ارسال آگهی

تمیز کردن ظروف چدنی

تمیز کردن ظروف چدنی به روش ساده و خانگی کمک خواهد کرد تا از این ظروف ماندگار سالهای سال استفاده کنیم. ظروف چدنی بدلیل اینکه گرما را بطور یکنواخت و متوازن در کل ظرف پخش می کنند آشپزی را برای ما راحت تر کرده اند و کار با این ظروف لذت بخش است. درصورتیکه ظرف های چدنی مان به زیبایی روز اول نیست یا بر اثر سوختگی غذا دارای جرم شده اند، چه باید کرد؟تمیز کردن ظروف چدنیاین ظرفها ماندگاری بالایی دارند شما می توانید با ترمیم و تمیز کردن ظروف چدنی خود دوباره آنها را در ظرف های پرکاربرد آشپزخانه خود قرار دهید. برای این کار کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید:

تمیز کردن ظروف چدنی به روش خانگی

با کمک مقداری آمونیاک و یک پلاستیک شروع به تمیز کردن ظروف چدنی خود کنید بدین نحو که ظرفتان را در پلاستیک بگذارید و یک چهارم فنجان بسته به اندازه ظرف داخل پلاستیک آمونیاک بریزید و درب پلاستیک را ببندید و به مدت یک شب تا صبح بگذارید بماند.
توجه داشته باشید آمونیاک یک ماده ی شیمیایی است و استنشاق آن برای سلامتی خطر دارد پس در هنگام استفاده از آمونیاک حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و در یک فضای باز قرار داشته باشید یا پنجره ها را باز نگه دارید.
سپس ظرف ها را از پلاستیک خارج و در یک ظرفی که از آب داغ و مایع ظرفشویی کف درست کرده اید بخیسانید. به احتمال زیاد در همین مرحله جرم و چربی های سوخته از ظرفتان پاک شده است برای اتمام کار به کمک یک برس یا اسکاچ ظرف ها را با کف آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید و آبکشی نمایید.تمیز کردن ظروف چدنی به روش خانگی

روش دوم تمیز کردن ظروف چدنی

در این روش با استفاده از فری که حالت تمیز کردن اتومات دارد، به راحتی می توانید ظروفتان را تمیز کنید. ابتدا برای اینکه فر شما هم کثیف نشود یک فویل آلومنیومی را زیر میله های فر پهن کنید، سپس ماهیتابه را به حالتی که سطح رویی آن رو به میله های فر باشد، قرار دهید. این کار باعث می شود هر آنچه که به سطح ماهیتابه چسبیده، روی فویل بریزد و مشکلی برای شما بوجود نیاورد.

در مرحله ی دوم تمیز کردن ظروف چدنی باید فر را روی حالت تمیز کردن خودکار قرار دهید و منتظر بمانید تا این چرخه به اتمام برسد. بعد از تمام شدن چرخه بگذارید ماهیتابه خنک شود، آن را از فر خارج کنید. اگر فر شما در حالت تمیز کردن خودکار ندارد، فر را روی 425 درجه تنظیم کنید و هر دو ساعت یکبار آن را چک کنید.

از روی ظاهر قضاوت نکنید

شاید در ظاهر ظرف شما ظاهری زمخت و کثیف داشته باشد ولی چربی ها و کثیفی های ظرف به حالت نرم در آمده و آماده تمیز کردن هستند هنوز کار تمیز کردن ظروف چدنی شما به اتمام نرسیده است پس برای مرحله بعدی ظرفی را از آب و سرکه سفید پر کنید به همان مقدار که آب می ریزید، سرکه هم اضافه کنید. سپس ظرف چدنی را در این محلول بخیسانید و روی محلول یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بریزید. بعد از سه ساعت ظرف چدنی را از محلول درآورده و با آب بشویید.

اگر چربی و یا کثیفی روی سطح ظرف باقی مانده بود، با یک دستمال یا حوله تمیز سطح ظرف را بکشید و ظرف را خشک نمایید. در مرحله بعدی شما باید یک لایه محافظتی برای ظرف چدنی خود آماده کنید بدین نحو که سطح درونی و سطح بیرونی و همچنین دسته ماهیتابه را به روغن بادام زمینی چرب کنید تا یک لایه ضخیم از روغن سطح ظرف را بپوشاند.

شفاف سازی ظروف چدنیتمیز کردن ظروف چدنی و شفاف سازی آنها

در مرحله آخر تمیز کردن ظروف چدنی را به مدت یک ساعت از سطح رویی بر روی میله های فر قرار دهید و سپس درجه فر را روی 350 درجه بگذارید. این فرآیند سبب می شود تا حفره های درونی ظرف چدنی باز شده و روغن بادام زمینی جذب این حفره ها می شود و هنگامیکه ظرف سرد شود این حفره ها بسته می شوند. ظرف را از فر خارج و آبکشی نمایید سپس با پارچه خشک کنید.

Cast-iron-dishes-2-1.jpg

دسته بندی شده در: آموزش, خانه داری, ترفند, لوازم خانگی, مجله

ارسال نظر