ارسال آگهی

انواع داربست ساختمانی و ۵ نکته مهم برای نصب آن

برای کار در ارتفاع های بلندتر از قد انسان، نیاز به تجهیزات خاصی می باشد. زیرا کارگران تا زمانی که بر روی زمین ایستاده باشند، توانایی کار کردن در یک ارتفاع محدود را دارند. واضح است که هرچه ارتفاع کار بلند تر باشد، تجهیزات مورد نیاز باید ارتفاع بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه اکثر ساختمان هایی که در حال حاضر ساخته می شوند، ارتفاع زیادی دارند، نیاز به یک وسیله که سبک بوده و استفاده از آن راحت باشد، بیشتر حس می شود.

داربست ساختمانی به همین منظور ساخته شده است. این داربست که انواع مختلفی نیز دارد، در شرایط متفاوت استفاده شده و کار در ارتفاع را برای کارگران راحت میکند. در ادامه به بررسی انواع داربست ساختمانی و نکاتی که برای اجرای داربست باید بدانید، می پردازیم.

انواع داربست ساختمانی

انواع داربست ساختمانی

انواع داربست ساختمانی در جنس و نحوه استفاده تفاوت هایی دارند. بطور مثال جنس آن ها چوب و فلز بوده و در انواع معلق و پایه دار موجود هستند. که میتوانید آنها را از طریق افرادی که اجاره و اجرای داربست انجام می دهند، برای ساختمان خود تهیه کنید. انواع داربست ساختمانی:

داربست فلزی

این مدل از داربست ها، از لوله هایی با جنس فولاد که قطر 4.83 سانتی متری داشته و به لوله های 5 سانتی متری معروف هستند، ساخته شده اند. مونتاژ وسرهم سازی آنها به وسیله بست انجام می شود. و در اکثر موارد برای ساختمان ها از این مدل داربست های فلزی استفاده می شود.

داربست چوبی

موادی که برای تهیه و ساخت این نوع از داربست ها استفاده می شوند، نردبان های مخصوص و چوب های گرد می باشند. این مدل از داربست ها معمولا به طور ثابت هستند. در حالت کلی، زمانی که برای برپایی و اجرای داربست، از پل موقت، خرک و تخته استفاده کنیم، میتوان گفت که یک داربست چوبی ایجاد نموده ایم.

داربست معلق

گاهی پیش می آید که لازم است کاری در ارتفاع صورت گیرد و برپاسازی داربست از سطح زمین امکان نداشته باشد. در این مواقع از داربست معلق که از انواع داربست ساختمانی است، استفاده می شود. نحوه کار داربست معلق به این صورت است که به دیوار های ساختمان تکیه داده می شود. این نوع از داربست ساختمانی به این دلیل که مانند سکو، از سطح ساختمان بیرون زده اند، به سکوی پیش آمده یا داربست معلق معروف هستند.
داربست معلق

داربست پایه دار

در زمان های که نیاز باشد به سرعت برپاسازی داربست انجام شود، میتوان از داربست پایه دار استفاده کرد. اما در این مدل از داربست ساختمانی، نمیتوان بیش از یه ردیف داربست را اجرا نمود. همچنین باید توجه کرد که ارتفاع سکوی کار از سطح زمین یا از طبقه ای که داربست روی آن بنا شده است، بیش از 4.5 متر نشود. زیرا ایمنی کار از بین می رود. در داربست های پایه دار باید پایه ها مهار شده و کاملا ثابت شده باشند. همچنین برای بالا و پایین رفتن از این داربست ها، از نردبان میتوان استفاده کرد.

نکاتی که باید برای اجرای داربست بدانید

مشکلات نصب و اجرای داربست زیاد است. به همین دلیل امری محسوب می شود که باید حتما توسط افراد متخصص در این حوزه انجام گیرد. و نکاتی که لازم است برای برپایی داربست رعایت شوند، برای پایداری و ایمنی داربست ها می باشند. در ادامه به برخی از این نکات می پردازیم:

  1. پایه ای که ستون های داربست باید روی آن بسته شوند، باید حتما محکم بوده و تا جایی که ممکن است روی صفحات زیر ستون باشد. به همین دلیل نمیتوان از آجر های آزاد استفاده کرد.
  2. تخته هایی که روی سکوی داربست چیده می شوند، باید بسیار نزدیک به هم باشند.
  3. فاصله ای که بین لوله های زیر تخته وجود دارد، به ضخامت تخته های مورد استفاده بستگی دارد.
  4. روی همه سکوهایی که بیش از دو متر ارتفاع دارند، باید از تخته پنجه استفاده شود.
  5. اگر سکو فقط برای ایستادن تعبیه شده باشد باید حداقل 0.6 متر پهنا داشته باشد و اگر برای قرار دادن مصالح نیز استفاده می شود، این مقدار به 0.85 متر تغییر میکند.

دسته بندی شده در: اجاره داربست, مجله

ارسال نظر