ارسال آگهی

زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو

یکی از قطعات خودرو که در صورت خراب شدن مشکلات زیادی را برای راننده بوجود می آورد، باتری اتومیبل است، اگر باتری خراب شود، خودرو روشن نشده و برای حرکت کردن نیاز به خدمات یدک کش و حمل خودرو می باشد. باتری خودرو در بعضی مواقع دچار خرابی می شود و باید آن را تعویض کرد که در این مطلب بهترین زمان برای تعویض باتری را توضیح داده ایم:

باتری ماشین اگر نو باشد، شدت جریانی حدود 500 تا 700 آمپر را می تواند تولید کند، زمانیکه این جریان به استارتر موتور خودرو وارد می شود باعث چرخانده شدن میل لنگ خودرو شده و پیشرانه را سریعا روشن می کند، حتی در مواقعیکه دمای هوای بیرون خیلی پایین باشد. واضح است از باتری که از عمر کارکردن آن چند سال می گذرد نباید انتظار کارایی و بازده باتری اولیه را داشت، با بالارفتن عمر باتری، بازدهی آن کم می شود و دیگر قادر نیست که آمپر کافی تولید کند و ممکن است در دمای پایین قادر به روشن کردن خودرو نباشد.

زمان تعویض باتری خودرو

حتی زمانیکه خودرو به مدت طولانی خاموش بوده، زمانیکه قصد روشن کردن آن را دارید، احتمال اینکه باتری عمل نکند و قادر به روشن کردن خودرو نباشد، زیاد است. این شرایطی است که اکثر راننده ها با آن مواجه بوده اند و هیچ کس از این شرایط راضی نخواهد بود، لذا این سوال پیش می آید که برای جلوگیری از بوجود آمدن این شرایط چه باید کرد؟ و یا اینکه باتری را قبل از قرار گرفتن در چنین مواقعی باید تعویض کرد؟ توصیه می شود در شرایطی که خودرو روشن نمی شود، برای جابجایی ماشین از خودروبر استفاده شود.

به گفته کارشناسان خودرو باتری های اتومبیل در شرایط عادی دارای عمر مفیدی بین 4 الی 5 سال می باشد و در طی این مدت باید باتری به خوبی عمل کند. پس اگر باتری خودرو شما عمری کمتر از این بازه دارد، نیاز به تعویض کردن ندارد و می توانید سایر قسمت های خودرو را بررسی کنید تا اگر مشکلی در سایر قسمت ها می باشد، آن را برطرف کنید و مشکل از سمت باتری نمی باشد ولی چنانچه باتری خودروی شما عمری بیشتر از این دارد، توصیه می شود تا قبل از اینکه در شرایط بحرانی و سخت خودروی شما خاموش شد، حتما باتری آن را تعویض کنید.

منظور از شرایط عادی خودرو چیست؟

شرایط عادی خودرو به عوامل و پارامترهای زیادی بستگی دارد. در شرایط عادی باتری ماشین نباید در برابر ضربه، تکان شدید، حرارت خیلی بالا و خیلی پایین قرار بگیرد و همچنین یک سیستم شارژ استاندارد و اصولی باید به آن وصل باشد. این شرایطی است که به صورت تئوری برای باتری در نظر گرفته شده است ولی همه ما می دانیم که در واقعیت این شرایط فرق می کند و خودرو در شرایط مختلفی قرار می گیرد.

زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو

مثلا در مناطقی که شرایط آب و هوایی گرمسیر دارند، در بعضی از روزهای سال ممکن است باتری خودرو در شرایط نامطلوبی قرار بگیرد از جمله اینکه ممکن است در در بعضی از روزها خودرو در شرایط دمایی بالایی قرار بگیرد و این شرایط در مناطقی که دارای آب و هوای سردی می باشد، برعکس می باشد و باتری در شرایط آب و هوایی با دمای بسیار پایین قرار می گیرد که در این مواقع سلامت خودرو به شدت تحت تاثیر آب و هوا قرار می گیرد.

عوامل موثر بر عملکرد باتری خودرو

همانطور که گفته شد؛ سرایط آب و هوایی یکی از عواملی است که بر سلامت و طول عمر باتری خودرو تاثیر مستقیمی دارد، از دیگر عوامل موثر بر سلامت خودرو خراب شدن تسمه باتری می باشد که خراب شدن این قسمت نیز باعث می شود تا باتری خودرو به اندازه کافی شارژ نشده، لذا شاهد کار نکردن باتری خودرو خواهید بود و همین شرایط سبب می شود تا عمر باتری از آنچه که فروشندگان خودرو اعلام کرده اند، کمتر شود.

اگر باتری خودرو در سر جای خود محکم قرار نگرفته باشد، بر اثر تکان های خودرو و ضربه صفحات داخلی باتری خودرو دچار مشکل شده و عملکرد باتری را تحت شعاع قرار می دهد و همین امر سبب کاهش عمر باتری می شود. بنابراین نتیجه ای که می توان گرفت این است که در شرایط عادی باتری ماشین عمر مفیدی بین 4 الی 5 سال دارد که در صورتیکه عمر باتری شما به این میزان رسیده است، توصیه می شود که حتما آن را تعویض کنید و در شرایط دمای بالا و یا دمای پایین و … این زمان را کمتر در نظر گرفته و نسبت به تعویض باتری خودروی خود اقدام نمایید.

 

 

زمان-تعویض-باتری-خودرو.jpg

دسته بندی شده در: یدک کش و حمل خودرو, مجله

ارسال نظر