ارسال آگهی

علت رسوب آب در لوله چیست؟ – روش های رفع رسوب لوله

یکی از اصلی ترین دلیل های کاهش فشار آب، مخصوصا در لوله های آب گرم، گرفتگی ناشی از رسوبات می باشد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا پس از بررسی علت رسوب آب در لوله، آموزش هایی در زمینه رفع رسوب لوله به شما ارائه دهیم:

علت رسوب آب در لوله چیست؟

به تجمع مواد معدنی در لوله های آب ساختمان، رسوب گفته می شود. رسوب می تواند در لوله کشی های مخزن ها، شیر آلات، کولر های آبی و … اتفاق بیفتد. امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا تمامی خدمات فنی، بسیار راحت تر از گذشته انجام شود. به طور مثال در زمینه خدمات مربوط به لوله باز کنی و لوله کشی، تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه را می توان از جمله کاربرد های فناوری نام برد.

علت رسوب آب در لوله چیست؟

علت ایجاد رسوب در لوله ها، انباشته شدن موادی مانند کربنات سدیم، سولفات کلسیم، سولفات منیزم و … در داخل لوله ها می باشد. این مواد معدنی از طریق آب به لوله کشی ساختمان وارد شده و در قسمت های مختلف لوله رسوب می کند. زمانی که آب درون لوله ها به دلیل حرارت بخار می شود، رسوبات در جدار داخلی لوله تشکیل می شود.

پس در واقع، علت رسوب آب در لوله ها را می توان تبخیر و در نتیجه آن افزایش غلظت مواد درون آب دانست. در برخی از مواقع می توان نشانه هایی از وجود رسوب در لوله را مشاهده کرد. به طور مثال شوره های سفید رنگی که قسمت خارجی دهانه دوش و یا شیر آب وجود دارد، می تواند نشان دهنده رسوب کربنات منزیم و یا سدیم باشد.

دو مسئله ای که می توانند باعث شوند رسوبات لوله افزایش پیدا کنند، کاهش فشار و افزایش دمای آب می باشد. هنگامی که درون لوله ای، نخستین لایه رسوب تشکیل می شود، زمینه را برای ایجاد سایر لایه های رسوبات فراهم می کند. پس از گذشت مدتی، تعداد این لایه های رسوب درون لوله زیاد شده و مسیر عبور آب را تنگ می کند. در برخی از موارد، ایجاد رسوب در لوله می تواند به کلی مسیر آب را مسدود کند.

مشکلات ناشی از رسوب لوله

  • رسوب لوله های آب گرم می تواند جریان حرکت آب را کند کند. به دلیل کند شدن جریان، ممکن است آب پیش از رسیدن به محل مورد نظر حرارت خود را از دست بدهد. این مسئله می تواند بازدهی و کارایی وسایل حرارتی و موتورخانه شما را کاهش دهد.

مشکلات ناشی از رسوب لوله

  • اگر رسوب در داخل مخزن های حرارتی ایجاد شود، باعث می شود تا حرارت بیشتری برای گرم کردن آب درون مخزن استفاده شود. این مسئله علاوه بر اینکه مصرف انرژی و به دنبال آن هزینه ها را بالا می برد، می تواند به دیواره مخزن نیز آسیب رسانده و در بلند مدت هزینه های تعمیراتی را نیز برای شما به همراه داشته باشد.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که رسوب لوله به همراه دارد، کاهش فشار آب خروجی می باشد. وجود رسوب در لوله ها همچنین می تواند در دراز مدت به شیر آلات و سیستم لوله کشی ساختمان شما نیز آسیب برساند.
  • مشکلات ناشی از رسوب لوله تنها به گرفتگی لوله های آب گرم و تاثیرات ناشی از آن محدود نمی شود، وجود این رسوبات در لوله کشی آب منزل شما، می تواند بر سلامتی و بهداشت شما نیز اثر گذار باشد.

روش های رفع رسوب لوله

در زمان های گذشته رسوب زدایی لوله های آب عملیات پیچیده و زمان بری بود. در روش های مکانیکی رسوب زدایی، لازم بود تا سیستم لوله کشی آب طی چند مرحله باز و بسته شود تا رسوب درون لوله ها رفع شود. استفاده از مواد اسیدی نیز علاوه بر اینکه باعث آسیب دیدن لوله کشی و سایر تجهیزات می شدند، برای سلامتی انسان نیز خطرناک بودند. اما امروزه می توان از روش هایی برای رفع رسوب لوله استفاده کرد که هیچ تاثیر منفی به دنبال نداشته باشد:

رسوب زدایی لوله با استفاده از تکنولوژی پالس الکتریکی

تکنولوژی پالس الکتریکی (Impulse Technology) یکی از جدید ترین و موثر ترین روش های رفع رسوب لوله ها می باشد. دستگاه پالس الکتریکی را می توان بر روی انواع لوله های انتقال آب نصب کرد تا با استفاده از پالس های الکتریکی، تمامی رسوبات را به شکل پودر در آورده و همراه آب به خارج از لوله هدایت کند.

روش های رفع رسوب لوله

رسوب زدایی لوله با استفاده از تکنولوژی تصفیه الکتریکی

در این روش رسوب زدایی، از ایجاد میدان های مغناطیسی برای رفع رسوب و جلوگیری از ایجاد رسوب های جدید استفاده می شود. هنگامی که آب از درون این میدان انرژی مغناطیسی عبور می کند، ویژگی حلال بودن آن افزایش پیدا کرده و در نتیجه رسوبات به تدریج درون آب حل شده و خارج می شوند. این دستگاه به راحتی بر روی انواع لوله ها نصب رشده و کاملا بدون صدا عمل می کند.

محلول های شیمیایی رفع رسوب لوله

امروزه محلول های بسیاری را می توان یافت که قادر هستند رسوب لوله های آب گرم را رفع کنند. استفاده راحت، قیمت مناسب، دوام زیاد، نداشتن تاثیرات منفی بر روی لوله ها و سلامت انسان و … از جمله ویژگی های مثبت استفاده از محلول های شیمیایی رفع رسوب لوله می باشد.

یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع این محلول ها، رسوب زدای میتره می باشد. این ماده که قهوه ای رنگ می باشد، به منظور رفع گرفتگی لوله، رسوب زدایی و جرم گیری لوله های آب گرم به کار برده می شود. استفاده از این محلول بسیار آسان بوده و هیچ گونه پیامد های زیان باری به دنبال ندارد.

محلول رسوب زدای میتره، علاوه بر اینکه فرآیند رسوب زدایی را انجام می دهد، از تشکیل شدن رسوب های جدید در لوله نیز پیشگیری می کند. توجه داشته باشید در صورتی که هنگام استفاده از این محلول، میتره با چشم و یا پوست شما تماس پیدا کرد، فورا محل مورد نظر را با آب فراوان بشویید.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر