ارسال آگهی

آموزش از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف در خانه

یکی از متداول ترین نوع لکه هایی که بر روی دیوار و یا سقف خانه ایجاد می شود، لکه های ناشی از نم و رطوبت است. علت به وجود آمدن این لکه ها، می تواند مسائل مختلفی مانند نشت و یا ترکیدگی لوله باشد. در ادامه همراه ما باشید تا روش از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف در خانه را به شما آموزش دهیم:

 از بین بردن لکه های نم دیوار

نشت کردن آب و مرطوب بودن فضای خانه، باعث می شود لکه های زردی بر روی دیوار یا سقف شکل بگیرند. گاهی اوقات در صورتی که میزان نم و رطوبت زیاد باشد، بر روی این لکه ها کپک و قارچ ایجاد می شود. این مسئله می تواند لکه ها را به رنگ های سیاه یا زرد در آورده و نمای بسیار زشتی برای منزل شما ایجاد کند. اگر قصد دارید این لکه ها را در منزل خود از بین ببرید، در ادامه مطلب آموزش از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف در خانه همراه ما باشید.

مرحله اول: پیدا کردن علت نم و رطوبت

توجه داشته باشید پیش از آنکه هر اقدامی برای از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف خود انجام دهید، لازم است علت وجود نم و رطوبت در فضای خانه خود را تشخیص دهید. متداول ترین علت نم و رطوبت، نشتی لوله های آب به دلیل ترکیدگی یا ترک خوردن لوله می باشد. شما می توانید برای تشخیص ترکیدگی لوله بدون تخریب، از افراد حرفه ای کمک بگیرید که قادر هستند بدون ایجاد کوچکترین خرابی، با استفاده از دستگاه های مخصوص، محل دقیق نشت آب در منزل شما را پیدا کنند.

در صورتی که پیش از اقدام برای از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف، علت نم و رطوبت را پیدا نکنید، تمامی زحمات شما بی فایده خواهد بود. زیرا پس از رفع لکه ها، نم و رطوبت مجددا باعث ایجاد لکه های جدیدی بر روی دیوار و سقف خانه شما خواهند شد.

مرحله دوم: کاهش رطوبت خانه

یکی دیگر از اقداماتی که لازم است برای از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف در خانه انجام دهید، کاهش دادن رطوبت خانه است. بالا بودن رطوبت خانه علاوه بر اینکه می تواند لکه ها ناشی از نم را تشدید کند، به وسایل منزل شما نیز آسیب خواهد رساند. بروز مشکلاتی مانند حساسیت و آلرژی از دیگر مشکلات بالا بودن رطوبت خانه است.

برای کاهش رطوبت خانه می توانید در طول روز درب و پنجره ها را باز بگذارید تا هوای تازه و نور آفتاب درون خانه جریان پیدا کند. استفاده از تهویه ها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می توانید برای کاهش دادن رطوبت خانه خود از آن استفاده کنید. در صورتی که شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما به گونه ای است که با باز کردن پنجره ها و استفاده از تهویه نمی توان رطوبت خانه را به حد تعادل رساند، توصیه می کنیم از انواع رطوبت گیر ها استفاده کنید.

مرحله سوم: از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف

به این نکته توجه داشته باشید که هرچه سریعتر برای از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف اقدام کنید، کار شما آسان تر و بوده و همچنین نتیجه بهتری خواهد داشت. همچنین با هرچه سریع تر رفع کردن لکه ها می توانید از وارد شدن آسیب جدی به سقف و دیوار خود جلوگیری کنید.

تعیین جنس دیوار و سقف

روش از بین بردن لکه های نم بر روی سقف و دیوار چوبی، گچی، پارچه ای و … با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین پیش از رفع لکه ها باید جنس سقف و دیوار خود را تعیین کنید. به طور مثال در صورتی که دیوار یا سقف با استفاده از پنل های آماده ساخته شده باشد، امکان پاک کردن لکه و کپک ها از روی آن وجود نخواهد داشت، زیرا پس از رفع لکه ها، قارچ و کپک ها مجددا در همان نقطه رشد خواهند کرد. در نتیجه در این شرایط لازم است همان قسمت از دیوار یا سقف را تعویض کنید.

تشخیص عمق لکه ها

برای از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف، لازم است به درستی تشخیص دهید عمق این لکه ها تا کجاست. سپس تمامی نقاط آلوده شده توسط کپک و قارچ را با استفاده از کاردک تراشیده و از بین ببرید. نشتی آب باعث می شود سقف و دیوار حالت پوچ مانند پیدا کند. این قسمت های پوچ شده بهترین مکان برای رشد قارچ و کپک می باشد، بنابراین باید محل مورد نظر را کاملا از هرگونه آلودگی پاک کنید.

تمیز کردن لکه های نم دیوار و سقف

در این مرحله از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف، باید از یک ماده تمیز کننده استفاده کنید. برای تمیز کردن لکه، کپک و قارچ ها محلول ها و مواد مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی بهترین آن ها خواهیم پرداخت:

تمیز کردن لکه های نم دیوار و سقف

  • سرکه: یکی از مواد طبیعی که می تواند به طور موثری قارچ و کپک ها را از بین ببرد، سرکه است. این ماده ضد عفونی کننده بی خطر را می توانید به طور مستقیم بر روی لکه ها اسپری کرده و یا آن را با مقداری آب مخلوط کنید.
  • سفید کننده ها: سفیدکننده هایی مانند وایتکس می توانند هر گونه لکه ناشی از کپک یا قارچ را به طور کامل از بین ببرند. در صورتی که تصمیم دارید از این نوع محلول برای از بین بردن لکه های نم دیوار و سقف استفاده کنید، هر واحد سفید کننده را با 10 واحد آب ترکیب کنید.
  • پودر لباس شویی: یکی دیگر از موادی که می تواند به خوبی لکه های نم و همچنین کپک را از بین ببرد، پودر لباس شویی آنزیم دار است. شما می توانید مقداری از این ماده را آب مخلوط کرده و با استفاده از آن لکه های نم و کپک را از بین ببرید.
  • بوراکس: بوراکس (Borax) یک ماده تمیز کننده طبیعی می باشد که می تواند به خوبی قارچ و کپک را از بین ببرد و قیمت بسیار مناسبی نیز دارد.
  • جوش شیرین: یکی دیگر از ماده های غیر سمی و البته از بین برنده لکه های نم و رطوبت، جوش شیرین می باشد. جوش شیرین با جذب کردن رطوبت امکان رشد مجدد کپک و قارچ را از بین میبرد. برای استفاده از این ماده، یک پیمانه آب را با یک پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید.

توجه داشته باشید برای تمیز کردن محل لکه های نم دیوار و سقف، حتما از ماسک، عینک و دستکش استفاده کنید. کپک و آلودگی ها می توانند هنگام تمیزکاری از طریق چشم، بینی یا پوست وارد بدنتان شوند. همچنین توجه داشته باشید هنگام انجام این مرحله، درب و پنجره های ساختمان را باز بگذارید تا آلودگی های منتشر شده در فضا، خارج شوند.

سپس به اندازه کافی محلول تمیز کننده را روی محل لکه ها بپاشید یا اسپری کنید. توجه داشته باشید محلول نباید از روی سقف یا دیوار چکه کند. حالا یک اسکاچ یا پارچه نسبتا زبر برداشته و تمای لکه ها را به صورت کامل پاک کنید. هنگام پاک کردن آلودگی ها، بلافاصله بعد از کثیف شدن دستمال، آن را تعویض کنید. زیرا دستمال کثیف می تواند آلودگی و کپک ها را به سایر قسمت ها نیز انتقال دهد. پس از اینکه لکه ها به طور کامل از بین رفتند، باید تا خشک شدن کامل محل تمیزکاری صبر کنید.

رنگ کردن محل از بین بردن لکه

همانطور که می دانید برای رنگ کردن دیوار یا سقف، لازم است سطح کار مناسب و آماده باشد. به همین دلیل پیش از رنگ کردن محل لکه ها، لازم است با استفاده از سنباده یا وسایل مشابه، پایه کار را آماده کنید. در صورتی که نمی توانید رنگی مشابه سایر قسمت ها ایجاد کنید، می توانید کل دیوار یا سقف را رنگ بزنید تا کاملا یکدست شود. توصیه می کنیم برای رنگ کردن محل لکه ها، از رنگ روغن که در برابر آب و رطوبت مقاوم تر است استفاده کنید.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر