ارسال آگهی

چیلر چیست؟ انواع چیلر و مزایا و معایب آنها نسبت به هم

چیلر چیست ؟ انواع چیلر و مزایا و معایب آنها نسبت به هم، از لحاظ کارایی، تعمیر و نگهداری، بازده، آسیب پذیری های محیطی به چه صورت است و کدام یک مناسب و باصرفه تر است؟ در پاسخ به اینکه چیلر چیست باید گفت چیلر، به دستگاهی گفته می شود که سرما را تولید می کند و اساس کار اولیه چیلرها بر مبنای تبخیر سیالی است، که آن را سرد می نامند.چیلر چیست ؟ انواع و مزایا و معایب آنها نسبت به همبه طور کلی چیلر دستگاهی است که بر اساس سیکل تبرید تراکم جذبی یا بخار، حرارت را از مایعی که معمولا آب می باشد، می زداید. از این مایع می توان به عنوان خنک کنندگی هوا و همچنین دستگاهها استفاده کرد و معمولا بصورت سیکل و در درون یک مبدل حرارتی جریان پیدا می کند. چیلر ها در ساختمان های بزرگ از جمله تجهیزات تولید سرما محسوب می شوند که با شناخت صحیح از این وسایل سرمایشی، می توان در میزان مصرف انرژی صرفه جویی داشت.

انواع چیلر چیست

چیلر ها به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می شوند. البته بعضی چیلر ها بر مبنای خنک کردن ماده مبرد است که به سه دسته هوا خنک و تبخیری و آب خنک تقسیم بندی می شوند. چیلر های تراکمی توسط انرژی الکتریکی و چیلر های جذبی توسط انرژی حرارتی سبب ایجاد سرما و برودت می شوند. در چیلر های تراکمی عمل تراکم گاز ابتدا در کمپرسور انجام می شود.

این گاز پس از وارد شدن به کندانسور بوسیله آب و یا هوای محیط خنک می گردد و سپس به مایع تبدیل می شود. این مایع با عبور کردن از لوله مویین یا شیر انبساط وارد اواپراتور (خنک کننده) می شود که در فشار کمتری قرار دارد و همین فشار است که باعث تبخیر مایع می گردد و در نتیجه مایع سرد کننده، از محیط خنک کننده، حرارت نهان تبخیر خود را می گیرد مواردی را که در ارتباط با خنک کننده می باشند را خنک می کند و در نهایت گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می گردد.

چیلر تراکمی چیست

چیلر های تراکمی از چهار قسمت تشکیل شده است که شامل کندانسور و اواپراتور و شیر انبساط و کمپرسور می باشد. در اواپراتور مبرد به صورت مایع اشباع یا نزدیک به مایع اشباع در دمای پایین و فشار پایین وارد می شود و با عمل گرفتن گرما از هوا یا آب(سیال ناقل) در همان فشار پایین به بخار تبدیل می شود. این گرما باید از مبرد جدا شود.چیلر تراکمی چیست؟

اساس  کار سیستم های تراکمی یا ضربه ای و همچنین جذبی ایجاد شرایطی می باشد که در آن امکان انتقال حرارت به محیط های اطراف ایجاد گردد. گرمای مبرد باید به این محیط ها منتقل گردد، در مورد نحوه کار و انواع چیلر تراکمی در مطالب بعدی توضیح بیشتری خواهیم داد. خب بعد از توضیح اینکه چیلر چیست و آشنایی با انواع آن، نوبت به آن رسیده است که مزایای چیلر جذبی را نسبت به چیلر تراکمی توضیح دهیم.

مزایای چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی

با توجه به مدل های مختلف چیلر، این سوال در ذهن ایجاد میشود که مزایا و معایب هر کدام از انواع چیلر چیست؟ رده مصرف برق هرکدام از انواع چیلر چیست و …

صرفه جویی در مصرف انرژی چون چیلر های جذبی به عنوان منبع اصلی انرژی از گاز طبیعی، گازوئیل و یا گرمای هدر رفته استفاده می کنند در نتیجه مصرف برق آنها بسیار پایین است.

صرفه جویی در هزینه تجهیزات برق اضطراری استفاده از چیلر های جذبی در ساختمان هایی مثل سالن های کامپیوتر و یا مراکز درمانی و ..  که وجود برق اضطراری در این مکان ها بسیار ضروری است، بسیار مقرون به صرفه بوده و این چیلرها باعث صرفه جویی چشمگیری در هزینه اینگونه تجهیزات خواهد کرد. اگر چیلر شما دچار نقص فنی گردید تعمیر و عیب یابی آن را به یک تعمیر کار چیلر ماهر بسپارید.

چیلر های جذبی باعث صرفه جویی در میزان هزینه اولیه مورد نیاز دیگ ها خواهد داشت به این صورت که از بعضی چیلر ها می توان در زمستان به عنوان هیتر استفاده کرد و برای سیستم های گرمایشی آب گرم لازم را با دمای تا حد 203 درجه را تامین نمود. این نکته را هم در نظر بگیرید که با استفاده از این چیلر ها نه تنها در هزینه های خرید دیگ صرفه جویی چشمگیری داشته اید که در فضا هم صرفه جویی قابل ملاحظه ای خواهید داشت.مزایا چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمیبهبود راندمان دیگ ها در تابستان: مراکزی مانند بیمارستان ها که دارای وسایل و تجهیزاتی هستند که در طول سال نیاز به استریل کردن با بخار دارند دارای دیگ های بخار بسیار بزرگی هستند که عمدتا با بار کمی در طول تابستان کار می کنند. در این شرایط با نصب چیلر جذبی بخار در تابستان خواهیم دید که کارکرد دیگ ها و راندمان آنها بطور چشمگیری بهبود می یابد و موجب افزایش بار و همچنین مصرف بخار می گردد.

بازگشت سرمایه گذاری اولیه: در مقایسه با چیلر های تراکمی، چون چیلر های جذبی نیاز کمتری به برق دارند در نتیجه هزینه های کارکردی کاهش می یابد. درست است که هزینه خرید یک چیلر تراکمی نسبت به یک چیلر جذبی با همان ظرفیت اختلاف چشمگیری دارد ولی با در نظر گرفتن میزان صرفه جویی که با نصب یک چیلر جذبی خواهیم داشت به طور آشکار مشخص است که خرید یک چیلر جذبی مقرون به صرفه تر بوده است.

کاهش میزان صدا و ارتعاشات: چیلر جذبی به مراتب صدا و ارتعاش کمتری نسبت به چیلر تراکمی دارد. بهتر است بدانید عامل صدا و ارتعاش در چیلر های تراکمی کمپرسور می باشد که چیلر های جذبی فاقد کمپرسور می باشند و فقط پمپ های کوچکی که برای به گردش درآوردن محلول لیتیم برماید و مبردکاربرد دارند عامل تولید صدا و ارتعاش می باشند که قابل صرف نظر کردن هستند.

چیلر های جذبی در مقایسه با چیلر های تراکمی به میزان کمتری گازهای گلخانه ای و آلاینده هایی نظیر اکسید های نیتروژن و اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق را تولید می کنند در نتیجه از نظر زیست محیطی هم خرید چیلرهای جذبی مناسب تر است.

دسته بندی شده در: لوازم خانگی, مجله, معرفی

ارسال نظر