ارسال آگهی

چگونه رطوبت خانه را کاهش دهیم؟ – اثرات مخرب رطوبت خانه

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر خانواده ای پیش بیاید و باعث بروز مشکلات بسیاری شود، زیاد شدن رطوبت خانه است. وجود نم و رطوبت در خانه می تواند به وسایل منزل آسیب رسانده و همچنین باعث بروز مشکلات بهداشتی برای افراد خانواده شود. در ادامه همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه میزان نم و رطوبت خانه خود را به آسانی کاهش دهید:

اثرات مخرب رطوبت خانه

کم یا زیاد بودن رطوبت خانه، هر دو باعث ایجاد مشکلاتی خواهند شد، به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند تا رطوبت منزل را بین 40 تا 50 درصد نگه دارید. گاهی اوقات وجود مشکلاتی مانند ترکیدگی لوله، باعث ایجاد نم و رطوبت اضافی در فضای خانه می شود که این مسئله می تواند تاثیرات منفی زیادی به همراه داشته باشد:

مشکلات بهداشتی وجود رطوبت در خانه

 وجود نم و رطوبت در خانه، گرد و غبار را جذب کرده و می تواند فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر اکثر باکتری ها مهیا کند. در صورتی که مدت زمان زیادی رطوبت خانه باقی بماند و اقدامی جهت رفع آن انجام نشود، مشاهده خواهید کرد که چگونه کپک ها و انواع قارچ بر روی دیوار و نقاط مرطوب خانه ایجاد خواهند شد. چنین فضایی، علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی در منزل ایجاد می کند، می تواند باعث بروز انواع بیماری های مختلف گردد.

اثرات مخرب نم و رطوبت خانه

تاثیر رطوبت خانه بر سلامتی

وجود رطوبت در خانه گاهی اوقات می تواند به صورت جدی سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به طور مثال فضای مرطوب خانه برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی و یا آلرژی می باشند بسیار مضر است. علاوه بر این وجود رطوبت دائمی در فضای خانه، ممکن است موجب بروز حساسیت در افراد، به خصوص کودکان شود.

همچنین رطوبت بالا در خانه، می تواند موجب بروز سردرد و درد مفاصل در بسیاری از افراد شود. گاهی اوقات اگر رطوبت محیط بیش از اندازه زیاد باشد، عروق و بافت های بدن متورم شده و در نتیجه درد هایی مانند آرتروز افزایش پیدا می کنند.

تاثیر رطوبت بر وسایل منزل

وجود نم و رطوبت زیاد در خانه، علاوه بر اینکه به ساختار کلی خانه آسیب می زند، می تواند باعث خراب و پوسیده شدن بسیاری از وسایل منزل شما نیز گردد. معمولا وسایل چوبی و پارچه ای، آسیب پذیر ترین اجزای خانه در برابر رطوبت هستند. همانطور که میدانید وسایل آهنی و فلزی نیز در صورت وجود رطوبت در خانه، به سرعت زنگ زده و خراب می شوند.

نحوه کاهش دادن رطوبت خانه

بالا بودن رطوبت خانه می تواند علت های متعددی داشته باشد، برخی از این دلایل ممکن است بر اثر حادثه اتفاق افتاده باشند، به طور مثال نشت لوله آب ساختمان می تواند باعث ایجاد نم و رطوبت گردد. گاهی اوقات دلیل مرطوب بودن فضای خانه، موقعیت جغرافیایی شهر شماست و در بعضی موارد وجود اشکالات در لوله کشی ساختمان یا نحوه ایزوگام کردن پشت بام می تواند باعث نشت آب به درون خانه و ایجاد رطوبت شود. در ادامه همراه ما باشید تا نحوه کاهش دادن رطوبت خانه را به شما آموزش دهیم:

نحوه کاهش دادن رطوبت خانه

علت مرطوب بودن خانه

اولین و مهم ترین اقدامی که باید در جهت کاهش دادن میزان رطوبت خانه انجام دهید، یافتن منبع ایجاد رطوبت است. آیا لوله ها دچار شکستگی و نشتی شده اند؟ پس از بارش باران در چند روز اخیر بوی نم و رطوبت را در خانه استشمام می کنید؟ لکه های آب بر روی سقف نشان دهنده این هستند که لوله کشی همسایه طبقه بالا شما دچار مشکل شده است؟

اگر فکر می کنید قادر نیستید علت نم و رطوبت خانه را به درستی تشخیص دهید، پیشنهاد می کنیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. امروزه افراد فنی کار با استفاده از دستگاه نشت یاب می توانند بدون ایجاد کوچکترین خرابی در منزل شما، و تنها با استفاده از دستگاه مخصوص، محل دقیق نشت لوله و منبع ایجاد رطوبت را تشخیص دهند.

دستگاه تهویه برای کاهش رطوبت

استفاده از یک دستگاه تهویه مناسب در خانه هایی که رطوبت بالا دارند، باعث می شود هوا در فضای خانه به گردش درآمده و در نتیجه رطوبت اضافی کاهش پیدا کند. در صورتی که امکان تهیه کردن دستگاه تهویه را ندارید، به شما توصیه می کنیم پنجره های منزل خود را باز نگه دارید. استفاده از فن ها نیز می تواند برای کاهش دادن رطوبت خانه موثر باشد. توجه داشته باشید هنگام استفاده از تهویه، رطوبت خانه را بیش از حد کاهش ندهید.

استفاده از رطوبت گیر ها

اگر خانه شما در مناطق مرطوب و سرد واقع شده است به طوری که امکان استفاده از دستگاه تهویه و گردش هوا در آن فایده ای ندارد، توصیه می کنیم از رطوبت گیر ها استفاده کنید. رطوبت گیر ها تنوع بسیار زیادی در کارایی و قیمت دارند. به طور مثال یک نوع ساده از این محصول، رطوبت گیر های آویز می باشند. این محصول می تواند نم و رطوبت موجود در محیط را به سمت خود جذب کرده و در مخزن خود به صورت مایع جمع آوری کند.

استفاده از رطوبت گیر

استفاده از دستگاه های رطوبت گیر یا رطوبت زدا نیز می تواند رطوبت هوای خانه شما را به طور موثری کاهش دهد. این نوع دستگاه ظاهر زیبایی داشته و با استفاده از برق کار می کنند. معمولا دستگاه رطوبت گیر دارای رطوبت سنج خودکار بوده و به صورت اتوماتیک میزان رطوبت خانه شما را کنترل می کنند. برخی از انواع این دستگاه ها مجهز به فیلتر پاکسازی هوا نیز می باشند.

رطوبت گیر های خانگی

در صورتی که امکان خرید رطوبت گیر را ندارید، می توانید به راحتی و در منزل خود رطوبت گیر درست کنید. استفاده از یک ظرف با عمق کم و مقداری نمک، یکی از بهترین روش های جذب رطوبت اضافی هوای خانه شماست. همانطور که می دانید نمک توانایی جذب رطوبت بالایی داشته و در صورت استفاده از این روش مشاهده خواهید کرد که چگونه پس از چند روز نمک مرطوب شده و تغییر رنگ داده است.

بسته به میزان رطوبت منزل شما، لازم است نمک موجود را در ظرف را در فاصله های زمانی معین تعویض کنید. زغال، ژل سیلیکا و کلسیم کلرید از دیگر مواد جاذب رطوبت می باشند که می توانند به شما در کاهش دادن رطوبت منزلتان کمک کنند.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر