ارسال آگهی

چرا یخ ساز یخچال کار نمیکند؟ علت ها و راه حل ها

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، یخچال هایی ساخته می شوند که دارای امکانات متعددی مانند یخ سازی هستند. یخ ساز یخچال ساز و کار ساده ای داشته و نحوه کار آن، در اکثر برند های مختلف یکسان است. اما گاهی پیش می آید که یخ ساز یخچال درست کار نکرده و دچار مشکل می شود. در این مواقع، شاید بهتر باشد قبل از اینکه با خدمات تعمیر یخچال تماس بگیرید، با کمک ترفند های متفاوت، خودتان اقدام به عیب یابی و تعمیر آن نمایید.

انواع مشکلات یخ ساز یخچال و راهکار های رفع آن

وجود یخ داخل یخساز یخچال و آماده بودن آن در هر لحظه که بخواهید ویژگی بسیار سودمندی برای یخچال محسوب می شود. مخصوصا در فصول گرم که یخ بیشتر از همیشه مورد استفاده افراد است. به همین دلیل یکی از مزایای یخچال های ساید بای ساید نسبت به سایر یخچال ها، مجهز بودن آنها به یخساز می باشد. زمان هایی که یخ ساز یخچال به درستی کار نمی کند، می توانید قبل از تماس با تعمیرکار یخچال، با توجه به راهکار های زیر خودتان اقدام به عیب یابی آن نمایید.
یخ ساز یخچال

یخ ساز یخچال، یخ نمی سازد

زمانی که یخ ساز کار نمیکند و یا یخ هایی که می سازد، کوچکتر از حالت عادی باشند. احتمالا مشکل در خط لوله تامین آب یخ ساز است.

علت: دلیل رایج این امر، می تواند یخ زدن آب و مسدود شدن راه لوله می باشد.
راه حل: برای حل این مشکل می توانید یخچال را از برق بکشید و سپس شیر آب را که معمولا در پایین یا پشت یخچال قرار دارد، پیدا نموده و آن را ببندید. سپس با استفاده از سشوار، مسیر لوله آب را گرم کنید. این کار را میتوانید یک قطره چکان را با آب گرم پر کرده و آن را روی مسیر لوله آب، خالی کنید. همچنین می توانید به مدت دو ساعت یخچال را از برق بکشید تا یخ ها آب شوند. اگر پس از برقراری اتصال برق و پر شدن منبع یخ، باز هم مشکل برطرف نشد، از یک متخصص یا فنی کار یخچال کمک بگیرید.

علت: احتمال مسدود شدن فیلتر آب یخ ساز، نیز وجود دارد.
راه حل: این فیلتر ها اغلب ردون یخچال تعبیه شده اند. در صورت مسدود شدن، باید برای تعویض آنها اقدام نمایید.

اگر از یخ ساز یخچال یخ بیرون نمی آید

اگر داخل قالب یخ یخساز، یخ وجود داشته باشد اما بیرون نیاید، یعنی دریافت آب توسط یخ ساز انجام می شود و مشکلی با منبع آب وجود ندارد. و احتمالا یخ ساز مشکل الکتریکی یا مکانیکی است.

علت: احتمال دارد که در زمانی که مواد غذایی را جابجا نموده اید، اتفاقی به اهرم یخ ساز ضربه زده باشید و همین باعث از کار افتادن یخساز شده باشد.
راه حل: با شناسایی کردن موقعیت اهرم آهنی یخ ساز، می توانید آن را به حالت اولیه برگردانده و مشکل را حل نمایید.
عیب یابی یخ ساز یخچال

علت: اگر یخ در یخساز وجود دارد و اهرم یخ ساز سرجای خود می باشد، احتمالا موتور یا اتصالات الکتریکی یخچال دچار مشکل شده اند.
راه حل: ابتدا وصل بودن و سالم بودن اتصالات الکتریکی یخچال را چک نمایید. اگر مشکلی نبود، پس از فاصله دادن یخچال از دیوار، شیر منبع آب را قطع کنید و یخچال را از برق بکشید. دوشاخه پشت فریزر را پیدا نموده و در بیاورید. پس از آن اتصال را دوباره برقرار کنید. دقت کنید که این مراحل را به درستی انجام دهید.

یخ های داخل یخ ساز را خالی کنید. برای اینکه کارتان راحت تر انجام شود می توانید مقداری آب به آنها اضافه کنید. برق یخچال را دوباره وصل نموده و اهرم یخساز را در حالت خاموش قرار دهید، سپس آن را به حالت آماده به کار برگردانید و برای پر شدن مخزن آب، 10 ثانیه صبر کنید. بعد از حدود سه یا چهار ساعت، خارج شدن یخ از یخ ساز یخچال را دوباره بررسی نمایید. اگر مشکل حل نشده بود، جعبه دنده یا موتور باید عوض شوند.

قالب های یخ خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند

علت: در صورتی که اندازه قالب های یخ خیلی کوچک یا خیلی بزرگ بوده و در حد استاندارد نیست، احتمالا یخ ساز نیاز به تنظیم شدن دارد.

راه حل: برای اینکه مقدار آبی را که وارد منبع یخ می شود، تنظیم کنید. باید ابتدا اقدام به برداشتن پوشش یخ ساز که صفحه ای سفید رنگ بوده و بیشتر قسمت جلوی یخ ساز را گرفته است، نمایید. این پوشش به راحتی برداشته می شود. اگر مشکلی در برداشتن این درپوش داشتید، میتوانید از پیچ گوشتی دو سو استفاده کنید. در زیر درپوش، فنر و پیچ های متفاوتی وجود دارند که مقدار آب به کمک آنها کنترل می شود. با استفاده از پیچ گوشتی، می توانید آنها را دستکار کرده و اقدام به تنظیم نمودن مقدار آب نمایید.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر