ارسال آگهی

اصلی ترین ابزار لوله کشی آب ساختمان چیست؟

برای انجام لوله کشی با دوام و اصولی در ساختمان، علاوه بر لوله انتقال آب مناسب، باید ابزار لوله کشی لازم را نیز به همراه داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر ابزار آلات لازم برای لوله کشی ساختمان بپردازیم:

یکی از تجهیزاتی که لازم است هر لوله کش حرفه ای برای انجام کارهای تخصصی خود مانند لوله کشی، تشخیص ترکیدگی لوله، رفع نم و رطوبت و … همراه داشته باشد، جعبه ابزار کامل است. ابزارآلات نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، با قیمت ها و کیفیت های مختلف ایرانی و خارجی تولید شده و روانه بازار می شوند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با ابزار لوله کشی آشنا شوید.

اهمیت استفاده از ابزار لوله کشی مناسب

استفاده از ابزار لوله کشی مناسب از آن جهت که می تواند تعیین کننده سرعت انجام کار و صرفه جویی در زمان و هزینه ها باشد بسیار اهمیت دارد. همچنین ابزار آلات خوب و مناسب لوله کشی می توانند انجام لوله کشی را برای متخصص بسیار آسان تر کنند.

اهمیت استفاده از ابزار لوله کشی مناسب

ابزار لوله کشی را می بایست با توجه به عوامل مختلفی مانند جنس و نوع لوله ها انتخاب کرد؛ به طور مثال لوله های مسی نسبت به سایر لوله ها آسیب پذیر تر بوده و باید از ابزار مخصوصی برای تعمیر یا نصب آن استفاده کرد.

اگر از لوله های استاندارد و مناسب برای لوله کشی استفاده نشود، ممکن است هنگام نصب لوله ها آسیب دیده و حتی غیر قابل استفاده شوند. گاهی اوقات این مشکلات، پس از بهره برداری و مدتی استفاده از لوله کشی خود را نشان می دهند.

اصلی ترین ابزار لوله کشی ساختمان

لوله کش های با تجربه همیشه از بهترین و دقیق ترین ابزار های استاندارد لوله کشی استفاده می کنند؛ چرا که می دانند هزینه تعمیر لوله کشی و خسارت های ناشی از آن می تواند به مراتب بیشتر از هزینه اجرای لوله کشی باشد. یکی دیگر از مواردی که لوله کش های متخصص با توجه به آن ابزار مناسب لوله کشی را انتخاب می کنند، اندازه و نوع لوله های انتقال آب است. در ادامه به معرفی اصلی ترین ابزار لوله کشی می پردازیم:

وسایل اندازه گیری در ابزار لوله کشی

متر: مترها که برای اندازه گیری به کار می روند، در انواع مختلفی از نظر جنس و ساخت تولید می شوند. متر ها می توانند فلزی، پلاستیکی، چرمی و حتی چوبی باشند. پرکاربرد ترین نوع متر را می توان نوع فلزی آن نام برد.

کولیس: یکی از مهم ترین ابزار های اندازه گیری کولیس می باشد، این وسیله به دلیل دقت بالا و تنوعی که در اندازه گیری دارد، کاربرد بسیاری در انجام لوله کشی ساختمان دارد. به طور مثال با استفاده از این وسیله می توان قطر خارجی و داخلی لوله را به راحتی اندازه گرفت.

ابزار لوله کشی آب ساختمان

خط کش و گونیا: خط کش ها معمولا بر اساس اینچ و میلی متر درجه بندی شده اند و به منظور اندازه گیری استفاده می شوند. از گونیا نیز برای اندازه گیری زاویه های قائم استفاده می شود. اگر در انجام لوله کشی ساختمان احتیاج به جوشکاری داشته باشیم، استفاده از گونیا برای تشخیص عمود بودن قطعات بر یکدیگر لازم است.

انواع آچار برای لوله کشی

آچار شلاقی و آچار لوله گیر: از این دو ابزار لوله کشی معمولا برای گرفتن و چرخاندن لوله های در اتصالات استفاده می شود. این نوع آچار ها اصطلاحا به دور لوله قفل شده و محکم آن را نگه می دارند تا بتوان به این وسیله لوله را چرخانده و کاملا سفت کرد.

آچار تسمه ای: از این نوع آچار نیز برای باز و بسته لوله ها استفاده می شود، اما تفاوت های جزئی با سایر آچار ها دارد. به طور مثال از این نوع آچار می توان برای باز و بسته کردن لوله های مسی، بدون  آسیب رساندن به آن ها استفاده کرد. در صورتی که با استفاده از سایر آچارها نمی توان این کار را انجام داد.

آچار زنجیری: کاربرد این نوع آچار نیز مانند موارد بالاست، با این تفاوت که از آچار زنجیری می توان برای باز و بسته کردن لوله های بزرگ استفاده کرد.

انواع آچار برای لوله کشی

آچار فرانسه: احتمالا همه با این آچار پر کاربرد آشنایی دارند، از آچار فرانسه می توان برای باز و بسته کردن انواع پیچ های شش و یا چهار گوش در سایز های متفاوت استفاده کرد.

گیره لوله کشی

هنگامی که نیاز به برش دادن یا حدیده کاری لوله ها داریم، از گیره استفاده می کنیم تا مانع از چرخش لوله ها حین کار شویم. گیره های مخصوص این کار به گونه ای لوله را در بر می گیرند که هیچ گونه آسیبی به قسمت خارجی آن نرسد. گیره لوله کشی در سه نوع مختلف رومیزی، زنجیری و صحرایی موجود می باشند.

ابزار برقو زن و قلاویز

از این ابزار ها برای صاف کردن لبه های تیز و زائده هایی که هنگام برش لوله به وجود می آید استفاده می شود. گاهی اوقات برش لوله باعث می شود تا دهانه لوله نسبت به سایر قسمت های آن تنگ تر شود، در چنین مواقعی نیز می توان از برقو یا قلاویز استفاده کرد تا لوله کاملا هم قطر شود.

ابزار لوله کشی حدیده

یکی از مهم ترین ابزار های لوله کشی حدیده می باشد. با استفاده از این وسیله می توان براده برداری کرده و  رزوه هایی روی لوله ایجاد کرد. ابزار حدیده به دو صورت دستی و برقی در بازار موجود می باشد که از نظر ساختار دنده (پارچه) با یکدیگر تفاوت دارند. معمولا هرچه قطر لوله بیشتر باشد از ابزار حدیده با تعداد پارچه بالاتر برای حدیده کاری استفاده می شود.

ابزار لوله کشی حدیده

لوله بر

همانطور که از اسم این وسیله مشخص است، از لوله بر برای برای برش لوله ها استفاده می شود. دقت داشته باشید که نباید این وسیله را با اره اشتباه گرفت، لوله بر می تواند بسیار تمیزتر، دقیق تر و حتی ساده تر برش لوله را انجام داد. برای برش لوله ها با استفاده از این وسیله، ابتدا باید لوله را توسط گیره ثابت کرد و سپس با دوران دادن ابزار لوله بر حول لوله، آن را برش داد.

درباره این وسیله لازم است این نکته را نیز بدانید که لوله بر ها دامنه برش محدودی دارند. برای برش انواع لوله های چدن لازم است از ابزار مخصوص لوله بر چدن استفاده شود. یکی دیگر از ابزارهای برش لوله، کمان آهن بر می باشد که از یک تیغه و کمان تشکیل شده است.

انبردست

یکی از پرکاربرد ترین ابزار هایی که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند، انبردست می باشد. این ابزار نیز انواع مختلفی دارد که معمولا نوع قفلی آن در لوله کشی بسیار پرکاربرد است. انبردست قفلی دارای گیره هایی می باشد که می توانند لوله را محکم در بر گرفته و بپیچاند. این ویژگی انبردست قفلی برای باز یا بسته کردن لوله های رسوب گرفته بسیار مفید می باشد. البته لازم است این نکته را بدانید پس از استفاده از این وسیله رد گیره ها بر روی لوله باقی خواهد ماند.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر