ارسال آگهی

یدک کش دریایی چیست؟ آشنایی با کاربردهای آن

یدک کش دریایی چیست؟ آشنایی با کاربرد های یدک کش دریایی و انواع آنها. در این مطلب قصد داریم به توضیح انواع یدک کش دریایی بپردازیم و در مورد کاربردهای آنها توضیح دهیم برای آشنایی با یدک کش دریایی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

یدک کش دریایی چیست؟

یدک کش ها با هدف هل دادن و کشیدن انواع کشتی ها طراحی شده است و بر اساس حجم و قدرت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و معمولا حجم آنها از 600 اسب بخار یا 447 کیلو وات شروع شده و قوی ترین آنها تقریبا 11/100 اسب بخار یا 8277 کیلو وات قدرت دارند. بهتر است بدانید طول بعضی از این کشتی های یدک کش دریایی 11 تا 61 متر و عرض آنها 6.5 تا 17 متر می باشد. در تعریف یدک کش دریایی می توان گفت یدک کش شناوری است که قابلیت یدک کردن کشتی های دیگر را دارد یا به عبارت دیگر یدک کش به وسیله یک طناب رابط، شناور را در امتداد خود به حرکت درمی آورد.

کاربردهای یدک کش دریایی

  • از یدک کش دریایی به عنوان ابزاری برای جدا کردن کشتی ها از اسکله یا پهلو دادن آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ازدیگر کاربردهای یدک کش دریایی حمل راهنما و… می باشد که این مورد بیشتر در کشور ما رواج دارد.
  • به آب اندازی بارج (کشتی های مخصوص حمل بار را بارج می نامند).
  • جدا کردن کشتی از اسکله با یدک کش دریایی
  • لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به خدمات حمل خودرو و یدک کش خودرو داشته باشید، می توانید از طریق سایت فنی کارا، به افراد با تجربه ای که در زمینه خدمات خودروبر فعالیت می کنند، دسترسی داشته باشید و از آن ها خدمات بگیرید.

کاربردهای یدک کش دریایی

اصول یدک کشی در دریا

مهم ترین اصل در یدک کشی محکم بودن طناب اتصال می باشد، این طناب باید به قدری محکم باشد که در هر گونه شرایطی پاره نشود. دومین اصل مهم در یدک کشی محکم بودن محل اتصال به شناور می باشد، این محل باید آنقدر محکم باشد که در هنگام یدک کشی صدمه نبیند. با رعایت این اصول و مطمئن بودن از استاندارد بودن طناب و محل اتصال، با استفاده از کشتی یدک کش دریایی به راحتی هر شناوری تا مقصد یدک می شود. از دیگر اصول یدک کشی در دریا توجه به نیروی کششی است باید توجه داشت نیروی کششی در جهت های مختلف وارد می شود، پس نیروی برشی و لنگر خمشی حاصل از کشش در جهت های مختلف باید در تمام اتصالات مورد نظر قرار بگیرد.

اصول یدک کشی در دریا

انواع طناب اتصال برای یدک کش دریایی و عوامل پارگی آنها

طناب سیمی (فولادی) Wire rope که ساختار هسته ی آنها یا از نوع هسته فولادی یا از نوع هسته الیافی می باشد. از هم گسیختگی یا پارگی طناب یدک کش دریایی بیشتر بر اثر بار دینامیکی بوجود می آید نه استاتیکی. تعیین مقاومت استاتیکی طناب با آزمایش کشش مقطع آن امکان پذیر است. ظرفیت نهایی طناب یا سیم اتصال باید حداقل 3 برابر نیروی کششی باشد. ظرفیت نهایی ملحقات و اتصالات طناب باید حداقل 4 برابر نیروی کششی باشد.

  • هل دادن در دریا
  • انواع یدک کشی
  • یدک کشی متداول (towing)
  • پهلو به پهلو یا هل دادن (shifting or pushing)

مزیت یدک کشی پهلو به پهلو (shifting)

مزیت این روش در این است که یدک کش و شناور سطح کمتری را اشغال می کنند و مانورها سریعتر و راحت تر انجام می شود. برای استقرار شناور در یک نقطه مشخص و یا هدایت شناور در یک مسیر خاص استفاده از روش shifting مناسب تر می باشد.

مزیت یدک کشی پهلو به پهلو

انواع کشتی یدک کش

کشتی یدک کش دونالد بی (Donald B. towboat) طول این کشتی 99 فوت (30 متر) می باشد. شناور بعدی دوبه یا بارج می باشد که برای حمل و نقل اشیاء بزرگ که میزان حجم نسبتا زیادی از کالا یا مواد بر روی آب به کار برده می شود. کاربرد این دوبه ها بیشتر در کانال ها و رودها می باشد، دوبه معمولا موتور یا پیشرانه ی دیگری ندارد و آن را قایق یا کشتی دیگری بر روی آب می کشد و یا به جلو می راند. هاپر بارج (Hopper barge)  دوبه ی لایروبی، دوبه ای که در حوالی بندر در کنار کشتی لایروبی قرار گرفته و لای در داخل آن ریخته شده. این دوبه سپس به دور از بندر یدک و با بازکردن دریچه کف، آن را تخلیه می کند.

کشتی یدک کش بالتیمور (Baltimore tug) طول این کشتی 84.5 فوت (25.8 متر) می باشد. قایق یدک کش اس تی سرویا (ST Cervia) که طول آن 112 فوت و هشت اینچ (34.34 متر) بود. این کشتی در سال 1946 ساخته شد. قایق یدک کش ند هانلان (Ned Hanlan tugboat) طول این کشتی 74.8 فوت و ارتفاع آن 9 فوت بود. کشتی یدک کش سرجنت فلوید (Sergeant Floyd towboat) طول این کشتی 138.4 فوت (42.2 متر) می باشد.

دسته بندی شده در: مجله, دانستنی ها

ارسال نظر