ارسال آگهی

4 اجزای مهم هواسازکدام اند؟

هواساز یکی از اصلی ترین یکی از اصلی ترین دستگاههای تهویه هوا است. نقش هواساز به گردش در آوردن هوای موجود در داخل خانه یا هر مکان دیگری می باشد. در این مطلب به شرح کامل مهمترین اجزای هواساز پرداخته می شود چنانچه در صورت بروز مشکل در هر یک از این اجزا به یکی از افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید و اگر اطلاعات کافی در مورد دستگاه هواساز و اجزای آن ندارید از تعمیر و دستکاری آن خودداری فرمائید.

در فهرست زیر به بررسی اجزای دستگاه هواساز پرداخته می شود. برای انتخاب هواساز مناسب به سایت فنی کارا راهنمای انتخاب هواساز رجوع کنید.

در صورت نیاز به تعمیر هواساز خود می توانید به سایت فنی کارا مراجعه کنید و از خدمات با کیفیت این سایت بهره مند شوید. در صورت نیاز به  تعمیر کار حرفه ایی هواسا ز به سایت فنی کارا مراجعه کنید.

بخش های مهم دستگاه هواساز

در ابتدا باید ذکر شود که بدنه یک دستگاه هواساز بسیار مهم می باشد و به همین دلیل بدنه از جنس فریم فلزی (ورق گالوانیزه) می باشد تا بتواند مدت زمان زیادی مقاومت داشته باشد.

از این جهت دستگاه هواساز را ریلی مانند می سازند که بتواند اجزای مختلف دستگاه را به هم متصل کند و ممکن است تا چندین متر طول داشته باشد. دستگاه هواساز از در سایز بزرگ با استفاده از قاب های مربعی شکل با دولایه روکش و پنل عایق ساخته می شوند و دلیل وجود این امر برای به حداقل رساندن سروصدا می باشد.

هواساز باید در محلی باز و بدون سرپناه باشد که از نفوذ آب جلوگیری کند ضمن اینکه از صفحات ضد آب در هواساز استفاده می کنند.

دستگاه هواساز

1. فیلترها

وظیفه فیلترها حذف مواد آلاینده موجود در هوا است. نوع فیلتر به کار رفته در دستگاه هواساز بسیار اهمیت دارد و در صورت وجود چندین فیلتر در  هواساز، هوا به طور کامل تصفیه می شود.

در زیر انواع مختلف هواساز مورد بررسی قرار گرفته است.

1-1 فیلتر روغنی

کار فیلتر روغنی بدین صورت است که ذرات معلق در هوا را با قطر بالاتر از 10 میکرومتر را به خود جذب می کند مواد تشکیل دهنده فیلترهای روغنی از یک سطح، الیاف پلیمری یا الیاف پارچه ای که به نوعی از روغن مخصوص (بدون بو) می باشد.

این فیلترها معمولا به صورت پنلی در ابعاد 600*600 و 600*300 میلیمتر و ضخامت 100 میلیمتر می باشند. عملکرد فیلتر روغنی بدین روش است که رول فیلتر به صورت مداوم در بین دو قرقره در حال حرکت است و در حین جمع شدن روی قرقره به روغن آغشته شده و ذرات جمع شده روی سطح توسط یک تیغه از روی فیلتر جدا می گردد. راندمان کاری این نوع فیلترها بین 30 تا 50 درصد می باشد.

1-2 فیتر خشک

از فیلترهای خشک به عنوان پیش فیلتر استفاده می شوند و به راحتی قابل شستشو و تعویض می شوند. این فیلترها می توانند از چند سطح مش آلومینیومی یا گالوانیزه و یا پد الیاف پلیمری باشند. ذرات با قطر بالاتر از 1000 میکرون را می توانند با راندمان 60 درصد و با قطر بالاتر از 100 میکرون با راندمان 20 درصد جذب می کنند.

راندمان و قدرت جذب فیلترهای پد دار از فیلترهای فلزی بالاتر می باشد. پد الیاف نیز در یک قاب آلومینیومی با گالوانیزه چوبی قرار می گیرند که حالت خود را حفظ نمایند.

1-3 فیلتر کیسه ای

عملکرد این فیلتر هنگامی که هوا روی این فیلتر قرار میگیرد، فیلتر باد کرده و ذرات معلق در هوا در داخل کیسه گیر می افتند. جنس فیلتر کیسه ایی از پلی استر با ضخامت و فشردگی متفاوت می باشد.

1-4 فیلتر های کربن اکتیو، الکترو استاتیک

در فیلترهای کربن اکتیو جذب ذرات گاز و بخار در حد میلیون و یا حتی در حد بیلیون است و این نوع از فیلترها می توانند در جذب و حذف دود سیگار و آلاینده هایی از این دست بسیار موثر باشند. عملکرد این فیلترها به صورت استاتیک است.

در مدل دیگری از این نوع فیلترها که فیلترهای الکترواستاتیک نام دارند و با استفاده از صفحات باردار این سیستم ها هوای یونیزه جذب و فیلتراسیون می شود. فیلترهای فرابنفش که نوعی پیشرفته تر فیلترهای الکتریکی حساب می شوند می توانند میکروارگانیسم هایی نظیر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را نیز جذب نمایند.

1-5 فیلترهای هپا (HEPA)، اولپا (ULPA)

فیلترهایی نهایی دستگاههای هواساز دارای بازدهی و قدرت جذب بسیار زیادی می باشند. دو نوع رایج این فیلترها، فیلترهای هپا و فیلترهای اولپا می باشند.

فیلتر هپا (High Effciency Particulate Air Filter)

فیترهای هپا توانایی جذب ذرات تا 0.3 میکرون را با قدرت جذب 99.97 درصد را دارند.

فیلتر اولپا (Ultra-Low Particulate Air Filter)

فیلترهای اولپا قدرت جذب ذرات را در حد 99.9999 درصد و ذرات بسیار ریزتر 0.12 میکرون دارند. این روند باعث می شود جریان هوای محیط تا اندازه قابل ملاحظه ای بهبود یابد و به سلامت افراد کمک کند.

فیلترهای هواساز

2. فن یا بادزن

یکی از اصلی ترین اجزای یک سیستم هواساز جهت ایجاد جریان هوا فن یا بادزن می باشد. جنس این نوع از بادزن ها می تواند وابسته به نوع طراحی سیستم هواساز متفاوت باشد. به عنوان مثال سه نمونه  از مدل ها، فن سانترفیوژ بکوارد، بلاگ فن، فن آکسیال می باشد که جنس آنها از ورق گالوانیزه است که در مقابل رطوبت موجود در محفظه داخلی هواساز مقاومت دارد. (سایت خدماتی فنی کارا)

3. کویل های گرمایشی – سرمایشی

برای تامین دما و رطوبت هوا از کویل های گرمایشی – سرمایشی استفاده می کنند. برای رطوبت گیری و با استفاده از سرمایش هوا برای رساندن دما به نقطه شبنم این کار صورت میگیرد و پس از آن با استفاده از کویل های گرمایشی میزان رطوبت هوای تهویه شده به میزان مورد نظر کاهش پیدا می کند.

از کویل پیش گرمکن به عنوان ابتدایی ترین جز دستگاه هواساز استفاده می شود که مورد استفاده برای مناطق سردسیر است و احتمال یخ زدگی وجود دارد. برای پیش گرمکن از یک سیستم کنترلی استفاده می کنند تا در هنگام کار نکردن هواساز خاموش شود تا دستگاه آسیب نبیند.

در صورت مواجه شدن با کمبود فضا از کندانسینگ یونیت که شامل کمپرسور و کندانسور هوایی است استفاده می کنند که می توان آن را در فضای پشت بام و یا کنار ساختمان نصب کرد و ماده مبرد را به طور مستقیم به کویل سرمایشی هواساز تزریق کرد. DX  نامی است که به این نوع هواساز اختصاص داده شده است.

کویل ها بدون نیاز به سیستم موتور خانه و سیستم چیلر و الکترو پمپ های سیرکولاتور و همچنین برج خنک کننده و تاسیسات لازم دیکر که به سیستم های مذکور وابسته هستند می تواند موجب پایین آمدن هزینه نهایی سیستم و صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد.

فن یا بادزن

4. رطوبت زن

وظیفه اصلی رطوبت زن این است که بتواند بخار موردنیاز را جذب کند به همین دلیل باید در جاهایی نصب شوند که بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. درجه حرارت هوایی که رطوبت زده می شود باید بیشتر از درجه حرارت نقطه شبنم فضایی باشد که رطوبت زنی میگردد. در صورتیکه به هوای تازه و یا به ترکیبی از هوای رفت و برگشت رطوبت می زنید شاید لازم باشد هوا پیش گرم شود تا بتواند رطوبت را جذب کند.

در زیر به روند انواع رطوبت سازی پرداخته می شود.

4.1 رطوبت زن صنعتی به همرا تشک گرم

تشک این رطوبت ساز را می توان توسط یک مبدل حرارتی که با بخار یا آب گرم کننده تغذیه می شود گرم کرد. ظرفیت این رطوبت سازها بسیار وسیع می باشد. محل نصب این رطوبت ساز می تواند به صورت مستقیم در زیر کانال و یا در محلی مجزا تصب شود و توسط یک شلنگ، بخار تولید شده را منتقل نماید. در هر حالتی که باشد باید یک مینفولد برای توزیع بخار در نظر گرفته شود.

در این مدل از رطوبت زن، تشک آن باید دارای مخزنی برای نگهداری آب و یک سیستم تخلیه یا شستشو باشند. اگر از آب بدون هیچ ماده افزودنی استفاده می شود باید به صورت چرخشی تمیز و رسوب زدایی شود. اگر دستگاه کار نمی کند باید تمامی آب داخل آن را تخلیه کرد تا از رشد باکتری در محل آب جلوگیری شود.

4.2 تزریف مستقیم بخار با استفاده از رطوبت ساز

در صورتی فرآیند رطوبت زنی ساده می شود که بخار را مستقیما به هوا اضافه کرد. بخار مورد استفاده در این مدل توسط یک دیگ بخار کم فشار تولید خواهد شد.

محل نصب رطوبت زن باید در جایی باشد که که هوا قبل از تماس با وسایلی چون کوپل، دمپر و تیغه منحرف کننده بتواند بخار تغذیه را جذب کند. در غیر این صورت ممکن است در کانال تقطیر رخ بدهد چون در این رطوبت زن، بخار تولید شده در دیگ بخار به صورت مستقیم وارد فضا یا کانال توزیع می شود.

رطوبت زن دستگاه هواساز

4.3 رطوبت ساز الکتریکی (تولید خودکار بخار)

عملکرد تولید بخار در این نوع رطوبت سازهای الکتریکی بدین شکل می باشد که آب معمولی شهر توسط انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله الکترودها یا گرمکن های مقاومتی تبدیل به بخار می شود. تولید بخار در فشار اتمسفریک انجام می شود. این بخار از راه یک منفولید به درون سیستم کانال، تامین می شود. در برخی از انواع این رطوبت زن های صنعتی، بخار توسط یک فن مستقیما به درون فضای مورد نظر تخلیه می گردد.

4.4 رطوبت سازهای پودر کننده

تصفیه کردن آب در این مدل از رطوبت سازها مسئله مد نظر می باشد و برای حذف کردن غبار از هوای رطوبت زده شده از فیلترهای مناسب استفاده کرد. با توجه به نوع کاربری و کیفیت آب، برای حذف مواد معدنی می توان از سیستم اسمز معکوس یا RO یا تصفیه آب به مدل یون گیری DI استفاده کرد.

در عین حال، باید توجه داشت که قسمت های خیس دستگاه یتواند در مقابل اثرات خورندگی آب  DI یا RO دارای مقاومت بالایی باشد.

4.5 رطوبت ساز مجهز به بستر مرطوب

در رطوبت سازهای دارای بستر مرطوب هوا بر روی این بستر گردش می کند. به صورت همزمان هوا به درون مجرا می وزد. این رطوبت زن ها آدیاتیک هستند و هماهنگ با رطوبت زنی، هوا نیز سرد می شود. معمولا رطوبت زنی در این مدل برای دو منظور به کار می رود، رطوبت زنی در زمستان و سرمایش در تابستان.

دسته بندی شده در: تعمیر هواساز, مجله

ارسال نظر