ارسال آگهی

ترموستات یخچال چیست؟ آموزش تعمیر ترموستات یخچال

ترموستات یکی از اصلی ترین قطعات یخچال فریزر می باشد نحوه عملکرد آن به این صورت است که دمایی که داخل یخچال وجود دارد را بر حسب دمایی که تنظیم شده است کنترل می کند. در فصول مختلف سال تنظیم کردن درجه یخچال نیز متفاوت می باشد که این امر باعث کمتر شدن مصرف انرژی و در نتیجه باعث افزایش عمر یخچال می شود.

در این مطلب به نحوه عملکرد ترموستات یخچال اشاره شده است فهرست زیر به پی بردن به مطالب گفته شده در این محتوا کمک می کند.

جای ترموستات معمولا در داخل یخچال می باشد و شامل دستگیره ای می باشد که به افراد اجازه می دهد درجه حرارت یخچال را تنظیم کنند.

وقتی که هوا در داخل یخچال و فریزر مناسب باشد، ترموستات جریان برق را به کمپرسور قطع می کند اما در صورتی که ترموستات متوجه گرمای زیادی شود به برق این اجازه را می دهد تا جریان یابد و کمپرسور را فعال کند.

هرچه عدد ترموستات بیشتر باشد به این معنی است که ترموستات در مدت زمان طولانی تری کار میکند. پیشنهاد می شود دمای موردنظر بین 2 و 3 باشد این دما مدنظر یخچال هایی است که ترموستات میکانیکی دارند بدین شکل که می توان دما را به صورت دستی تنظیم کرد.

در سایت فنی کارا می توانید اطلاعات کافی در این زمینه که در فصول مختلف سال دمای یخچال می تواند چند درجه باشد را به دست آورید همچنین می توانید اطلاعات مفید دیگری در زمینه یخچال نیز کسب کنید.

اما در یخچال هایی که دارای برد دیجیتال می باشند. دما در این یخچال ها بدین صورت است که هرچقدر این دما به صفر نزدیک باشد به معنی بالا رفتن عملکرد کمپرسور و در نهایت منجر به بالا رفتن سرمای آن می شود که این عمل در یخچال های ساید بای ساید مشاهده می شود و دمای پیشنهاد شده برای این مدل از یخچال ها بین 5 تا 7 و در فریزر بین 180 تا 200 درجه سانتی گراد می باشد.

برای تعویض ترموستات، مهارت و دانش کافی لازم است و چنانچه از این مهارت برخوردار نیستید می توانید از سایت فنی کارا اطلاعات بهترین و تخصصی ترین افراد فنی کار جهت ارائه خدمات تعمیرات یخچال در منزل را دریافت کنید. با مراجعه به سایت فنی کارا می توانید تمامی خدمات معرفی شده در این سایت را مشاهده کنید.

ترموستات یخچال

اگر حس شود یخچال به اندازه کافی سرد نمی کند ممکن است از خرابی ترموستات باشد. برای پی بردن به این موضوع که ترموستات خراب است یا خیر؟ می توان دمای یخچال را بیشتر از حالت عادی سردتر کرد در چنین موقعیتی اگر ترموستات سالم باشد دمای یخچال بعد از چند ساعت به حالت عادی بر میگردد.

در صورتی که متوجه شدید یخچال موادغذایی را سرد نمی کند و عملکردی درستی ندارد با مطالعه کردن این مطلب که عامل اصلی سرد نکردن یخچال چیست؟ می توانید به راحتی این مشکل را برطرف نمایید.

در غیر این صورت باید نسبت به تعویض ترموستات اقدام شود. از دیگر عوامل خرابی ترموستات می توان به این موضوع اشاره کرد که مواد غذایی درون یخچال بیش از حد سرد و دچار یخ زدگی می شوند در مواجه با چنین مشکلی قطعا ترموستات باید تعویض شود.

برای تعویض قطعات یخچال ابتدا با یک فرد متخصص مشورت کرده و کمک بخواهید تا در حین نصب و تعمیر یخچال دچار مشکل نشوید. بهتر است در هنگام کار با وسایل برقی تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید تا از بروز هر نوع حادثه ایی جلوگیری شود.

سایت خدماتی فنی کارا با در اختیار داشتن بهترین افراد متخصص و حرفه ایی در زمینه های مختلف به راحتی این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با مراجعه به این سایت اطلاعات نزدیکترین تعمیرکار یخچال را به دست آورید. سایت فنی کارا در تهران، کرج، تعمیرات یخچال مشهد، اصفهان و… به شما ماهرترین افراد را معرفی می کند.

اجزای تشکیل دهنده ترموستات

همانطور که ذکر شد ترموستات یکی از اجزای اصلی یخچال می باشد در زیر به قطعات تشکیل دهنده ترموستات اشاره شده است.

  • کنتاکت های اتصال
  • فنپاتوسک های حاوی گاز
  • بدنه فلزی
  • اهرم و فنر ها
  • لوله بلو
  • لوله مویی
  • پیچ تنظیم

وظیفه لوله بلوی این است که ترموستات را به سقف وصل می کند و در صورت متصل بودن ترموستات کمپرسور فعال می شود. چنانچه کمپرسور خنک شود گاز داخل لوله بلو و لوله مویی و فانوسک کم می شود که با کم شدن اهرم، کلید ترموستات کم می شود و باعث قطع شدن موتور می شود.

هنگامی که موتور خاموش می شود خوب طبیعتا دمای یخچال نیز بالا می رود و به همین دلیل گرم شدن محیط داخلی یخچال گاز در فانوسک نیز زیاد می شود و از نظر حجمی هم فانوسک بزرگ می شود که با این تغییر ترموستات و کمپرسور فعال می شود.

نحوه دسترسی به ترموستات

برای دسترسی راحت به ترموستات در قدم اول نیاز است که درجه ی دما را خارج کرده برای انجام این کار بهتر است از یک پیچ گوشتی تخت استفاده شود. به آرامی پیچ گوشتی تخت را زیر درجه قرار داده و به سمت فشار آورده تا درجه ی دما خارج شود. بعد از انجام این کار شفت ترموستات مشاهده می شود برای شل کردن این شفت از یک انبردست استفاده شود.

پس از این کار پیچی که باعث محکم شدن ترموستات به بدنه یخجال می شود را باز تا خارج شود. با انجام این عمل می توان ترموستات را خارج کرد.

جدا کردن اتصالات ترموستات

برای جدا کردن ترموستات ابتدا نسبت به جداکردن کاور آن اقدام شود. برای انجام اینکار کاور را به سمت بالا فشار داده تا اتصالات ترموستات دیده شود.

به نحوه اتصالات ترموستات دقت شود تا برای نصب مجدد ترموستات مشکلی به وجود نیاید. در صورتی که برخی از اتصالات به سختی جدا می شوند با کمک یک پیچ گوشتی این کار انجام شود تا صدمه ای به سیم ها نرسد.

نحوه جداکردن ترموستات یخچال

نصب لوله مویی بر روی ترموستات جدید

بعد از جدا کردن تمامی اتصالات لوله مویی از داخل دیواره یخچال جدا شود. جدا کردن این لوله مویی راحت می باشد و برای خارج کردن آن از دیواره یخچال معمولا مشکلی به وجود نخواهد آمد ولی در بسیاری از مدل ها در انتهای لوله مویی دندانه ای وجود دارد که می توان با استفاده از پیچ گوشتی آن را جدا نمود.

در سایت فنی کارا می توانید علاوه بر دریافت مشخصات فنی کار مربوطه می توایند از میزان رضایت دیگر کاربران از این فنی کار را نیز مشاهده کنید و از انتخاب فنی کار خود اطمینان کامل را داشته باشید.

نصب ترموستات جدید

برای نصب، ترموستات جدید در محل ثابت خود قرار داده شود. پیچ ها و مهره های آن هم سفت شود. تمامی سیم ها در جای خود قرار گیرد همچنین کاور ترموستات نیز کشیده شود.

تعمیر ترموستات یخچال

به دلیل اینکه یخچال در مدت زمان زیادی کار میکند ممکن است پلاتین های کلید ترموستات دچار اختلال در اتصال شوند. برای بررسی کردن دقیق این موضوع زمانی که یخچال کار می کند ترموستات به طرف صفر چرخانده شود در این موقعیت یخچال باید خاموش شود که نشان دهنده این است که سالم است اما اگر خاموش نشد پلاتین ها به یکدیگر متصل شده اند.

برای چک کردن این مورد ابتدا باید ترموستات یخچال جدا شود و پلاتین های کلید اگر به یکدیگر متصل شده بودند، جدا شوند و همچنین کلیدها با استفاده از اهم متر بررسی شوند. چنانچه سالم باشند ترموستات در جای خود قرار گیرد.

دقت شود اگر در هنگام دسترسی به کلید یخچال مشکلی وجود داشت باید ترموستات عوض شود.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر