ارسال آگهی

فیلتر هپا چیست؟ کاربرد فیلتر هپا در جاروبرقی

امروزه جاروبرقی مانند وسایل پر مصرف برقی در منازل بسیار مورد نیاز است و جزء اقلامی به شمار می رود که نبود آن قطعا نظافت منزل را با مشکل مواجه می کند.

برای جمع آوری ذرات ریز و جلوگیری از بازگشت آنها به محیط خانه از سیستم فیلتراسیون استفاده می کنند که از فیلتر هپا در جاروبرقی کمک می گیرند و یکی از پرکاربردترین و مطمئن ترین فیلترهای بهداشتی برای جاروبرقی به شمار می رود.

فلیتر هپا (HEPA) و اجزای تشکیل دهنده آن

ابتدا بهتر است بدانید که HEPA از سرنام کلمات High efficiency Particulate Air گرفته شده است و ذراتی که در هوا وجود دارند را با قدرت تصفیه 99، 97 درصد را به خود جذب می کند. فیلتر هپا و فیلتراسیون با دقت 0.3 میکرونی قابلیت تصفیه ی بالای  آلاینده های معلق موجود در هوا مثل ذرات آزبست، باکتری ها و ذرات گرد و غبار را به خوبی تصفیه کرده و هوای موجود در فضا را برای نفس کشیدن تمیز و مطبوع می کند.

فیلتر هوشمند هپا در جاروبرقی

فیلترهای HEPA از آن دسته از تجهیزات هستند که در امورات پزشکی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند و در دستگاه هایی که عملیات مکش یا دمیدن هوا را انجام می دهند کاربرد دارند، مانند: جاروبرقی ها و یا دمنده ها.

نگهداری از جاروبرقی یکی از مواردی است که باید به نکات و اصولی که گفته می شود حتما توجه شود. به عنوان مثال اگر شما در حین تمیز کردن فیلتر هپا جاروبرقی و جای گذاری مجدد آن در جاروبرقی متوجه شدید که جاروبرقی روشن نمی شود و یا به درستی کار نمی کند یا جاروبرقی سروصدای زیادی دارد و یا هر موضوع دیگری که قطعا ممکن است هیچ ربطی به فیلتر جاروبرقی نداشته باشد، مواجه شدید می توانید از خدمات تعمیر جاروبرقی در تهران استفاده کرده و با یک کلیک سریعا لیست تمامی افراد تعمیرکار جاروبرقی تهران را مشاهده کنید.

مواد تشکیل دهنده فیلتر هپا HEPA

HEPA از یک لایه الیاف پلیمری مخصوص و فشرده شده تشکیل شده است که منافذ بسیار ریزی دارد. در اصل وجود این منافذ باعث می شود که هوا از فیلتر عبور کند ولی در عوض ذراتی که بزرگتر از 0.3 میکرون باشند در پشت فیلتر گیر می کنند و در همانجا هم باقی می مانند.

نحوه عملکرد فیلتر هپا

کارخانه هایی که تولید دستگاه جاروبرقی را انجام  می دهند بر روی دستگاه فیلترهایی قرار می دهند تا در حین کار کردن دستگاه جاروبرقی از برگشت ذرات آلوده به محیط جلوگیری شود.

اما واقعیت این امر این است که این فیلترها آن طور که باید و شاید نمی توانند عملیات جمع آوری تمامی ذرات را انجام دهند و فنی کارا به شما توصبه می کند که از فیلترهای هپا برای این کار استفاده شود. دلیل این توصیه این می باشد که فیلترهای هپا دارای ساختار کارتریجی هستند و به صورت ایمن و راحت بر روی دستگاه های جاروبرقی نصب می شوند.

hepa فیلتر

انواع روش های جذب ذرات فیلتر هوشمند HEPA در جاروبرقی که به سه روش مختلف است:

جلوگیری از عبور ذرات (Interception): 

در زمانی که ذرات کوچکتر از 100 نانومتر هستند از بین الیاف فیلتر عبور می کنند، با برخورد به تقاطع، الیاف ها گیر کرده و به آنها می چسبند و اجازه برگشت به محیط را نمی دهند.

گیر کردن ذرات در داخل فیلتر (Impact):

در این روش ذراتی که بزرگتر از 0.1 میکرون باشند، به علت بافت بسیار متراکم فیلتر، در آنجا گیر می کنند. در مقابل جریان هوای تمیز با حرکت منحنی از راههای باز میان فیلتر عبور می کنند و خارج می شود.

انتشار و پراکندگی (Diffusion):

ذراتی که ریزتر از 0.1 میکرون هستند با برخورد به مولکول هایی که در هوا موجود هستند مدام تغییر جهت می دهند و تمامی این ذرات یک مسیر نامنظم را طی می کنند که باعث کاهش سرعت آنها می شود و این کاهش سرعت باعث بالا رفتن احتمال توقف و گیر کردن ذرات معلق در داخل فیلتر هپا می شود.

شما می توانید برای استفاده از این فیلتر ها در تمامی مدل های جاروبرقی استفاده کنید. چرا که امروزه آلودگی هوا بسیار شدت پیدا کرده است و وجود یک سیستم فیلتراسیون هوشمند در وسایلی مانند جاروبرقی لازم است. فیلتر هپا جاروبرقی سامسونگ، فیلیپس، ال جی و… در بازار موجود می باشد و شما می توانید بسته به نوع جاروبرقی خود این فیلترها را تهیه کنید.

نقش فیلتر هپا

تفاوت جاروبرقی با فیلتر هپا و جاروبرقی هپا

فیلتر هوشمند HEPA در جاروبرقی هپا که تولید می شوند به این صورت عمل می کنند که دیگر خبری از برگشت هیچ گونه نشت و یا برگشت آلودگی نیست و این دستگاه ها صد در صد هوای خروجی را به صورت تمیز و مطبوع به بیرون انتقال می دهند.

اما در عوض افرادی که به صورت جداگانه از فیلتر هپا در جاروبرقی خانگی و مکنده صنعتی استفاده می کنند نمی توان تضمین کرد که به صورت صد در صدی پاکسازی هوا انجام شده باشد به دلیل اینکه همیشه مقداری از آلودگی در ذرات هوا وجود دارد.

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

نحوه تمیز کردن فیلتر هپا

برخی از فیلترها در قسمتی از سطح آنها حرف w نوشته شده است که به معنای این است که در شستن فیلتر هپا جاروبرقی مشکلی وجود ندارد و به راحتی می توانید آنها را بشوئید.

اما برخی از مدل های فیلتر HEPA در جاروبرقی قابلیت شستشو وجود ندارد و تنها می توان با خارج کردن آنها از دستگاه و تکان دادن گرد و غبار، آنها را تمیز کرد.

دسته بندی شده در: تعمیر جاروبرقی, مجله

ارسال نظر