ارسال آگهی

آیین نامه دستورالعمل ساماندهی جمع آوری ، حمل و دفع نخاله در ارومیه

مجوز حمل نخاله در ارومیه / شهرداری ارومیه آیین نامه دستورالعملی را در خصوص ساماندهی جمع آوری و حمل و تخلیه و دفع نخاله را در خصوص پسماندهای عمرانی منتشر کرده است که مشروح آن را در این صفحه می خوانید. همچنین می توانید به صورت مشابه به مراحل دریافت مجوز حمل نخاله ساختمانی در تهران نیز مراجعه نمایید.

توسعه روز افزون شهرنشینی و گسترش سریع شهرها، یکی از مهمترین مشکلات در راه ارائه خدمات شهری توسط شهرداری های کشور است. در کلان شهرها، سالیانه مقادیر قابل توجهی خاک و نخاله (پسماندهای عمرانی) تولید میشود که عدم برنامه ریزی برای جمع آوری، حمل و دفع این مواد، تاثیرات منفی و مخرب فراوانی بر محیط زیست، سلامتی و بهداشت و زیبایی شهر دارد، به همین خاطر، نیاز به برنامه ریزی، کنترل، نظارت و حذف اثرات منفی و مشکلات ناشی از این مسئله وجود دارد.آیین نامه دستورالعمل حمل نخاله در ارومیه

نخستین گام برای هر گونه برنامه ریزی، شناخت و شناسایی مراکز تولید خاک و نخاله و پسماندهای عمرانی است. به صورت کلی می توان منابع تولید خاک و نخاله را در سه دسته تقسیم بندی کرد:

خاک و نخاله حاصل از ساخت و ساز ها و تعمیرات انواع ساختمان

رشد جمعیت و افزایش روز افزون تقاضا برای مسکن از یک سو و سیاستهای دولت برای توسعه ی انبوه سازی باعث شده است سالانه میلونها تن خاک و نخاله ساختمانی ناشی تولید شود.

مصالح ساختمانی حاصل از حفاری ها

بخش عمده ای از خاک و نخاله های ساختمانی بخاطر فعالیت های عمرانی و به دلیل حفاری های مختلف در سطح کلان شهرها است. این فعالیتها توسط سازمانها و ادارات آب و فاضلاب، برق، مخابرات، گاز و هرداری انجام میشود. به طور مشابه حفاری ها و گودبرداری هایی که به منظور اجرای فنداسیون ساختمانها انجام می پذیرد از این جمله می باشد.

خاک و نخاله ناشی از ساختمانهای فرسوده

همچنین قسمتی از خاک و نخاله های تولید شده، حاصل از تخریب ساختمانهای فرسوده است که مالکین آن ها جهت تعمیر آن ناچار به تخریب هستند و در موارد بسیاری هم تخریب ها برای ساختن ساختمان ها و آپارتمان های بلند مرتبه انجام می شود که ضایعات ناشی از آن زیاد می باشد.

جهت سامان بخشیدن به مواد زائد مذکور بایستی در سه زمینه زیر برنامه ریزی نموده و روشهای نوین را جایگزین نمود:

  1. جمع آوری نخاله ساختمانی
  2. حمل نخاله ساختمانی
  3. دفع نخاله ساختمانی و پسماندهای عمرانی

اجرای ضوابط درج شده در دستورالعمل مربوطه که به صورت جداگانه در سه زمینه مذکور تنظیم شده، می تواند باعث سامان گرفتن مسئله ی نخاله های ساختمانی و پسماندهای عمرانی شود.

جمع آوری نخاله ساختمانی

1- جمع آوری ضایعات ساختمانی و پسماندهای عمرانی (نخاله) شامل ضایعات ناشی از تعمیرات یا نوسازی

1-1 ریختن ضایعات ساختمانی در خیابان ها، معابر، باغچه های کنار خیابان ها و زمین های مجاور ساختمان ها ممنوع است.

2-1 شهرداری ارومیه وظیفه دارد تا به صورت مشروط و بر اساس عقد قرارداد اشخاص حقیقی و حقوقی با شرکت های مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی، پروانه ساخت یا تعمیرات عمرانی و ساختمانی را صادر نماید.

تبصره 1: شرکت های مجاز حمل و نقل نخاله و ضایعات ساختمانی، آن دسته از شرکت هایی می باشند که دارای کامیون باز و غلطان هستند و دارای تعداد کافی پاکت در سایز های مختلف هستند. این شرکتها تحت قانون نظام صنفی زیر نظر اتحادیه صنف کامیون داران حمل ضایعات ساختمانی با تقاضای شهرداری ارومیه و همکاری مجمع امور صنفی، ساماندهی و مدیریت خواهند شد.

تبصره 2: شرکت های مجاز حمل و نقل نخاله و ضایعات ساختمانی، باید مجوز فعالیت را از ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت دریافت کرده باشند.

تبصره 3: شرکتهای مربوطه، بلافاصله بعد از بستن قرارداد با متقاضیان دریافت پروانه تعمیر و نوسازی و یا ساخت، اقدام به مستقر نمودن پاکت در محل پروژه نموده و بعد از کامل شدن ظرفیت پاکت به موجب تقاضای تلفنی مالک، نسبت به حمل پاکت پر و جایگزین نمودن با پاکت خالی اقدام می کنند.

3-1 مالک پروژه عمرانی (مجوز گیرنده) وظیفه دارد ضایعات ساختمانی را فقط در پاکتهای ویژه ذکر شده در تبصره 3 تخلیه و پس از پر شدن هر پاکت، جهت حمل نخاله های مربوطه به صورت تلفنی با شرکت طرف قرارداد خودش اطلاع بدهد تا کار حمل پاکت های پر و جایگزین کردن آن ها با پاکت های خالی صورت بپذیرد.

4-1 جمع آوری و پرتاب هرگونه نخاله و ضایعات ساختمانی که باعث پراکنده شدن خاک و آلودگی محیط زیست شود، ممنوع است.

5-1 جمع آوری و حمل ضایعات ساختمانی از طبقه همکف یا سایر طبقات باید با تجهیزات مناسب انجام شده و حمل و نقل ضایعات ساختمانی از طبقات فوقانی به پایین توسط کانالهای هدایت کاملا پوشیده مجاز است و اگر این انتقال به معابر عمومی باشد باید به صورت مستقیم به کامیون یا پاکتهای ویژه منتقل شده و در آن تخلیه شود.

6-1 در محدوده های بافت قدیم و بعضی از معابر شهری که امکان تردد کامیون باز و غلطان وجود ندارد، باید نخاله ها را در گونی های مناسب به بیرون از محل پروژه انتقال داده و از طریق شرکتهای مجاز بارگیری و حمل گردد.

7-1 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری ارومیه موظف به شناسایی متخلفین از ضوابط عنوان شده در بالا بوده و باید مراتب به ستاد خاک و نخاله مستقر در سازمان بازیافت و تبدیل مواد گزارش شود و همچنین ستاد موظف به پیگیری قضایی متخلفان از طریق مراجع مربوط می باشد.

جمع آوری مصالح اضافی ناشی ازهر گونه حفاری و گودبرداری

1-2 ریختن مصالح مازاد ناشی از هرگونه حفاری و گودبرداری در خیابان ها، معابر و … منوط به دریافت مجوز موردی از شهرداری بوده و باید با زمانبندی مورد تائید شهرداری اجرا و جمع آوری گردد.

2-2 جمع آوری و بارگیری اینگونه مواد نباید باعث پراکنده شدن گرد و خاک شود.

3-2 نظافت و شستشوی محل دپو پس از بارگیری الزامی است و فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسئول اجرای صحیح این بند می باشد.

4-2 بارگیری فقط باید به وسیله کامیون های دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله انجام شود و فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسئول اجرای صحیح این بند می باشد.

5-2 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری وظیفه دارد متخلفین از ضوابط فوق را شناسایی کرده و باید پرونده لازم را برای موارد مذکور تنظیم نموده و به ستاد خاک و نخاله ارسال کند. همچنین ستاد موظف به پیگیری قضایی متخلفان می باشد.

6-2 ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت موظف به تشکیل پرونده برای کامیون های مربوطه بوده و طبق مقررات مجوز لازم را صادر کند.

جمع آوری خاک و نخاله ناشی از تخریب

1-3 ریختن ضایعات ناشی از تخریب در خیابان ها، پیاده روها، باغچه ها و جداول ممنوع است.

2-3 تخریب لزوما باید در شب انجام شده و مجوز لازم از مبادی ذیربط بخصوص اداره راهنمایی و رانندگی دریافت شود. فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسئول اجرای صحیح این بند می باشد.

3-3 بارگیری همزمان با تخریب و به شکل مستقیم در محل تخریب انجام شود و فقط کامیون های دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله مجاز به بارگیری هستند.

4-3 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری ارومیه موظف به شناسایی متخلفین از این ضوابط بوده و می بایست پرونده لازم را جهت موارد مذکور تنظیم و به ستاد خاک و نخاله ارسال نماید. همچنین ستاد مذکور موظف به پیگیری قضایی متخلفان است.

حمل ضایعات ساختمانی، نخاله و پسماندهای عمرانی

1-عملیات مربوطه شامل حمل ضایعات ساختمانی، حفاری و تخریب است.

2- حمل ضایعات موضوع بند (1) ب به صورت انحصاری باید توسط کامیون های دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله صورت بگیرد.

3- حمل ضایعات ساختمانی شامل نوسازی یا تعمیر و مرمت، باید توسط شرکتهایی انجام شود که دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت باشند و انحصارا به وسیله کامیون باز و غلطان انجام شود و صدور هر گونه مجوز نوسازی یا تعمیر و مرمت مشروط به عقد قرارداد با شرکتهای مورد تائید ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت است.

4- کامیون های موضوع بند 2 ب موظف هستند تا نسبت به الصاق بر چسب ویژه بر روی سمت راست شیشه جلو اقدام کرده و بار خود را به صورت کامل با چادر بپوشانند و راننده مسئول اجرای صحیح این بند می باشد.

5- در صورتی که بر اثر وجود شکاف یا نقص در مخازن کامیون ها، ضایعات در حین حمل به بیرون بریزد، مجوز کامیون برای مدت سه ماه باطل شده و لازم است تا مراتب از طریق مراجع قضایی بایستی پیگیری شود. امور شهری و تخلفات مناطق همچنین عوامل نظارتی و حقوقی سازمان بازیافت مسئول اجرای صحیح این بند هستند.

6- کامیون حامل ضایعات ساختمانی باید همواره همیشه تمیز بوده و قبل از خارج شدن از محل بارگیری و ورود بر روی خیابان های شهری روی سکوی شنی یا آسفالت مستقر شده و چرخها به صورت کامل شستشو داده شوند.

7- هر گونه اثرگذاری چرخها بر روی خیابان ها شامل خاک خشک یا مرطوب و غیره ممنوع بوده و وجود آن به نشانه عدم رعایت راننده به وظیفه مندرج در بند 6 ب تلقی شده و در هر صورت راننده مسئول اجرای صحیح این بند می باشد و در صورت عدم رعایت، عوامل شهرداری موظف به رسیدگی و پیگرد قضایی متخلفان می باشند.

دفع ضایعات ساختمانی

1- روش دفع ضایعات ساختمانی باید طبق اصول علمی روز انجام شده و سازمان بازیافت مسئول اجرای صحیح این بند است.

2- در صورتی که انتخاب و عملیات دفن ضایعات ساختمانی به عنوان روش تام یا یکی از روشهای برگزیده دفع انتخاب شود، باید امر بازیافت مواد در سایت دفن پیش بینی و انجام شود.

3- سازمان بازیافت مکلف به شناسایی و انتخاب سایت دفن می باشد.

4- اداره املاک شهرداری ارومیه موظف به احراز مالکیت و تعیین تکلیف رسمی محل مربوطه پس از پر شدن و پوشش نهایی با مالکین احتمالی است.

5- شهرداری مناطق وظیفه دارد تعیین کاربری محدوده مذکور را به انجام برساند.

6- سازمان بازیافت، مکلف به راه اندازی، بهره برداری و پوشش نهایی سایت مطابق با کاربری تعریف شده می باشد.

دانلود نسخه PDF

منبع: وب سایت شهرداری ارومیه

http://urmia.ir/news/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D9%86%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%87-1

دسته بندی شده در: ارومیه, حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر