ارسال آگهی

ابزار بتونه کاری در رنگ کاری ساختمان

برای هر گونه رنگ کاری باید عملیات زیرسازی انجام شود، زیرسازی به این معناست که تمام حفره‌ها و ترک ها و بطور کلی تو رفتگی یا برآمدگی های سطح کار پوشیده شود تا وقتی که رنگ بر روی سطح کار زده می شود، به صورت صاف و یکدست در آید. از بین بردن این تورفتگی و برآمدگی ها و به دست آوردن یک سطح صاف و هموار را زیرسازی می گویند که برای این کار از بتونه استفاده می‌کنند، به همین دلیل به انجام این فرآیند بتونه کاری گفته می شود که این برای انجام آن نیاز به ابزار بتونه کاری مخصوص می باشد.

ابزار بتونه کاری رنگ کاری ساختمان

افراد متخصص در زمینه نقاشی ساختمان با استفاده از ابزار مخصوص فرآیند بتونه کاری را انجام می‌دهند که از جمله مهم ترین این ابزار و وسیله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخته بتونه
  • کاردک
  • لیسه
  • و…

کاردک ابزار کوچکی با تیغه ساخت و انعطاف پذیر و پهن می باشد که به منظور مالیدن، پاک کردن و مخلوط کردن موادی مثل بتونه رنگ و گچ مورد استفاده قرار می گیرد جالب است بدانید که کاردک نیز انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کاربری از هر کدام از آنها در نقاشی ساختمان استفاده می شود.

انواع کاردک در ابزار بتونه کاری

  1. کاردک زاویه داخلی
  2. کاردک زاویه خارجی
  3. کاردک بتونه با دسته پیچ گوشتی دار

از کاردک داخلی برای بتونه کاری کنج های داخلی و از کاردک خارجی به منظور بتونه کاری در کنج های خارجی استفاده می شود. برای بتونه کاری و درزگیری سطوح صاف از کاردک بتونه با دسته پیچ گوشتی دار استفاده میکنند که پیچ گوشتی که در انتهای آن قرار دارد برای محکم کردن و تنظیم کردن پیچ ها در هنگام بتونه کاری استفاده می شود.

انواع کاردک در ابزار بتونه کاری

لیسه یکی دیگر از ابزار بتونه کاری

لیسه قطعه ای فلزی است که قابلیت خم شدن به شکل مستطیلی را دارد و در رنگ کاری صنایع چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. لیسه نیز دو نوع می باشد که از یک نوع آن در کنار کاردک مورد استفاده قرار می گیرد که به آن لیسه کاردک گفته می شود و نوع دیگر آن لیسه رنده می باشد که همانطور که از نام آن مشخص است از این نوع برای تراشیدن شیارها، کنج زوایا و انحنا ها استفاده می شود و بهترین وسیله به منظور پاک کردن رنگ می باشد.

در تولید لیسه رنده از ورق فنر سخت که ضخامتی حدود ۲ تا ۳ میلیمتر دارد استفاده می شود ولی در ساخت ریسه کاردک، ورق فنر نرم به کار گرفته می شود. با ظهور تکنولوژی های جدید مثل استفاده از سمباده برقی دیگر مثل سابق در رنگ کاری چوب از لیست استفاده نمی شود همچنین استفاده از لیسه به قدرت بدنی و انگشتان قوی نیاز داشت که با روی کار آمدن سمباده برقی دیگر از این وسیله در نقاشی ساختمان استفاده نمی گردد. لیسه نیز در سایزهای مختلفی در بازار موجود می باشد به عنوان مثال در ۳ سایز ۲۰ ۳۰ و ۵۰ سانتی متری می توان انواع لیست را از بازار تهیه کرد.

تخته بتونه

از تخته بتونه برای ساختن بتن استفاده می شود زمانی که بتونه خود را تهیه کردید، آن را بر روی تخته بتون ریخته و به سطح کار زده می شود. دقت داشته باشید که سطح تخته بتونه باید از جنس تخته رنده شده یا فیبر باشد، مهمترین نکته در تخته بتونه داشتن سطحی یکدست و صاف می باشد.

دسته بندی شده در: مجله

ارسال نظر