ارسال آگهی

لوله پی وی سی pvc چیست؟ مزایا و معایب لوله پی وی سی (پلیکا)

در این مطلب به صورت تفکیک شده با نکات زیر آشنا خواهید شد:

تعریف لوله چیست؟

لوله یکی از قدیمی ترین ابزارهای جابه جایی سیالات در تاریخ بشر می باشد. لوله یک تیوب خالی می باشد که برای عبور انواع مواد از جمله: سیال گاز فاضلاب، پودرها، دانه های ریز و خیلی ریز به کار می رود. امروزه لوله کشی تقریبا در همه ابعاد زندگی افراد به کار می رود. در اینجا به مبحث یک نوع از لوله به نام لوله پی وی سی (PVC) می پردازیم. تمامی نکات لازم برای انواع لوله کشی را می توانید از سایت فنی کارا کسب کنید.

لوله پی وی سی pvc

پی وی سی (PVC) چیست؟

بهتر است در ابتدای امر توضیح داده شود که معنای پی وی سی – PVC چیست؟ پلی وینیل کلرید (Polyvinyl chloride)، یک ماده ترموپلاستیک مصنوعی ساخته شده توسط پلیمریزاسیون وینیل کلرید می باشد. خاصیت های آن به افزودنی های پلاستیسیته بستگی دارد. فرم های قابل انعطاف در شلنگ، عایق، کفش، لباس و غیره استفاده می شود. PVC های سخت در تولیدات قالبی مورد استفاده قرار میگیرند.

پی وی سی پلیمری متشکل از 43 درصد هیدروکربن و 57 درصد کلر می باشد. دو فرآیند اصلی که در تولید لوله PVC استفاده می شود، عبارتند از اکستروژن برای تولید محصولات پیوسته نظیر لوله PVC، و قالب گیری برای محصولات مجزا نظیر اتصالات.

اکسترودر به عنوان قلب فرآیند تولید لوله پی وی سی دارای یک سیلندر با المنت های حرارتی قابل کنترل است که در آن مارپیچ های دقیقی می چرخند.

لوله پی وی سی (پلیکا – پولیکا)

پی وی سی یکی از پرمصرف ترین نوع پلاستیک ها می باشد. همانطور که می دانید لوله های پلاستیکی قابل اشتعال هستند و اکثر آنها آتش را گسترش می دهند. اما لوله PVC آتش را بر روی لوله پخش نمی کند. بلکه فقط همان نقطه ای که در آتش قرار گرفته، سوخته و از بین می رود. اما در مقابل لوله های پی وی سی در درجه حرارت های صفر و زیر صفر به شدت ترد و مستعد ترک خوردگی می شوند.

همچنین در صورتیکه در معرض تابش بیش از حد آفتاب با اشعه ماورا بنفش قرار گیرند، کیفیت خود را از دست می دهند. لوله های پی وی سی به هیچ عنوان برای سرویس های آبگرمکن مناسب نمی باشند.

لوله های پی وی سی را با نام لوله های پلیکا – پولیکا نیز می شناسند. خیلی از افراد فکر میکنند پولیکا جنس لوله می باشد، در حالیکه پلیکا نام برند معروف این لوله است. مقاومت بالا و خراب نشدن لوله در زمان های خیلی طولانی باعث پر طرفدار شدن این لوله شده است.

همچنین این لوله با رنگ طوسی در میان مردم طرفدار زیادی پیدا کرده است. این لوله ها از ابتدایی ترین لوله های پلیمری هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان تا به اکنون دارند. صنعت آب و فاضلاب بسیار به لوله های پولیکا مرتبط و وابسته است و به تنهایی باعث افزایش درخواست این کالا و رشد اقتصادی و موفقیت صنعت تولید لوله های پی وی سی گردیده است.

لوله پی وی سی لوله پلیکا

مزایای لوله پی وی سی (PVC)

لوله پی وی سی مانند هر نوع لوله دیگر و با هر جنس متفاوت دیگر دارای مزایا و معایبی است. در زیر به برخی از این مزایا پرداخته می شود.

  • غیر قابل اشتعال بودن
  • عدم جذب رطوبت نسبت به بقیه
  • نصب آن راحت به وسیله چسب پی وی سی
  • دارای وزن کم و سبک
  • دارای قطر خارجی کمتر
  • دارای مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، اسیدها، باکتری ها، نمک ها…
  • عدم پوسیدگی و آسیب پذیری
  • عدم نیاز به رنگ برای نصب روی دیوار

معایب لوله PVC

  • خشک در مقابل هوای سرد
  • دفرمه شدن در مقابل هوای گرم
  • در صورت گرفتگی استفاده از فنر لوله بازکنی

دسته بندی شده در: لوله بازکنی, لوله کشی آب و نصب شیرآلات, مجله

ارسال نظر