ارسال آگهی

آموزش نحوه صحیح شست و شوی توالت فرنگی و ضد عفونی کردن آن

یکی از نکات ضروری و مهمی که به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی و بیماری ها، در سرویس های بهداشتی  باید رعایت شود، شست شو و نظافت است. در ادامه مقاله قصد داریم روش صحیح شست و شوی توالت فرنگی را به شما آموزش دهیم:

  • وسایل مورد نیاز برای شست و شوی توالت فرنگی
  • مراحل شست و شوی توالت فرنگی
  • 3 نکته کاربردی در مورد شست و شوی توالت فرنگی

امروزه استفاده از توالت فرنگی در بین ایرانیان بسیار رواج پیدا کرده است، به طوری که افراد زیادی با تبدیل توالت ایرانی به فرنگی نوع سرویس بهداشتی خود را تغییر می دهند. شستشوی سرویس بهداشتی باید حداقل یکبار در هفته انجام گیرد تا از انتقال آلودگی جلوگیری شود. در مواردی که سرویس بهداشتی و حمام در یک مکان قرار دارند، نظافت توالت اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند.

نحوه صحیح شست و شوی توالت فرنگی

وسایل مورد نیاز برای شست و شوی توالت فرنگی

برای تمیز کردن توالت فرنگی به شیوه صحیح احتیاج به لوازم مخصوصی دارید که در ادامه مطلب به آن ها اشاره شده است:

1- دستکش:

به دلیل رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از انتقال آلودگی ها به دست، پوشیدن دستکش هنگام شستشوی توالت فرنگی ضرورت دارد. همچنین برخی از مواد ضد عفونی کننده دارای ترکیبات شیمیایی هستند که برای سلامت انسان مضر است، جهت جلوگیری از برخورد این مواد با دست و پوست، استفاده از دستکش برای تمیزکاری سرویس بهداشتی اهمیت دارد.

2- برس دستشویی:

برس دستشویی و یا فرچه توالت، وسیله بعدی است که شما برای شست و شوی توالت فرنگی به آن احتیاج خواهید داشت. از برس دستشویی برای شستشوی کاسه توالت فرنگی استفاده خواهیم کرد. توجه داشته باشید پس از هربار استفاده از فرچه های دستشویی، لازم آن را شسته و ضد عفونی کنید.

3- تمیز کننده توالت:

انتخاب یک تمیز کننده مناسب می تواند تاثیر بسیاری در شست شوی توالت فرنگی شما داشته باشد. تمیز کننده ها می توانند شیمیایی مثل مایع های پاک کننده، و یا طبیعی و خانگی مانند جوش شیرین باشند. انتخاب نوع تمیز کننده بستگی به سلیقه شخصی شما دارد، اما توجه داشته باشید استفاده از مواد تمیز کننده شیمیایی، به مرور زمان ممکن است به سلامت شما صدمه بزند.

وسایل مورد نیاز برای شست و شوی توالت فرنگی

4- ضد عفونی کننده توالت فرنگی:

برای ضد عفونی کردن توالت فرنگی راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده است. روش دیگر استفاده از قرص های ضد عفونی کننده و خوشبو کننده توالت فرنگی است. برخی از انواع این قرص ها به نحوی درون کاسه توالت فرنگی قرار می گیرند که با هر بار استفاده از سیفون، آب روی آن ها ریخته و قرص ها فعال می شود. به این ترتیب سرویس بهداشتی برای مدت طولانی پاکیزه، ضد عفونی و خوشبو باقی می ماند.

5- اسفنج و دستمال:

برای ضدعفونی کردن کاسه توالت فرنگی و شست شوی قسمت های بیرونی دستشویی فرنگی، مانند سیفون، از اسفنج استفاده می کنیم. همچنین به یک دستمال بزرگ که قابلیت جذب آب بالا داشته باشد، برای خشک کردن بعضی از قسمت های توالت فرنگی نیاز خواهیم داشت.

مراحل شست و شوی توالت فرنگی

پس از اینکه وسایل مورد نیاز برای شست و شوی توالت فرنگی را آماده کردید، شروع به تمیز کردن توالت فرنگی می کنیم. ابتدا ماده تمیز کننده را بر روی لبه های توالت فرنگی ریخته و صبر کنید تا به آرامی از لبه ها به سمت پایین حرکت کند. مرحله بعد به کار بردن برس شستشوی توالت فرنگی است.

با استفاده از فرچه، به خوبی تمام قسمت های توالت فرنگی را بشویید تا کاملا تمیز شود. حالا درب توالت فرنگی ببندید و 10 الی 15 دقیقه به آن فرصت دهید. سپس با استفاده از اسفنج و محلول ضد عفونی کننده کاسه توالت فرنگی را به طور کامل ضد عفونی کنید.

درب توالت فرنگی را مجددا ببندید و 10-15 دقیقه دیگر منتظر بمانید. در این فرصت با استفاده از یک اسفنج تمیز، سایر قسمت های توالت فرنگی مثل، فلاش تانک، درب توالت فرنگی، قسمت خارجی توالت فرنگی و … را با استفاده از شوینده تمیز کنید.

مراحل شست و شوی توالت فرنگی

توالت فرنگی را با آب بشویید و فرچه را کاملا شسته و تمیز کنید. حالا دوباره شروع به تمیز کردن آلوده ترین قسمت های توالت فرنگی، یعنی کاسه و لبه های توالت فرنگی کنید. سپس همه قسمت های توالت فرنگی را کاملا با آب بشویید تا مواد تمیز کننده و ضد عفونی شسته شوند. شما می توانید برای جلوگیری از ایجاد لکه های آب، قسمت های بیرونی توالت فرنگی را با دستمال خشک کنید.

توصیه می کنیم در هر بار شست و شوی توالت، سایر قسمت های سرویس بهداشتی مثل، دیوار ها، روشویی، سرامیک ها، پایه و محل نصب توالت فرنگی را نیز شسته و ضد عفونی کنید.

چند نکته در مورد شست و شوی توالت فرنگی

در این قسمت می خواهیم چند نکته مهم در رابطه با شست شوی توالت فرنگی را برای شما بیان کنیم تا بتوانید به شکل موثر تری سرویس بهداشتی خود را تمیز کنید. این نکات را از دست ندهید:

نکته اول: استفاده از تمیز کننده های طبیعی برای شست و شوی توالت فرنگی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده شیمیایی، تاثیرات زیان آوری برای بدن انسان، به ویژه پوست و سیستم تنفسی دارند. بنابراین توصیه می کنیم از تمیز کننده های طبیعی برای شست و شوی توالت فرنگی استفاده کنید. ترکیب نمک با آبلیمو و سرکه با جوش شیرین، برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی بسیار مناسب است.

نوشابه نیز یکی از مواردی است که علاوه بر تمیز کردن توالت، در شست و شوی سینک های ظرفشویی و رفع گرفتگی توالت و لوله ها نیز به کار می رود. استفاده از مخلوط خمیر دندان با آب نیز می تواند در سفید و تمیز کردن توالت ها بسیار موثر باشد.

نکته دوم: تمیز کردن وسایل شست و شوی توالت فرنگی

فراموش نکنید که لوازم تمیز کننده، خود نیز احتیاج به تمیز کردن دارند. اسفنج ها و فرچه توالت فرنگی را پس از هربار استفاده کاملا شسته و ترجیحا ضد عفونی کنید. دقت داشته باشید برس شستشوی توالت فرنگی، قبل از قرار گرفتن مجدد در جایگاهش کاملا خشک شده باشد. زیرا وجود رطوبت، محیط مناسبی برای رشد باکتری و آلودگی ها فراهم می کند.

نکته سوم: سیستم تهویه در هنگام شستشوی توالت

زمان شست و شوی سرویس های بهداشتی، اگر از مواد تمیز کننده، شوینده و یا ضد عفونی کننده شیمیایی استفاده می کنید، حتما سیستم تهویه و هواکش را روشن کنید تا بوی این مواد را به بیرون هدایت کند. در حالت کلی تر، هنگام استفاده از این قبیل مواد شیمیایی، به منظور حفظ سلامتی خود، توجه داشته باشید در فضای کاملا بسته قرار نگیرید.

پس از شست وشوی سرویس بهداشتی هواکش را همچنان روشن نگه دارید تا رطوبت باقی مانده در سرویس بهداشتی خشک شود. اگر سرویس بهداشتی شما دارای پنجره است، از آن استفاده کنید تا هوای تازه درون دستشویی جریان پیدا کند و بوی نامطلوب مواد ضد عفونی کننده و شوینده را بیرون برد.

دسته بندی شده در: نصب و تعمیر توالت فرنگی, مجله

ارسال نظر