و هوایی می باشد که بسته به این شرایط باتری عملکرد متفاوتی خواهد داشت. مثلا هوای سرد اثر مخربی بر روی باتری می گذارد چرا که سبب کند شدن واکنش های شیمیایی داخل باتری می شود و در بدترین حالت دیگر انرژی کافی جهت روشن شدن موتور ماشین وجود نخواهد داشت.

در هنگام سفر به دلیل اینکه موتور و دینام فرصت کافی جهت شارژ کردن باتری و برگرداندن آن به حالت قبلی را پیدا نمی کند. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام سفر بهتر است هرچند وقت یکبار با پیمودن مسافت های طولانی به باتری خودرو امکان شارژ شدن را بدهید. اما سفرهای کوتاه این فرصت شارژ شدن را ندارد و حتما باید برای اینکه خودرو خودش را شارژ کند، حتما سفرهای طولانی مدت را انجام دهید.

چگونه از خالی شدن باتری خودرو جلوگیری شود؟

امروزه با امکانات زیادی که برای خوردوهای امروزی در نظر گرفته شده است و با وجود تجهیزات برقی نوینی که در خودرو ها تعبیه شده است، با روشن ماندن این تجهیزات، خودرو برق زیادی مصرف می کند، لذا برای جلوگیری از خالی کردن باتری و خاموش شدن ماشین توصیه می شود این تجهیزات را خاموش کنید. یکی از عوامل مهم در خالی شدن باتری ماشین روشن ماندن بخاری و چراغ ها می باشد که به سرعت باتری خودرو را خالی می کند.

همچنین لوازمی که به پریز برق 12 ولت و درگاه USB متصل هستند، تاثیر زیادی در خالی کردن باتری خودرو دارند. می توانید برای جلوگیری از خالی شدن باتری چراغ های داخل کابین را بررسی کنید تا روشن نمانده باشند، اغلب از روشن ماندن این چراغ ها از شب تا صبح اتفاق می افتد که این امر سبب خالی شدن باتری خودرو می شود و هزینه ی زیادی را بر روی دوش شما می گذارد، لذا قبل از خارج شدن از ماشین حتما چک شود که این چراغ ها خاموش شده باشند.

تاثیر استارت زدن در خالی شدن باتری خودرو

دقت داشته باشید که اگر بتوانید استارت زدن خودرو را آسان کنید، می توانید از خالی شدن باتری اتومبیل جلوگیری کنید که این امر با این روش امکان پذیر می باشد: در هنگام استارت زدن باید کلاچ را به سمت پایین نگه دارید تا در زمان استارت زدن بار زیادی به خودرو وارد نشود. پایین نگه داشتن کلاچ سبب می شود تا نیروی کمتری برای استارت زدن لازم باشد و شما توانسته اید با این کار مقدار زیادی از انرژی بلاتری را حفظ کرده باشید.

تاثیر استارت در جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

کنترل کردن باتری اتومبیل

برای این کار می توانید کاپوت ماشین را بالا بزنید و باتری را چک کنید، بهتر است این کار را هر از چند گاهی انجام دهید. همچنین توصیه می شود هر چند وقت یکبار از یک متخصص بخواهید تا وضعیت باتری را چک کند. جالب است بدانید که برخی از افراد یدک کش بیشترین علت خاموش شدن خودرو و حرکت نکردن آن را خالی کردن باتری می دانند که اگر از این اتفاق جلوگیری می شده است هرگز نیاز به پرداخت هزینه های اضافی نمی شده. اگر قصد خرید اتومبیلی دارید که قبلا توسط فرد دیگری استفاده می شده است، توصیه می شود باتری آن را چک کنید تا سلامت و کیفیت لازم را داشته باشد.

می توانید سیستم های متصل به باتری را چک کنید

برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید تا قسمت هایی که به باتری مرتبط می شود مثل استارت، دینام و… را چک کند تا در صورتیکه هر کدام از این قسمت ها عملکرد خوبی ندارد، نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است باتری ماشین بیش از حد و یا کمتر از حد لازم شارژ شود. همه این عوامل بر طول عمر و عملکرد باتری خودرو تاثیر مستقیمی می گذارد.

خودروی خود را سرویس کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در جلوگیری کردن از خالی شدن باتری خودرو، سرویس به موقع آن می باشد. اگر خودرو به خوبی سرویس و نگه داری شود، این امر سبب می شود تا به باتری خودرو بار زیادی وارد نشود و بازدهی آن بالا برود. با سرویس کردن ماشین و بررسی میزان یا نامیزان بودن چرخ ها و موتوری آن می توانید در بالا بردن عمر مفید باتری تاثیر مثبتی بگذارید. اگر خودرو را در پارکینگ سر پوشیده نگه دارید، تاثیر زیادی در سلامت و ایمنی آن خواهد داشت.

سرویس کردن خودرو برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

شناسایی علائم هشدار دهنده

زمانیکه استارت خودرو را می زنید اگر احساس کردید صدای تلق تلق از خودرو به گوش می رسد یا چراغ های پشت آمپر کم نور شده است یا موتور دیر روشن می شود همه این علائم و نشانه ها نشان دهنده ی این است که باتری ضعیف شده است. زمانیکه باتری خالی کرده است، باید توجه داشته باشید که به باتری فشار وارد نکنید، چرا که باتری نمی تواند به طرز معجزه آسایی خودش را شارژ کند، پس با استارت زدن پی در پی اوضاع را خراب تر نکنید.

سایر اقدامات لازم در زمان خالی شدن باتری خودرو

  • همیشه یک کابل باتری در صندوق عقب خود داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید باتری به باتری کنید.
  • اگر ماشین در محل نا مناسب و خطرناک از کار افتاد، قبل از هر اقدامی ابتدا خودرو را به محلی امن منتقل کنید.

دسته بندی شده در: یدک کش و حمل خودرو, مجله

ارسال نظر