ارسال آگهی

آلودگی آب چیست؟

آلودگی آب چیست؟ آب های جاری چطور آلوده میشه؟ آلودگی آب چه تاثیراتی بر زندگی و سلامت انسان ها داره؟ به افزوده شدن هر ماده شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی بطوری که ماهیت آب رو تغییر بده آلودگی آب میگن. در این مطلب به عوامل آلوده کننده آب های جاری میپردازیم و توضیح میدیم که چطور میشه از آلودگی آب جلوگیری کرد.آلودگی آب

65 درصد بدن انسان و 70 درصد سطح کره زمین از آب تشکیل شده است و میتونیم از آب به عنوان کنترل کننده وضع آب و هوا یاد کنیم. آب باعث فرسایش زمین است و با انتقال مواد مختلف حاصل خیزی رو به همراه داره. به همین دلایل حفاظت از آب و جلوگیری از آلوده شدن اون، به همون نسبت مهم هست.

عوامل آلوده کننده آب های جاری

آب های جاری به صورت طبیعی و به دست انسان ها آلوده میشن که در ادامه اون ها توضیح میدیم.

آلودگی آب بصورت طبیعی

بعضی وقتا آب بصورت طبیعی آلوده میشه، مثل زمانی که آب ها بر اثر اومدن سیل گل آلود میشن که البته این نوع آلودگی با گذشت زمان از بین میره و آب دوباره زلال میشه.

آلودگی آب بدست انسان ها

بیشترین درصد آلودگی آب به دلیل فاضلاب هایی است که انسان وارد آب میکنن.

به بازمانده و مواد دور ریختنی که انسان ها وارد آب میکنن پساب یا فاضلاب میگن، که بیشتر این فاضلاب ها تجزیه ناپذیر هستن و تا مدت ها در آب باقی میمونن و باعث از بین رفتن آبزیان میشن. آبزیان از جمله ماهی ها منبع غذایی مهمی برای جانداران ساکن خشکی به حساب میان و با از بین رفتن ماهی ها زندگی بسیاری از موجودات ساکن خشکی به خطر میوفته.

انواع فاضلاب ها

فاضلاب ها به 3 دسته صنعتی، کشاورزی و شهری تقسیم میشن.

فاضلاب های صنعتیفاضلاب صنعتی و آلودگی آب

فاضلاب های صنعتی بیشتر از کارخونه هایی هست که دستگاه تصفیه فاضلاب ندارن و فاضلاب تولیدی خودشون رو مستقیما وارد آب میکنن. حتی در مواردی مشاهده شده که فاضلاب منازل به داخل این منابع آبی ریخته میشه و منجرب به آلودگی آنها می شود که بسیاری از افراد متخصص در زمینه لوله بازکنی و تخلیه چاه توصیه می کنن برای خروج مسیر فاضلاب سیستم لوله کشی رو مجهز به اگو کنین.

کارخونه ها از 2 راه آب رودخونه ها رو آلوده میکنن، مورد اول کارخونه هایی هستن که با وارد کردن آب داغ به داخل روخونه ها باعث افزایش دمای آب میشن که در نتیجه اکسیژن محلول در آب کم میشه. با کم شدن اکسیژن، ماهی های درون آب میمیرن.

مورد دوم کارخونه هایی که با وارد کردن نفت یا مشتقات اون آب رو آلوده میکنن. چگالی نفت کمتر از آب است و به همین دلیل، نفت بر روی آب باقی میمونه و علاوه بر آلوده کردن آب نمیذاره که اکسیژن وارد آب بشه. از مضرات دیگر نفتی که وارد آب شده این است که، نفت به بال و پر پرندگانی که بر روی آب شنا میکنن میچسبه و باعث از بین رفتن پرندگان میشه.

فاضلاب های کشاورزیفاضلاب کشاورزی

باقی مونده ی کود های شیمیایی و طبیعی که برای از بین بردن حشرات و آفات استفاده میشه، از راه باد و بارون از سطح زمین جدا شده و داخل آب میشن.

سم های کشاورزی که برای از بین بردن حشرات بکار برده میشن، محیط زیست رو آلوده کرده و بر روی بدن انسان و سایر جاندارن اثر میذاره. تحقیقات نشون داده که نوعی از سم های کشاورزی تا حدود 20 سال در آب باقی میمونه. این نوع سم ها زندگی آبزیان رو به خطر میندازه و انسان رو نیز بیمار میکنه.

فاضلاب های شهری

فاضلاب های شهری مانند فضولات انسانی، آب چرکین ناشی از شست و شوی لباس ها و ظروف، که بوسیله مصارف خانگی تولید میشن از طریق مردم شهر وارد جوی های آب میشن. این فاضلاب ها از طریق جوی های درون شهر به رود ها و رودخونه ها میریزن و باعث آلودگی آب میشن. باکتری ها و سموم موجود در آب آلوده توسط آبزیان جذب شده و ماهی گیران با خوردن و فروش این ماهی ها باعث بیماری های بیشتر میشن، همانند فاجعه ای که سال 1950 در اطراف خلیج میناماتا ژاپن اتفاق افتاد و عده زیادی بیمار شده و جان باختن. تحقیقات نشون داد که این بیماری عصبی بر اثر ریخته شدن فاضلاب های کارخانه شرکت چیسو به درون رودخانه بوده است.

رابطه آلودگی آب و سلامت انسان

بیماری میناماتا و آلایندگی آب

بر اثر مصرف کوتاه مدت آب آلوده شاید تغییری در سلامت شما ایجاد نشود اما اگه همین آب آلوده رو در دراز مدت مصرف کنین، بیماری های مختلف سلامتی شما رو تهدید میکنه.

فلزات سنگین مانند سرب و جیوه که اغلب ناشی از فراورده های صنعتی هستن، موجب مسموم شدن آبزیان شده و اگه انسان هم این ماهی ها رو مصرف کنه دچار بیماری هایی مثل کاهش رشد، سرطان، بیماری های عصبی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، مسمومیت شدید، عدم باروری و نقص در تولد میشه.

آلوده کننده های میکروبی نیز موجب بیماری هایی مانند حصبه، وبا و مرگ نوزادان میشه. همچنین باران اسیدی ناشی از آلودگی آب میتونه باعث از بین رفتن جنگل ها، دریاچه ها، رویه های ساختمون، پل ها، سد ها و آثار باستانی بشه.

آب آلوده محیط مناسبی برای رشد حشرات آلوده ای مانند مالاریا و آئدس هستن که به ترتیب باعث بیماری های مالاریا و تب دانگ میشن.

جلوگیری از آلودگی آب

درسته که نمیتونیم بطور کامل از آلودگی آب جلوگیری کنیم اما میشه با رعایت نکاتی روند پیشرفت اون رو به حد خیلی زیاد کاهش داد که در اینجا چند مورد از این روش ها رو میگیم.

  1. جلوگیری از ورود فاضلاب ها به درون رودخانه ها
  2. آموزش دادن مردم و مخصوصا کشاورزان
  3. تصفیه فاضلاب ها
  4. صرفه جویی در مصرف آب، که دیگه نیازی به تصفیه آب آلوده نباشه
  5. روغن، رنگ و زباله رو درون سینک ظرفشویی، دستشویی و توالت نریزیم
  6. استفاده نکردن زیاد از کودها و حشره کش ها
  7. بکارگیری یک رویکرد زیربنایی سبز جهت بهبود ظرفیت مدیریت آب‌های خروشان در کل سیستم، و کاهش سربارهای روغنی تصفیه خانه‌ها
  8. تعمیر و جایگزین کردن تجهیزات کار کرده و معیوب
  9. افزایش ظرفیت هیدرولیکی سیستم جمع آوری فاضلاب (بیشتر اوقات گزینه ی خیلی گرونی هست)
  10. دفن کود های جانوری به مدت 6 ماه در زیر خاک
  11. هر 3 ماه وضعیت لوله کشی داخلی ساختمون رو کنترل کنین تا پوسیدگی، ترکیدگی لوله نداشته باشه، برای انجام این کار میتونین از افراد فنی کار و لوله کش کمک بگیرین.

دسته بندی شده در: آموزش, مجله, دانستنی ها

ارسال نظر