ارسال آگهی

همه چیز درباره آسفالت حفاظتی

آسفالت امروزه کاربرد های زیادی در صنعت راه سازی و ساخت جاده های مختلف دارد. در این مقاله به بررسی آسفالت حفاظتی که نوعی از آسفالت می باشد، می پردازیم:

آسفالت که در دو نوع طبیعی و صنعتی موجود می باشد، کاربرد ها و استفاده های زیادی مانند صاف کردن جاده ها و راه سازی، ساخت باند فرودگاه و… را دارد. آسفالت صنعتی که توسط انسان ها ساخته می شود، از ترکیب مواد و مصالح سنگی با قیر به دست می آید و بر اساس کاربرد و نوع مخلوط شدن مواد با یکدیگر به انواع مختلفی مانند آسفالت گرم، سرد و حفاظتی تقسیم شده و توسط افرادی که متخصص اجرای آسفالت هستند، اجرا می گردد. در ادامه به بررسی آسفالت حفاظتی که یکی از پرکاربرد ترین نوع آسفالت می باشد، می پردازیم:
همه چیز درباره آسفالت حفاظتی

آسفالت حفاظتی چیست؟

ترکیب قیر با مصالح سنگی که بر روی سطوح مختلف، معمولا با ضخامت 25 میلی متر اجرا می گردد را آسفالت حفاظتی می گویند. این گونه از آسفالت می تواند بر روی سطوح شنی که آماده شده و یا روسازی استفاده شود. اگر از این آسفالت برای سطح های روسازی استفاده شود، به آن پوشش آب بندی می گویند. از این مدل آسفالت در راه های فرعی و شهر هایی که میزان ترافیک آن ها کم است، استفاده های زیادی می شود. عمر آسفالت های حفاظتی بین 3 تا 5 می باشد.

انواع آسفالت حفاظتی

آسفالت حفاظتی یکی از انواع آسفالت می باشد و خود به چند نوع مختلف تقسیم می شود که در ادامه آن ها را نام می بریم:

آسفالت سطحی یک لایه ای(single surface treatment) که برای راه هایی با رفت و آمد کم مناسب می باشد.

آسفالت سطحی چند لایه ای(multiple surface) که با اجرا کردن دو یا چند لایه از آسفالت سطحی یک لایه ای بدست می آید.

رد میکس (road mix)

سیل کت (seal coats)

پرایم کت (prime coat)

تیک کت (take coat)

آسفالت سرد پیش اندود (pre-mix coated macadam)

کاربرد های آسفالت حفاظتی

آسفالت حفاظتی معمولا به صورت یک پوشش موقت در صنعت راه سازی مورد استفاده قرار می گیرد و از اجزای اصلی بدنه راه محسوب نمی شود. این لایه در اکثر موارد برای غیر قابل نفوذ کردن آسفالت و پیشگیری از فرسایش لایه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن می تواند لایه اصلی آسفالت که روی راه قرار گرفته است را تقویت نماید.

اما باید حتما با گذشت 3 الی 5 سال، پروژه آسفالت گرم بر روی آن اجرا شود، زیرا پس از این مدت، عمر این آسفالت تمام می شود و ممکن است با گذر زمان به لایه اصلی آسفالت صدمه وارد شود. این آسفالت برای مرحله به مرحله ساخته شدن یک راه و یا به عنوان یک رویه آسفالتی که در آینده تقویت شود، مناسب می باشد و تا زمانی که لایه های بعدی بر روی آن اجرا شوند، سطح خوبی را به وجود خواهد آورد.
کاربرد های آسفالت حفاظتی

مزایای استفاده از آسفالت های حفاظتی

استفاده کردن از آسفالت حفاظتی باعث می شود تا مقاومت باربری جاده ها افزایش یابد. البته این افزایش مقاومت کم می باشد و در محاسبه میزان باربری جاده محسوب نمی گردد. اگر از این آسفالت به طور صحیح و اصولی استفاده شود، یک سطح قابل قبول و با کیفیت ساخته خواهد شد. برای استفاده از آسفالت حفاظتی هزینه کمی باید بپردازید و به همین دلیل این مدل آسفالت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

آسفالت حفاظتی باعث افزایش طول عمر جاده می شود و سطح آن را نیز آب بندی می نماید. این گونه از آسفالت، یک رویه کم هزینه برای جاده هایی است که میزان رفت و آمد در آن ها کم یا متوسط است و همچنین وجود آن باعث پیشگیری از نفوذ آب به لایه های پایینی آسفالت جاده می شود. ضمن اینکه آسفالت حفاظتی می تواند رویه ای باشد که باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه پیشگیری از لغزش شود.

دسته بندی شده در: ایزوگام و قیرگونی و آسفالت, مجله

ارسال نظر