ارسال آگهی

آشنایی با نحوه سرویس کولر گازی🔧

با توجه به یکسری نکات کاربردی در آموزش سرویس کولر گازی شامل نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت و یونیت داخلی آن، در این صفحه از وب سایت فنی کارا قرار است این اطلاعات با شما به اشتراک گذاشته شود بنابراین بهتر است تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

آنچه درباره شستشوی کولر گازی در این صفحه خواهیم آموخت:

نحوه سرویس کولر گازی به بیان ساده

در مرحله اول قبل از هر اقدامی برای سرویس کولر  باید حتماً از قطع بودن جریان برق اطمینان حاصل نمایید، تا با خیالی آسوده شستشوی کولر اسپلیت را بدون هیچ تهدیدی ایمن انجام دهید. سپس با توجه به نکاتی که در ادامه و نیز در همین بخش برای شستشوی کولر گازی بیان خواهیم کرد، می توانید قطعات آن را تمیز نمایید. در ابتدا قبل از اینکه به  سراغ آموزش سرویس کولر گازی به صورت مختصر و کاربردی جهت شستن اجزای آن برویم، لازم است بدانید چنانچه از اقدامات ایمنی و قطعات کولر گازی هیچ گونه سر رشته ای ندارید می توانید این کار را به یک سرویس کار کولر گازی در تهران بسپارید، تا از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری کرده باشید.

شستشوی کولر گازی

در این تصویر شما شاهد نحوه سرویس کولر گازی با استفاده از تجهیزات مخصوص می باشید، که برای شستشوی کولر اسپلیت به کار گرفته می شوند.

در اینجا برای شما نحوه سرویس کولر گازی را، هم برای پنل خارجی و هم یونیت داخلی تشریح خواهیم کرد تا چنانچه اقدام به شستشوی کولر گازی در منزل نمودید، بتوانید پاسخ بسیاری از سؤالات خود را به درستی با مطالعه این بخش دریافت نمایید و جای هیچ ابهامی برای شما باقی نماند.

نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت

برای شستشوی کندانسور یا پنل خارجی اسپلیت، می توانید از یک کارواش خانگی استفاده کنید و بخش های پشتی و کناره پنل را کاملاً تمیز نمایید. در صورت نداشتن تجهیزات کافی می توانید از یک شلنگ با آب پر فشار استفاده کرده و پنل را شستشو دهید، تا هیچ اثری از کثیفی برروی آن باقی نماند.
دو نوع کویل در کولرهای گازی وجود دارند:

  1. کویل تبخیر در یونیت داخلی
  2. کویل کندانسور در یونیت خارجی

ابتدا با باز کردن درب بالایی کندانسور، کویل ها (فین ها) را کاملاً بشویید. چنانچه از کارواش جهت شستشوی پنل خارجی اسپلیت استفاده می کنید، حتماً توجه داشته باشید که آب را به صورت اریب و با فشار به سمت فین های دستگاه بگیرید؛ چرا که اگر آن ها بر روی هم قرار گیرند و یا خم شوند به کولر گازی شما آسیب جدی وارد می کنند. پس در انجام این کار نهایت دقت را به خرج دهید.

شستشوی کویل کندانسور در یونیت خارجی

کویل های کندانسور که در فضای آزاد نصب می شوند گرد و غبار زیادی را جذب خود می کنند، بهتر است هنگام سرویس اسپلیت آن ها را شستشو دهید.

در این نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت جای هیچ نگرانی برای موتور فن بیرونی وجود ندارد؛ چرا که کاملاً عایق بوده و در این باره دچار مشکل نخواهید شد. شستشو را تا زمانی ادامه دهید، که کندانسور عاری از هرگونه آلودگی گردد. سپس درب آن را به حالت اول بسته و پیچ های آن را محکم کنید، زیرا محکم بودن این پیچ ها سبب می شود تا هنگام روشن بودن کولر گازی هیچ گونه صدای اضافی، از یونیت خارجی به گوش نرسد.

بعد از شستشو کویل کندانسور در یونیت بیرونی، اقدام به تمیز کردن جعبه برق کنار آن کنید و تمام خاک ها و آلودگی ها را از روی آن پاک و سپس پیچ ها را با پیچ گوشتی سفت نمایید، که البته این کار را همه افراد فنی در زمینه سرویس و تعمیر کولر گازی انجام می دهند چرا که سفت نبودن همین پیچ ها، سبب باز شدن سیم ها و خارج شدن آن ها از محل خود شده که در این حالت کولر گازی حتماً دچار آسیب جدی خواهد شد.

مراحل شستن یونیت داخلی کولر گازی

به طور کلی در شستشوی کولر گازی، اولین مرحله اطمینان از قطع بودن جریان برق می باشد که با توجه به نوع کولر دو راه برای آن وجود دارد:

  1. دو شاخه کولر گازی را از برق بکشید.
  2. فیوز برق را که معمولاً در جعبه مخصوص به آن در آشپزخانه یا کنار درب ورودی قرار دارد، قطع نمایید. چنانچه نمی توانید از میان فیوزها، فیوز مربوط به کولر گازی را پیدا کنید می توانید دستگاه خود را روشن کرده آنگاه با قطع فیوزها و خاموش شدن کولر، فیوز مربوطه را تشخیص دهید.

چنانچه کولر گازی مورد استفاده شما از نوع اسپلیت می باشد، در مرحله دوم قاب جلوی آن را باز نمایید سپس فیلترها را بیرون کشیده و به کمک فشار آب تمیز کنید، به گونه ای که اثری از گرد و غبار بر روی آن باقی نماند. در همین راستا می توانید مقاله نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی را در صفحه مربوطه مطالعه نمایید. حال سنسور را نیز همانند فیلترها تمیز کرده و در جای خود بگذارید.

شستشوی کولر اسپلیت

با استفاده از یک برس نرم، می توانید فیلترهای کولر گازی که یکی از اجزای یونیت داخلی می باشد شستشو دهید.

توجه: وظیفه سنسور کولر گازی، چک کردن دمای محیط و صدور فرمان روشن یا خاموشی کولر به برد بوده که اگر سنسور تمیز نباشد به دلیل فرمان اشتباه به برد، در سیستم کولر گازی اختلال ایجاد می کند.

مرحله سوم نوبت به شستشوی کویل های کولر گازی می رسد که به کمک یک آب پاش ابتدا آن ها را خیس نمایید، سپس با استفاده از یک مسواک نرم بر روی آنها بکشید تا تمامی پرزها و گرد و خاک آن تمیز گردد. اگر کولر در محلی نصب شده که در اثر گرما، چربی ها رو به خود جذب می کند دیگر نمی توان با استفاده از یک برس ساده آن را تمیز نمود در این مواقع، می توان از یک اسپری گاز پاک کن استفاده کرد.

در مرحله آخر بعد از اتمام شستشو بهتر است فیلترها، کویل ها و سنسور را پس از اطمینان کامل از خشک شدن آنها در سر جای خود قرار دهید و درب پنل را ببندید، همچنین دقت نمایید تا یک الی دو ساعت کولر را روشن نکنید.

شستشوی کولر اسپلیت چه مزایایی دارد؟

از دلایل سرد نبودن باد کولر گازی، می توان به کثیفی کویل ها در بخش داخلی و خارجی و نیز تجمع آلودگی بر روی فیلترهای اسپلیت اشاره کرد، که مانع کارکرد درست آن می شود. شما به راحتی می توانید با صرف کم ترین هزینه، خود اقدام به شستشوی این بخش ها نموده و کارایی کولرتان را بالا ببرید.

شستشوی کولر اسپلیت در بالا بردن بازده، میزان سرمادهی و کاهش هزینه های برق تأثیر به سزایی خواهد داشت که از مهم ترین مزایای این امر می باشد. دقت نمایید قبل از شستشو، نکات ایمنی از جمله قطع کردن جریان برق و… را رعایت کنید تا دچار حادثه نشوید.

دسته بندی شده در: سرویس کولر گازی, مجله

ارسال نظر