ارسال آگهی

۶ علت مهم آبگیری (آبکشی) نکردن لباسشویی

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که برای شستن لباس های انباشته شده تصمیم به شستشو گرفته باشید و به سراغ لباس ها رفته و آنها را در داخل ماشین لباسشویی قرار داده و دستگاه، را روشن می کنید، همزمان به سراغ کارهای روزانه خود می روید و مشغول انجام دادن آنها می شوید سپس بعد از گذشت چند ساعت که به لباسشویی سر می زنید متوجه می شوید که لباس ها اصلا شسته نشده اند و یا حتی لباس ها به طور کامل هم خیس نشده اند، این مشکل می تواند به دلیل آبگیری (آبکشی) نکردن لباسشویی باشد که ممکن است به علت فشار آب خیلی کم و یا ایرادی از قطعاتی باشد که در این مطلب به توضیح هریک از آنها پرداخته شده است.

لیست قطعاتی که مانع آبگیری کردن ماشین لباسشویی می شوند:

  1. کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) در لباسشویی
  2. قفل درب لباسشویی یا قفل داخلی 
  3. موتور مومی ماشین لباسشویی
  4. کلید درپوش لباسشویی
  5. کلاچ در لباسشویی
  6. تسمه محرک ماشین لباسشویی

1- کوپلینگ موتور دایرکت درایو (بدون تسمه) در لباسشویی

کوپلینگ در لباسشویی از دو عدد قطعه پلاستیکی سه شاخه که بین آنها یک کوپلینگ پلاستیکی قرار گرفته، تشگیل شده است که یکی از سه شاخه ها به محور موتور محرک چسبیده و سه شاخه دیگر محور ورودی جعبه دنده هستند که با چرخیدن محور موتور، کوپلینگ لاستیکی بین سه شاخه ها نیروی گشتاور را جذب می کند و مانع شکستن سه شاخه ها می شود. برای انتقال قدرت موتور دنده به جعبه دنده در ماشین لباسشویی های سطلی از کوپلینگ موتورهای دایرکت درایو استفاده می کنند.

در اثر استفاده از کوپلینگ به مرور دچار استهلاک شده و سه شاخه های آن ممکن است خراب شوند و با جعبه دنده و کلاچ لباسشویی درگیر نشوند.

یک نشانه واضح برای اینکه نشان دهد کوپلینگ موتور لباسشویی خراب شده این است که دستگاه عمل آبگیری و تخلیه را انجام می دهد اما همزن لباسشویی کار نمی کند و عمل آبکشی انجام نمی شود.

کوپلینگ موتور دایرکت درایو

برای تست خطای این قسمت قبل از شروع در ابتدا باید بدانید که آیا از دانش کافی برای بررسی کردن این قسمت دارید یا خیر، چنانچه نمی توانید به تنهایی اقدام به تعمیر لباسشویی کنید می توانید با مراجعه به سایت فنی کارا که به آدرس  www.fanikara.com می باشد، وارد سایت شوید.

بعد از اینکه وارد سایت شدید می توانید با انتخاب شهر، منطقه و نوع خدمات مورد نیاز خود،اطلاعات نزدیکترین تعیمرکار لباسشویی را پیدا کرده و از او بخواهید در اسرع وقت به کمک شما بیاید.

2- قفل درب لباسشویی یا قفل داخلی

قفل درب لباسشویی یا قفل داخلی که در لباسشویی های اتوماتیک یا سطلی طراحی شده است برای امنیت دستگاه ساخته شده که وقتی ماشین در حال پر کردن می باشد از باز شدن درب لباسشویی جلوگیری می کند. اجرای روند این قفل بدین صورت است که به برد کنترل و تایمر اطلاع می دهد که درب لباسشویی قفل است تا بتواند مراحل بعدی شستن که آبکشی می باشد را انجام دهد.

اما وقتی قفل درب خراب باشد یا کلید درب لباسشویی متوجه نشود که در قفل شده است یا نه، چزخش لباس ها برای شستشو و آبکشی هم انجام نمی شود.

در ماشین لباسشویی هایی که صفحه نمایش دیجیتالی دارند این خطا با یک پیغام نمایش داده می شود. چنانچه نشانه های گفته شده در لباسشویی مشاهده شد احتمال دارد قفل درب لباسشویی خراب شده است که باید برای تعویض آن از یک تعمیرکار سیار لباسشویی در مشهد کمک گرفته شود.

خرابی قفل درب لباسشویی

3- موتور مومی ماشین لباسشویی

برای تبدیل انرژی گرمایی به انرژی مکانیکی از موتور مومی که یک دستگاه عملگر خطی می باشد، استفاده می کنند. که این دستور با کمک رفتار تغییر فاز موم ها انجام می شود. در بعضی از ماشین لباسشویی های اتوماتیک از موتور مومی برای به کار انداختن مجموعه قفل درب لباسشویی استفاده می کنند.

با شروع شدن یک سیکل، یک جریان الکتریکی در موتور مومی فراهم می شود که باعث می شود یک پین به سمت بیرون فشار  دهد تا قفل در باز شود. اگر به هر دلیلی این موتور مومی ایراد داشته باشد باید قفل درب دستگاه کار نمی کند و اجازه آبگیری به دستگاه نمی دهد.

برای چک کردن خرابی موتور مومی لباسشویی که تشخیص آن توسط چشم دشوار می باشد باید لباسشویی هیچ اتصالی به برق نداشته باشد سپس با یک مولتی متر درستی یا خرابی موتور مومی بررسی شود که مقاومت آن باید بین 1500 تا 1900 اهم باشد. چنانچه موتور مومی مدار باز باشد، احتمال خرابی آن بالا می باشد.

4- کلید درپوش لباسشویی

کلید درپوش، در ماشین لباسشویی هایی که از نوع سطلی می باشند یک ابزار امنیتی است برای مواقعی که درب لباسشویی باز است و اجازه کار کردن به موتور را نمی دهد. اگر کلید درپوش خراب شود، ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند.

در ابتدا باید مطمئن شد که کلید از لحاظ مکانیکی سالم است و اهرم ها و فعال کننده ها صدمه ندیده اند. در مواقعی که کلید فعال است اما به موتور برق نمی رسد پس مشکل از کلید می باشد.

به دلیل اینکه سیم کشی های داخل لباسشویی زیاد می باشند به شدت توصیه می شود که به هیچ عنوان در صورت نداشتن مهارت لازم تنهایی اقدام به تعمیر قطعات لباسشویی نشود و حتما با کمک یک تعمیرکار حرفه ایی لباسشویی باشد.

همان طور که میدانید مراحل شستشوی کامل لباس ها در لباسشویی اتوماتیک، توسط برنامه هایی که قابل تنظیم است انجام می شود این برنامه ها بر اساس زمان خاصی که توسط تایمر لباسشویی تعیین شده شروع می شوند، اما اگر تایمر لباسشویی به درستی کار نکند عملا کار شستن لباس ها متوقف می شود برای اینکه بدانید چه قطعاتی باعث کار نکردن تایمر لباسشویی می شود می توانید در قسمت مجله سایت فنی کارا مطلب مشکل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی را بخوانید که وب سایت فنی کارا برای راحتی شما این لینک را در صفحه قرار داده است.

5- کلاچ در لباسشویی

از کلاچ در مدل لباسشویی سطلی برای قفل کردن ورودی شفت جعبه دنده به محرک سبد شستشو در مرحله آبکشی استفاده می شود. به مرور زمان صفحه کلاج با پوشش محافظی که دارد دچار فرسایش شده و صدای مثل خراشیده شدن تولید می کند.

کلاچ فرسوده لباسشویی را در مرحله آبکشی باعث توقف چرخش آن می شود یا چرخش آن با سرعت کمتری انجام می شود که نتیجه این امر باعث خشک نشدن کامل لباس ها می شود. نشانه های دیگری که مشخص می کند مشکل از کلاج می باشد تراشه و خرده فلزهایی که در زیر دستگاه پیدا می شود و بوی سوختگی که به مشام می رسد یا ممکن است صداهای بلندی در هنگام آبکشی شنیده شود.

در صورت مشاهده هرکدام از این نشانه ها و یا مشاهده ظاهر فرسوده کلاچ می توان نسبت به تعویض آن اقدام نمود. محل قرار گیری کلاج در زیر دیگ خارجی می باشد که برای دسترسی به آن باید بدنه خارجی، موتور محرک و جعبه دنده بیرون آورده شود.

6- تسمه محرک ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی های سطلی نقش تسمه محرک، متصل کردن موتور محرک به قسمت انتقال قدرت می باشد و در مدل لباسشویی های اتوماتیک متصل کردن موتور محرک به سبد شستشو است.

چنانچه لباسشویی آبگیری را به درستی انجام نمی دهد یا به طور کامل عمل آبگیری لباسشویی متوقف شده است ممکن است تسمه دچار فرسودگی و داغ شدگی شده باشد. قبل از اینکه تسمه تعویض شود باید اطمینان حاصل شود که تمامی پولی ها سالم می باشند و به راحتی می چرخند.

خرابی تسمه محرک لباسشویی علت ابگیری نکردن

در لباسشویی های سطلی بررسی شود که پولی های گیربکس در هر دو جهت همزدن و آبگیری به راحتی می چرخد و چیزی مانع حرکت همزن و سبد شستشو نمی شود.

برای بررسی خرابی تسمه محرک لباسشویی، ابتدا دستگاه از برق کشیده شود، سپس باید نشتی آب بر روی تسمه یا پولی ها چک شود و بعد می توان در لباسشویی های اتوماتیک، با کمک دست دیگ ماشین لباسشویی را چرخاند اگر نیاز به تعویض تسمه وجود داشت حتما دقت شود که تسمه جدید دقیقا مطابق با دستگاه لباسشویی باشد.

دسته بندی شده در: تعمیر ماشین لباسشویی, مجله

ارسال نظر