ارسال آگهی

10 نکته طلایی نصب و نگهداری آبسردکن | دستور استفاده از آب سردکن

قبل از نصب آبسردکن از درست بودن تمامی قطعات اطمینان حاصل شود. آبسرد کن قبل از رسیدن به دست مشتری در کارخانه سازنده شارژ شده و سپس به بازار عرضه می شود ولی در صورت نیاز به شارژ مجدد حتما طبق اصول گفته شده در دفترچه راهنما یا همان (روش شارژ گاز یخچال) انجام شود.

10توصیه کاربردی نصب آبسرد کن

قبل از نصب آبسردکن وسایل و ابزارهای لازم را در اختیار داشته و طبق موارد گفته شده در زیر به نصب آبسردکن اقدام کنید. اگر بنا به هر دلیلی نمیتوانید نصب و راه اندازی آبسردکن را که نصب حساسی دارد، انجام دهید با افراد متخصص تماس بگیرید. اگر میخواهید بهترین فنی کار ماهر و متخصص در کوتاهترین زمان در دسترس شما باشد پیشنهاد می شود سایت فنی کارا را به خاطر بسپارید و هر زمان که نیاز داشتید فقط کافی ست شماره تلفن خود را وارد کرده تا درسریعترین زمان به محل اعزام شود.

ابزارها و وسایل موردنیاز برای نصب و راه اندازی آبسردکن

اتصالات و ابزارآلات لوله کشی آب بهداشتی (از قبیل حدیده، آچار لوله گیر، آچار فرانسه، لوله بر، نوار تفلون، متر، لوله) و همچنین ابزارهای برقی (فازمتر، پیچ گوشتی، انبردست، سیم چین، سیم لخت کن، دم باریک، چسب برقی، کابل 2.5*2) و کلیه ابزارهای لازم فراهم شود تا در صورت نیاز در دسترس باشد.

ابزارآلات نصب آبسردکن

مراحل انجام کار

  1. ابتدا محل دقیق قرار گیری آبسرد کن را مشخص کنید.
  2. تمامی نکات فنی و استاندارها را رعایت کنید. (بهتر است فردی باشد که دوره تاسیسات بهداشتی را گذرانده باشد). با استفاده از ابزارآلات لوله کشی، آب تغذیه آبسردکن را وصل کنید. (منظور همان آب شهری می باشد).
  3. لوله ی تخلیه آبسردکن را با استفاده از سیفون به سیستم فاضلاب وصل کنید.
  4. مسیر آب ورودی به آبسردکن را باز کنید تا مخزن دستگاه پر شود.
  5. بدنه ی فلزی دستگاه را با استفاده از یک رشته سیم 2.5*1 به سیستم اتصال زمین وصل کنید.
  6. برق آبسردکن را با استفاده از ابزارآلات برفی و کابل 2.5*2 متصل کنید. به طوری که بر سر راه برق آب سرد کن فیوز مستقلی وجود داشته باشد.
  7. آبسرد کن را نشت یابی کنید.
  8. آب سرد کن را وکیوم کنید.
  9. دستگاه را طبق دفترچه راهنمای آن شارژ کنید به طوری که فشار مکش بین  5psig  الی 10psig و آمپر دستگاه با جریان نامی آن برابر باشد.
  10. دستگاه را به برق بزنید و روشن کنید. سپس بعد از نیم الی یک ساعت بایستی آب درون مخزن در حد دمای 5 الی 8 درجه سانتیگراد سرد شده باشد.

در صورتیکه در حین نصب و یا راه اندازی دستگاه مشکلی به وجود آمد یا مراحل با موفقیت انجام نشد به سایت خدمات فنی fanikara مراجعه کنید. (مشاهده سایت فنی کارا)

نگهداری آب سرد کن

در نگهداری آب سرد کن نیز مانند تمام وسایل برقی دیگر نکاتی و هشدارهایی داده شده که معمولا نکات مهمتر در دفترچه راهنما قید شده است.در این قسمت به برخی از این نکات اشاره شده است.

یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری و تعمیر آبسردکن رعایت نظافت در محفظه داخلی و سطح خارجی آن است. تمیز کردن آبسردکن برای حفظ پاکیزگی آب مصرفی شما و در نهایت سلامتی شما اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین منظور نظافت از این محفظه را مرتبا تکرار کنید . برای انجام این کار شما فقط به یک مایع سفید کننده با کیفیت خوب (دارای خاصیت ضدعفونی کننده) و همچنین یک اسفنج بسیار مناسب احتیاج دارید.

نظافت از آبسردکن

  1. به طور مرتب و همیشگی مخزن آب را تمیز نگه داشته و این کار هر 6 هفته یا هر دفعه پس از تخلیه مخزن انجام دهید.
  2. برای ضدعفونی کردن دستگاه به اندازه یک قاشق چایخوری از محلول استفاده کنید.
  3. برای خارج کردن محفظه ابتدا دستگاه را از برق بکشید.
  4. با  اسفنجی که  آغشته به محلول سفید کننده می باشد، درون محفظه را تمیز کنید و پس از 5 دقیقه آن را بشویید.
  5. عمل شستشو را چندین بار تکرار کنید تا محلول به خوبی از بین برود.
  6. در ضمن می توانید برای شستشو سطح خارجی از همان محلول نیز استفاده کنید.
  7. آبسرد کن را در مکانی قرار دهید که تهویه هوا به خوبی صورت گیرد.
  8. دستگاه و بطری های آن را در معرض نور خورشید و هوای گرم قرار ندهید به این دلیل که نور خورشید باعث رشد و زیاد شدن جلبک ها می شود در مقابل نیز قرار دادن در مکان های خیلی سرد توصیه نمی شود.
  9. آب سردکن را در فاصله دورتری از برق قرار دهید.
  10. تعویض فیلتر  آب سردکن به دلیل اینکه عملی حساس می باشد بهتر است توسط یک فرد متخصص و ماهر تعویض  و تمیز شود.

تمیز کردن آبسردکن

توصیه های مهم استفاده از آبسردکن

در ادامه این مطلب به نکات حمل  و نقل آبسرد کن و متصل کردن دستگاه به برق و برخی نکات دیگر که به آن اشاره شده پرداخته می شود.

برای شناسایی عیب دستگاه آبسردکن و مهمترین عیوب این دستگاه ها با مراجعه به سایت فنی کارا اطلاعات لازم در مورد عیب های مهم آبسرد کن کسب کنید.

1- جا به جا کردن (حمل و نقل)  آبسردکن

بعد از خرید آبسرد کن بالطبع باید آن را حرکت داده و به منزل یا محل کار خود ببرید. دقیقا ممکن است در این لحظه آبسردکن آسیب ببیند. علاوه بر آن زمان جابه جایی منزل و اسباب کشی نیز احتمال بروز مشکل وجود دارد. پس رعایت نکات زیر ضروری است.

  • از خم نمودن آب سرد کن اجتناب کنید.بیشترین زاویه مجاز برای آب سرد کن 30 درجه می باشد. (در صورتی که آبسردکن بیش از اندازه خم شود، گاز و روغن کمپرسور به داخل بر میگردد و سیستم دچار مشکل می شود.
  • اگر به هر دلیلی در هنگام حمل ونقل متوجه شدید که بیش از اندازه خم شده است دستگاه را به برف نزنید و در حالت ایستاده قرار داده و حداقل 12 ساعت صبر کنید.
  • دقت کنید که آب سرد کن را تحت هیچ شرایطی (در صورت جا به جایی یا نگهداری در انبار) به پهلو نخوابانید. آبسرد همیشه باید در حالت ایستاده قرار گیرد.
  • طبق نکات گفته شده اگر تمامی نکات رعایت شد باز هم سریعا آب سرد کن را به برق متصل نکنید و برای اطمینان بیشتر بین 3 الی 5 ساعت صبر کنید.
  • در هنگام جا به جایی احتیاط کنید چون حتی انداختن دستگاه از ارتفاع خیلی کم (10 سانتی متر) یا ضربه وارد کردن به دستگاه ممکن است در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کند.
  • بر روی دستگاههای آب سردکن انواع مخزن های آبسردکن وجود دارد. هنگام جابه جا کردن آبسردکن دقت کنید با احتیاط مخزن آب معدنی و یا مخزن تصفیه دار را از روی آن بردارید.  به دلیل محکم نبودن این مخازن بر روی دستگاه ممکن است با کوچکترین حرکتی روی زمین بیفتد و دچار شکستگی شود. از همه مهمتر اینکه ممکن است آب داخل مدارات الکتریکی آبسرد کن شده و باعث سوختن دستگاه شود.
  • قبل از حرکت دادن دستگاه آب آن را خالی کرده برای انجام این کار از شیر تخلیه ای که در پشت آبسردکن نصب شده استفاده کنید. همچنین با باز گذاشتن شیر آب سرد و گرم، مخازن داخلی آنها را نیز به طور کامل خالی کرده که این کار از ریختن آب به داخل سیستم آبسردکن ممانعت میکند.

 نصب و نگهداری آبسردکن

2- متصل کردن آبسرد کن به برق

  • اتصالات برقی در دستگاه آبسردکن زیاد می باشد کمپرسور در ابتدای شروع کار جریان بیشتری مصرف میکند. ضمن اینکه هیتر آبجوش با برق کار میکند. برد الکتریکی آبسردکن نیز از برق شهری تغذیه می شود. بنابراین وصل کردن دستگاه به یک جریان ثابت برق حداقل کاری است که می توانید برای آبسرد کن انجام دهید تا در سلامت و عمر مفید دستگاه کمک کرده باشید. لازم به ذکر است که مزیت اینکه گفته می شود دستگاه را به یک جریان برق مطمئن وصل کنید این است که چون کمپرسور و المنت آبسردکن نسبت به نوسانات برق بسیار حساس هستند و در صورت قطع یا وصل شدن برق ممکن است از کار بیفتند.
  • از پریزی استفاده شود که دارای ارت باشد. خیلی از آبسردکن ها دارای سیم ارت و آنتی شوک هستند. این مساله برای حفظ ایمنی بسیار موثر است. اگر پریز شما دارای ارت نمی باشد، حداقل بدنه دستگاه آبسردکن را به زمین وصل کنید. (توجه داشته باشد که این روش زیاد درست نمی باشد اما به طور موفتی می توانید از این روش گفته شده کمک بگیرید).
  • پس از خرید دستگاه و قبل از وصل کردن به برق، حتما آن را پر از آب نمائید. در این حین کمی شیر آب سرد و گرم را باز کنید تا هوای داخل مخازن تخلیه شود و آب به طور کامل در دستگاه قرار بگیرد. عدم رعایت این نکته می تواند باعث بروز مشکل در آبسردکن شود.

3- تغذیه آب در آب سردکن

  • تحت هیچ شرایطی نباید آب سردکن خالی از آب باشد. این بزرگترین خطایی است که ممکن است رخ بدهد این است که  هیتر برقی آن به سرعت بسوزد و همینطور بخش خنک کننده آن نیز دچار مشکل خواهد شد. توصیه می شود از یک مخزن یدکی استفاده کنید و یا آب سردکن را به آب مستقیم شهر وصل نمائید.
  • در مخزن یک راه تخلیه بخار آب وجود دارد. به هیچ وجه نباید آب از سطح بخار بالاتر رود چون اگر مجرای تخلیه بخار با آب پوشیده شود بخار خارج شده باعث جوش آمدن کل آب مخزن خواهد شد. در حالت پیش فرض نباید نگران این مسئله باشید چون در صورتیکه از بطری های آب معدنی یا مخازن استاندارد استفاده میکنید، آنها به گونه ای طراحی شده اند که اجازه بالا آمدن آب تا لوله تخلیه بخار را نمی دهند. مشکل جوش آمدن آب زمانی به وجود می آید که خود فرد به صورت دستی افدام به پر کردن مخزن دستگاه آبسردکن نماید و آب را تا بالای لوله تخلیه پر کند.
  • به شدت توصیه می شود از مزخزن های تصفیه دار استفاده کنید و یا آب سرد کن را به یک دستگاه تصفیه آب وصل نمائید. زیرا آب سخت(دارای گچ وسختی بالا) باعث رسوب زدن در مخزن و هیتر های آب سردکن شده و بهره وری آن را به شدت کم میکند.

آبسرد کن های بطری دار (یخچال دار)

  • اگر آبسرد کن دارای یخچال است از قراردادن غذاهای گرم در داخل آن خودداری کنید و معمولا این یخچال تعبیه شده برای تگهداری نوشیدنی ها و مقدار کمی میوه مناسب است. و از قرار دادن مواد غذایی به صورت زیاد در یخچال آبسردکن خودداری کنید.

دسته بندی شده در: تعمیر آبسردکن, مجله

ارسال نظر