ارسال آگهی

۵ مشکل رایج فریزر و نحوه رفع آن ها

یخچال و فریزر از وسایلی هستند که در هر خانه ای وجود دارند و اگر دچار مشکل شوند، بسیاری از کار های آشپزخانه را با مشکل مواجه میکنند. در این مطلب موارد زیر را که از مشکلات رایج در فریزر ها محسوب می شوند را خواهید دید:

احتمالا بسیاری از افراد تا به حال با مشکلاتی که برای یخچال و فریزر رخ می دهد برخورد کرده اند. در بعضی از موارد شما نیاز به خدمات تعمیر یخچال پیدا می کنید اما در بعضی موارد نیز شاید خودتان با قدری تحقیق و جستجو در اینترنت و کمی وقت گذاشتن بتوانید مشکل آن را حل کنید. مشکلاتی که برای یخچال و فریزر رخ می دهند، بسیاری از اوقات به نحوه استفاده از آن و یا خرابی یک قطعه ساده در آن بر میگردند و می توانید با دانستن نکاتی که لازم است برای مراقبت از یخچال و فریزر رعایت کنید، و یا تعویض قطعات ساده مشکل را حل نمایید. در ادامه 5 مورد از رایج ترین مشکلات فریزر و نحوه برطرف کردن آن ها بررسی می کنیم:
5 مشکل رایج فریزر ها و نحوه برطرف کردن آن ها

برفک زدن فریزر

برفک یکی از مشکلات رایجی است که برای اکثر فریزر ها پیش آمده است و با توجه به محلی که برفک می زند می تواند دلایل مختلفی داشته و راه حل های متفاوتی داشته باشد.

برفک در اطراف درب فریزر دیده می شود

وجود برفک در اطراف درب بخاطر این است که درب بصورت کامل بسته نشده است. ممکن است مواد غذایی داخل فریزر طوری قرار گرفته باشند که واشر درب نتواند بطور صحیح در جای خود قرار گیرد. برای رفع این مشکل چیدمان مواد غذایی و بسته های داخل فریزر خود را مرتب کنید، اگر کشو های فریزر درست جای نگرفته اند آن ها را درست کنید، جایخی های داخل فریزر را نیز چک کنید که بطور کامل جاسازی شده باشند.

برفک در همه جا و به صورت کم دیده می شود

اگر همه جا به میزان کمی برفک وجود داشته باشد، ممکن است دمای فریزر شما خیلی پایین باشد. در صورت تنظیم دمای فریزر روی درجه های پایین، دستگاه شما نمی تواند رطوبت هوای سرد داخل فریزر را از بین ببرد و پیش از شروع شدن فرایند خنک کننده بعد، سرمای موجود در فریزر تبدیل به برفک می شود. برای رفع این مشکل دمای فریزر خود را روی -18 درجه سانتی گراد و یا 0 درجه فارنهایت قرار دهید.

برفک در همه جا و به صورت کاملا یخ زده و سفت دیده می شود

در صورتی که درب یخچال فریزر باز بماند، برفک سختی در اطراف درب آن ایجاد می شود که با گذر زمان همه دستگاه را در بر می گیرد. برای حل این مشکل باید دقت کنید که درب دستگاه را درست بسته باشید. در صورت بستن درب، پس از دو بار انجام عمل یخ زدایی، برفک ایجاد شده از بین می رود و دستگاه به حالت عادی باز می گردد.

برفک در قسمت عقبی فریزر در محل سیم پیچ اپراتور دیده می شود

وجود برفک در بخشی که سیم پیچ اپراتور نشان می دهد که چرخه یخ زدایی فریزر با مشکل مواجه شده است. علت این مشکل می تواند خرابی بخش هایی مانند سنسور یخ زدایی، برد کنترل کننده، تایمر یخ زدایی، هیتر و… باشد. برای رفع این مشکل باید به متخصصان فنی و کسانی که در حوزه تعمیر و عیب یابی یخچال فعالیت می کنند، مراجعه نمایید.

صداهای عجیب غریب فریزر

یک راه حل احتمالی برای رفع مشکل سر و صدای عجیب غریب فریزر تعویض فن اپراتور می باشد. اما باید قبل از اقدام به این کار مطمئن شوید که فریزر های دیگری که دقیقا همان سر و صدا را ایجاد می کنند با تعویض فن، درست شده اند یا خیر. سرو صدای عجیب فریزر دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد:

  • صدای sizz مانند که به دلیل دوره یخ زدایی می باشد.
  • صدای فش فش که به دلیل زیاد و کم شدن سرعت کار فن ایجاد می گردد.
  • صداهایی مانند کلیک که توسط یخ ساز و به دلیل گذر یخ ها درون مخزن ایجاد می شود.
  • صدای شر شری که مثل ریخته شدن آب است و در زمان یخ سازی انجام می شود.

ممکن است با وجود این سرو صداها با خود فکر کنید که اختمالا یک بخشی از یخچال فریزر دچار مشکل شده است، زمانی که بررسی سالم بودن و کار کردن تمام اجزای فریزر را انجام دادید و متوجه شدید همگی آن ها به درستی کار می کنند، احتمالا این صداها به دلیل شرایط عادی اتفاق می افتند. برای اینکه درباره جزییات صداهای تولیدید توسط یخچال فریزر خود بیشتر بدانید باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید.
علت سروصداهای عجیب غریب فریزر

وجود مقداری آب روی طبقه پایین فریزر

در صورتی ک مقدار کمی آب، روی طبقه زیرین فریزر مشاهده می کنید احتمالا نیاز به یخ زدایی و تمیز کردن محل خروجی آب دستگاه وجود داشته باشد. وجود آب در کف یخچال فریزر نشان دهنده موارد زیر می تواند باشد:

  • یخ های مکعبی داخل قالب های یخ در فریزر آب شده اند.
  • مایعات دیگر یا آب در زمان پر کردن لیوان، ریخته شده اند.
  • اگریخچال فریزر شما مجهز به یخ ساز و آب سرد کن باشد ممکن است اتصالات لوله های خانگی دچار نشتی باشد. در این صورت باید آن ها را حتما برسی نموده و اجر نستی دارند آن را برطرف کنید. اطراف شیر آب را نیز باید برسی نمایید و اگر در آن نشتی وجود داشت، شیر آب را تعویض کنید.

در صورتی که آب از درون خود فریزر می ریزد، احتمال پر شدن زیاد ظرف مخزن وجود دارد که این امر به دلایل زیر رخ می دهد:

  • زمانی که دوره یخ زدایی در یخچال و فریزر اتفاق می افتد، میزان آب تولید شده بیشتر می شود تا وقتی که مخزن تخلیه شود. مشکل ریختن آب در صورتی به وجود می آید که تعداد دفعات استفاده از فریزر زیاد باشد. مخصوصا در اوقاتی که هوا زیاید دارد. باید دقت کنید که تعداد دفعات باز کردن درب فریزر را محدود کنید و همچنین درب آن را زمان زیادی باز نگذارید.
  • در صورتی که قبل از شروع دوره بعدی یخ زدایی، آب داخل مخزن تبخیر نشده بود باید پوشش قسمت مکانیکی پشت دستگاه را چک کنید که در جای خود قرار گرفته باشد. وجود این پوشش باعث می شود جریان هوای عبوری از روی مخزن، تقویت پیدا کند و سرعت تبخیر آب بالا برود. در صورت خراب بودن این پوشش و یا از بین رفتن آن، نیاز به تعویض این پوشش وجود دارد.

هوای گرم داخل فریزر

دمای فریزر باید به صورت طبیعی بین 0 تا 5 درجه فارنهایت تنظیم شده باشد. اگر یخچال دمای مناسبی دارد اما فریزر بیش از حد گرم شده است، باید موارد زیر را بررسی نمایید:

  • مطمئن شوید که دمای فریزر به درستی تنظیم شده باشد.
  • توجه کنید که مواد غذایی و بسته هایی که درون فریزر قرار می دهید، خیلی زیاد نباشد. بطور معمول باید از 70 تا 85 در صد از فریزر را استفاده کرد. پر کردن بیش از حد فریزر باعث می شود که بسته هایی که داخل دستگاه قرار داده اید به یکدیگر بچسبند و هوای سرد بین آن ها عبور نداشته باشد. همین امر باعث می شود که بسته ها کامل یخ نزنند.
  • چیدن بسته ها باید بصورت یکنواخت انجام شود. اگر تجمع بسته ها در یک بخش خیلی زیاد شود مانع گردش درست هوا در فریزر می شود.
  • دمای محیطی که یخچال و فریزر در آن نگهداری می شوند باید متناسب باشد. دمای متناسب یعنی بین 13 تا 43 درجه سانتی گراد باشد. سرد بودن بیش از حد محیط باعث می شود که فریزر برای نگهداری دمای خود، زمان اجرای کافی نداشته باشد. گرم بودن بیش از حد محیط نیز باعث می شود که یخچال فریزر نتوانند به خوبی دمای داخلی خود را به شرایط لازم برسانند.
  • ممکن است یخ زدایی فریزر با مشکل مواجه شده باشد. در صورتی که در محل سیم پیچ اپراتور که پشت فریزر قرار دارد، یخ زدگی شدیدی وجود داشته باشد، ممکن است هیتر یخ زدایی، سنسور یخ زدایی، بیمتال و… دچار مشکل شده باشند.

اگر دمای یخچال شما بالا رفته است نیز می توانید به مطلب دلایل سرد نکردن یخچال مراجعه کنید.
چیدمان صحیح بسته ها در فریزر برای پیشگیری از گرم شدن فریزر

کار نکردن فریزر

در این صورت ابتدا باید بررسی کنید که چراغ درون دستگاه کار می کند یا خیز، اگر چراغ روشن نمی شود احتمال نرسیدن برق به دستگاه وجود دارد. در این حالت باید متصل بودن دوشاخه دستگاه به پریز را بررسی نموده و یا با یک وسیله برقی کوچک مانند سشوار، برق داشتن پریز را چک کنید.

اما در غیر این صورت باید کنترل های الکترونیکی دستگاه را برسی نمایید. در یخچال فریزر های مدل جدید، یک امکان نمایشگر حالت فروشگاهی وجود دارد که در شرایط خاص باعث راه اندازی دستگاه بدون سرمادهی می شود. برای اینکه بدانید چگونه باید دستگاه خود را در حال دمو قرار دهید، می تواندی به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید.

دلیل دیگری که ممکن است باعث کار نکردن فریزر شود این است که ممکن است فریزر در حالت خاموش تنظیم شده باشد. در این صورت باید اطمینان پیدا کنید که کنترل های دستگاه برای فریزر بر روی 0 درجه فارنهایت یا -18 درجه سانتی گراد تنظیم شده باشد. کنترل های مکانیکی را باید به تنظیمات میانی تنظیم کنید. برای اینکه بدانید چطور می شود این کار را انجام داد، باید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نمایید.

دلایل دیگری نیز می توانند این اشکال را ایجاد کنند مانند وجود مشکل در برد های کنترل اصلی، دستگاه های مانیتورینگ دما و… وجود داشته باشد.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر