ارسال آگهی

۸ کاربرد شیشه سکوریت در صنایع مختلف

در این مقاله تصمیم داریم ابتدا تعریف مختصری از شیشه سکوریت به شما ارائه داده و سپس کاربردهای شیشه سکوریت را در صنایع زیر بررسی کنیم:

  • کاربرد شیشه سکوریت در لوازم منزل
  • کاربرد شیشه سکوریت در صنعت خودروسازی
  • کاربرد شیشه سکوریت در صنایع ساختمانی، مانند: درب ساختمان، پنجره، پله و محافظ، نمای بیرونی ساختمان و دیوار های داخلی

کاربرد شیشه سکوریت

به جرئت می توان گفت شیشه یکی از پر کاربرد ترین موادی که توسط انسان کشف شده است. از بین انواع مختلف شیشه ها، شیشه میرال یا سکوریت به دلیلی ویژگی های منحصر به فردی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته و کاربرد های فراوانی پیدا کرده است.

تعریف شیشه میرال یا شیشه سکوریت

شیشه سکوریت، شیشه میرال و یا شیشه نشکن، به نوعی از شیشه گفته می شود که مقاومت بسیار بالایی نسبت به شیشه های معمولی در مقابل حرارت و ضربه دارد. شیشه های معمولی پس از طی کردن یک عملیات حرارتی می توانند تبدیل به شیشه سکوریت می شوند.

قبل از وارد شدن شیشه به مراحل حرارتی لازم است آن را با استفاده از ابزار برش شیشه، به اندازه مورد نیاز برش دهیم؛ زیرا شیشه سکوریت قابل برش دادن نیست. سپس شیشه را درون کوره ای با دمای بسیار بالا وارد می کنند و در مرحله بعد، به طور ناگهانی آن را سرد می کنند. شیشه در این هنگام دچار شوک شده و همین مسئله منجر به ایجاد ویژگی های خاصی نظیر مقاومت و استحکام در شیشه میرال می شود.

کاربرد شیشه سکوریت

شیشه سکوریت به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد در موارد مختلف بسیاری کاربرد دارد. به طور کلی استفاده از شیشه سکوریت در محل هایی که احتمال بروز خطر (مثل زلزله و آتش سوزی) وجود دارد باعث بالا رفتن سطح ایمنی می شود.

1-کاربرد شیشه سکوریت در لوازم منزل

شیشه به کار رفته در مایکروویو، ظروف پیرکس و شیشه های داخل یخچال همگی از جنس سکوریت ساخته شده اند. مقاومت شیشه سکوریت مخصوصا در مقابل حرارت و دما باعث شده است تا استفاده از شیشه های سکوریت یا میرال در لوازم خانه کاربرد فراوانی داشته باشد.

کاربرد شیشه سکوریت در لوازم منزل

همچنین به کار بردن شیشه نشکن در ساخت انواع میز، پارتیشن و وسایل مشابه چیدمان منزل، امروزه بسیار مورد استقبال مردم واقع شده است. شیشه علاوه بر اینکه می تواند زیبایی فوق العاده ای به منزل یا محل کار شما ببخشد، از نظر مقاومت و ایمنی نیز گزینه مناسبی برای انتخاب است.

2-کاربرد شیشه سکوریت در صنعت خودروسازی

در هنگام تصادف یکی از خطراتی که می تواند منجر به آسیب و صدمات جدی به سرنشینان شود قطعات تیز و برنده شکسته شیشه است. از شیشه سکوریت در صنعت خودروسازی استفاده می شود تا در صورت رخ دادن تصادف شیشه به یکباره فروریخته و ایمنی افراد در برابر خطرات ناشی از فرو رفتن شیشه در بدن حفظ شود.

کاربرد شیشه سکوریت صنعت خودروسازی

3-کاربرد شیشه سکوریت صنایع ساختمانی

به دلیل رعایت اصول ایمنی، استفاده از شیشه معمولی در بسیاری از موارد ساختمانی ممنوع است. اما نصب شیشه سکوریت را به علت امنیت بالایی که دارد، تقریبا می توان در تمام قسمت های ساختمان انجام داد.

4- نمای شیشه ای بیرون ساختمان

از شیشه های سکوریت می توان در ساخت نمای خارجی ساختمان، مثل پوشش بالکن و آلاچیق استفاده کرد. شیشه های میرال به گونه ای ساخته می شوند که در مقابل باد شدید، حرارت بالا، سرمای زیاد و رطوبت بسیار مقاوم هستند. بنابراین به کار بردن آن ها در نمای ساختمان علاوه بر ظاهر زیبا، کیفیت مطلوبی از استحکام را نیز به همراه دارد.

5- پنجره

با استفاده از شیشه های میرال می توان انواع پنجره های ثایت و متحرک را ساخت. پنجره هایی که در فاصله کمتری نسبت به سطح زمین قرار دارند احتمال شکستگی بیشتری نیز دارند، بنابراین استفاده از شیشه سکوریت در این موارد، به دلیل رعایت نکات ایمنی، ضرورت بیشتری پیدا می کند.

6-پله و محافظ شیشه ای

استفاده از شیشه های نشکن در پاگرد و مجاورت پله ها، جهت جلوگیری از سقوط افراد، کاربرد بسیاری دارد. پله ها جزو مکان های خطرناک در هر ساختمان محسوب می شوند و استفاده از شیشه های سکوریت که مقاومت بالایی در مقابل ضربه و شکستکی دارند، در پله ها بسیار رایج است.

کاربرد شیشه سکوریت صنایع ساختمانی

شاید تعجب کنید اگر بدانید که امروزه استفاده از شیشه سکوریت در ساخت پله های شیشه ای نیز استفاده می شود. به کار بردن شیشه در ساخت منزل، یکی از خاص ترین و جذاب ترین دکوراسیون ها را برای شما ایجاد خواهد کرد. شیشه های میرال مقاومت و کیفیت بسیار بالایی برای ساخت پله های مستحکم دارند.

7-درب شیشه ای ساختمان

حتما تاکنون به درب های ورودی و خروجی ساختمان ها که در مجاورت پیاده رو واقع شده اند توجه کرده اید. طبق قوانین ساخت و ساز، به دلیل افزایش سطح ایمنی ساختمان ها، تمامی شیشه های استفاده شده در این نوع درب ها بایستی اصطلاحا نشکن و یا سکوریت باشد.

8-دیوار های شیشه ای

مقاومت شیشه های سکوریت در مقابل حرارت و ضربه و همچنین تنوع زیاد آن ها در رنگ و طرح موجب شده است از شیشه های میرال برای ساخت دیوار های داخلی ساختمان ها، مخصوصا دیوار حمام و سرویس بهداشتی، استفاده شود.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر