ارسال آگهی

علت ایجاد کپک در یخچال چیست؟ راه های پیشگیری از ایجاد کپک در یخچال

هرجایی که رطوبت داشته باشد احتمال ایجاد شدن کپک نیز وجود دارد. ممکن است این اتفاق برای لوازم خانگی نیز رخ دهد بدون اینکه شما متوجه آن شوید. لوازمی مانند یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و… از سری وسایلی هستند که احتمال رشد کپک در آن ها خیلی زیاد است. زیرا داخل این وسایل بیشتر وقت ها مرطوب است. البته کپک در یخچال با کپک های مواد غذایی قدری متفاوت است. اما در سلامت و بهداشت تاثیر گذار است. در ادامه به بررسی علت ایجاد کپک در یخچال و نحوه از بین بردن کپک ها می پردازیم:
علت ایجاد کپک در یخچال

چرا کپک در یخچال ایجاد می شود؟

عواملی که در ایجاد کپک در یخچال تاثیر دارند، ضعیف بودن تهویه یخچال، مسدود بودن زهکش و یا خطای افرادی است که از یخچال استفاده می کنند. قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که یخچال شما سالم است و نیازی به تعمیرکار یخچال ندارید. نگهداری از یخچال نیز باید به نحو صحیح انجام شود. خطای افراد که در کپک زدن یخچال موثر است، مواردی مانند خوب تمیز نکردن داخل یخچال، نگه داشتن غذاهای فاسد شده درون آن، پاک نکردن غذاهای ریخته شده در یخچال و… می باشد.

بعضی مواد غذایی را نباید در یخچال نگهداری کرد، زیرا به سرعت فاسد می شوند و خرابی آن ها به سایر مواد داخل یخچال نیز می تواند سرایت کند. همچنین وقتی یک ماده غذایی کپک میزند، این کپک به سرعت می تواند به سایر بخش های ماده نیز نفوذ کند و باعث خرابی آن و بوی کپک گرفتن یخچال و… شود. در این شرایط حتما باید آن ماده را ا یخچال خارج کنید تا از این عوارض پیشگیری شود.

داخل یخچال باید بصورت ماهانه با یک دستمال مرطوب تمیز شود و بصورت هفتگی تمام مواد غذایی داخل آن را باید چک کنید که در صورت خرابی دور ریخته شوند و در یخچال نمانند. سیستم تهویه یخچال نیز باید به خوبی کار کند و همچنین یخچال باید به خوبی و به میزان کافی سرد کند. بنا بر این باید در نگهداری صحیح از یخچال تلاش کنید. اگر یخچال شما به خوبی سرد نمی کند، می توانید به مقاله دلایل سرد نکردن یخچال مراجعه نموده و علت را ریشه یابی نموده و برای رفع آن اقدام نمایید.

اهمیت پیشگیری از ایجاد کپک در یخچال

کپک به شدت ناخوشایند است و می تواند در وضعیت جسمانی و سلامتی افراد تاثیر بگذارد. در صورتی که نسبت به کپک حساسیت دارید و با آن تماس دارید، ممکن است دچار مشکلاتی مانند حساسیت گلو، گرفتگی بینی یا حساسیت پوست شوید. همچنین اگر دچار بیماری هایی نظیر آسم هستنید یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می باشد، ممکن است با تماس داشتن با کپک، دچار عفونت شدید شوید.
پیشگیری از ایجاد کپک در یخچال

جدا از بحث سلامتی، رشد کپک دخل وسیله ای مانند یخچال بطور حتم بر سلامت و ماندگاری مواد غذایی داخل آن، بوی یخچال و زیبایی و تمیزی داخل یخچال تاثیر منفی می گذارد. به همین جهت جلوگیری از ایجاد کپک در یخچال و یا از بین بردن کپک های یخچال اهمیت زیادی دارد.

راه های پیشگیری از ایجاد کپک در یخچال

این مهم است که به دنبال راهکار هایی باشید که از ایجاد کپک در یخچال جلوگیری کنند. رسیدگی به مواد غذایی اولین و بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد کک در یخچال می باشد. مواد غذایی مانند نان، میوه ها و مربا ها  به سرعت دچار کپک می شوند.

  • برای پیشگیری از ایجاد کپک در نان ها باید اجازه دهید نان ها کاملا سرد شوند، سپس آن ها را روی هم بچینید. برای نگهداری نان نیز بهتر است به جای کیسه پلاستیکی از پارچه های تمیز استفاده کنید که رطوبت نان را جذب کند.
  • برای پیشگیری از ایجاد کپک در میوه ها باید در جا میوه ای یخچال خود یک عدد اسفنج که خشک باشد را بگذارید تا رطوبت میوه ها را به خودش جذب نماید. راهکار دیگری نیز وجود دارد که می توانید میوه را درون یک پارچه نخی مرطوب بپیچید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربا، قبل از اینکه درب آن را ببندید یک قطعه آلومینیوم را روی سر شیشه بکشید و سپس درب آن را ببندید تا هوا نتواند وارد شیشه شده و باعث ایجاد کپک شود.

نحوه از بین بردن کپک در یخچال

کپک بیشتر در بین واشر درب یخچال، و روی غذاهایی که مدت زیادی درون یخچال باقی مانده اند ایجاد می شود. که می تواند بخاطر هوای گرم داخل یخچال، رطوبت زیاد و نبود تهویه مناسب داخل یخچال باشد. برای تمیز کردن کپک در یخچال می توانید از سرکه یا آب اکسیژنه استفاده کنید. به این صورت که با یک دستمال یا یک تکه ابر و یا یک مسواک که دیگر استفاده نمی شود، درز هایی که در لاستیک وجود دارد و شکاف های آن را تمیز کنید.

برای اینکه یخچال تمیز بماند، در صورت ریختن مواد غذایی باید بلافاصله یخچال را تمیز نمایید تا مواد در یخچال نمانده و دچار فساد و کپک زدگی نشوند. برای تمیز ماندن یخچال نیز لازم است هر دو ماه یک بار یخچال را با سرکه تمیز کنید.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر