ارسال آگهی

پرکاربردترین نوع جوشکاری کدام است؟

جوشکاری را می توان یکی از هیجان انگیز ترین خدمات فنی به شمار آورد. جوشکاران حرفه ای می توانند با استفاده از هنر خود، انواع قطعات کوچک و بزرگ با جنس های مختلف را به یکدیگر متصل کرده و محصولات جدیدی تولید کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا 4 مورد از پرکاربردترین انواع جوشکاری را به شما معرفی کنیم:

  1. جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW یا MIG/MAG)
  2. جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار (SMAW)
  3. جوشکاری الکترود تنگستن (GTAW | TIG)
  4. جوشکاری قوسی توپودری (FCAW)

مهم ترین کاربرد های جوشکاری در صنعت، اتصال قطعات، تعمیر و ایجاد پوشش برای آن ها می باشد. این تنوع در استفاده سبب شده است تا جوشکاری همواره یکی از اصلی ترین پایه های صنایع به شمار بیاید. علاقه مندان به صنعت جوشکاری باید این نکته را بدانند که برای تبدیل شدن به یک جوشکار حرفه ای، لازم است تا با تمرین بسیار مهارت لازم در این زمینه را کسب کنند.

پرکاربردترین نوع جوشکاری

جوشکاری با روش های متنوع بسیاری انجام می شود که هر یک از این روش ها، با توجه به ویژگی هایی مانند نوع الکترود و پوشش آن کاربرد متفاوتی دارند. همین مسئله باعث شده است تا بتوان برخی از انواع جوشکاری را بسیار پرکاربرد تر از سایر روش های آن دانست. در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی چهار مورد از پرکاربردترین نوع جوشکاری ها بپردازیم:

1- جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW یا MIG/MAG)

جوشکاری قوسی با گاز محافظ (Gas Metal Arc Welding)، نوعی از فرآیند جوشکاری با یک گاز محافظ خنثی یا فعال (Metal Inert Gas – MIG / Metal Active Gas – MAG) است که حرارت لازم برای ذوب الکترود و ایجاد اتصال بین قطعات را از طریق ایجاد قوس الکتریکی تامین می کند. در این روش جوشکاری حفاظت از حوضچه مذاب توسط گاز انجام می گیرد. این نوع جوشکاری، سرباره بسیار کمی تولید کرده و از هسته فلزی الکترود پوشش دار برای ایجاد اتصال استفاده می کند.

جوشکاری قوسی با گاز محافظ

جوشکاری با گاز محافظ را می توان برای اغلب فلز ها استفاده کرد و به همین دلیل است که آن را پرکاربردترین نوع جوشکاری صنعتی می نامند. نرخ رسوب گذاری بالا و تمیز بودن نسبی جوش پس از انجام عملیات جوشکاری، از دیگر ویژگی های مثبت این روش پرکاربرد جوشکاری است. از این نوع جوشکاری نمی توان در فضای آزاد استفاده کرد، زیرا گاز محافظ نسبت به جریان هوا حساس بوده و کاهش می یابد. این مسئله یکی از معدود محدویت های جوشکاری میگ / مگ می باشد.

2- جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌ دار (SMAW)

این روش جوشکاری که با نام کامل Shielded Metal Arc Welding شناخته می شود، از قدیمی و پرکاربردترین نوع جوشکاری ها می باشد. جوشکاری با الکترود دستی که اغلب در جوشکاری فولاد ها استفاده می شود، معمولا به صورت دستی انجام  می شود. در این روش نیز حرارت مورد نیاز جوشکاری از طریق ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار تامین می شود.

جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار (SMAW)

در جوشکاری با الکترود دستی می توان از جریان متناوب (AC) و مستقیم (DC) استفاده کرد. برخی از پوشش الکترود های مصرفی در جوشکاری دستی، پس از سوختن با ایجاد دود از حوضچه مذاب محافظت می کنند. برخی دیگر از انواع پوشش ها هنگام جوشکاری به حوضچه مواد مذاب وارد شده و با جذب ناخالصی های موجود، در نهایت به صورت سرباره بر روی جوش قرار می گیرد و از آن در برابر سرد شدن محافظت می کند.

انجام جوشکاری سیار با استفاده از این روش جوشکاری ارزان قیمت امکان پذیر است. از جوشکاری الکترود دستی می توان برای طیف وسیعی از فولاد و آلیاژ های مختلف استفاده کرد. دقت داشته باشید این نوع جوشکاری برای فلزات غیر آهنی مناسب نبوده و نسبت به وزش باد حساس می باشد.

3- جوشکاری الکترود تنگستن (GTAW | TIG)

این نوع جوشکاری که در ایران با نام جوشکاری با آرگون نیز شناخته می شود، با ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود غیر مصرفی و فلز پایه، گرمای لازم برای تشکیل جوش و ایجاد اتصال را فراهم می کند. همانطور که از نام جوشکاری الکترود تنگستن (Tungsten Inert Gas Welding) پیداست، اغلب الکترود ها در این روش از آلیاژ تنگستن ساخته شده اند و گاز محافظت کننده این روش نیز معمولا هلیوم یا آرگون می باشد.

جوشکاری الکترود تنگستن

جوشکاری الکترود تنگستن سرعت پائینی دارد اما با کمک گرفتن از ماده های مصرفی که جنسی مشابه فلز های پایه دارند، می توان نرخ رسوب گذاری را افزایش داد. جوشکاری الکترود تنگستن نسبت به سایر روش های جوشکاری قیمت و هزینه بالاتری دارد.

4- جوشکاری قوسی توپودری (FCAW)

جوشکاری قوسی تو پودری (Flux-Cored Arc Welding) نیز مانند دیگر روش های جوشکاری که نام برده شد، با ایجاد قوس الکتریکی بین قطعه کار و سیم جوش تو پودری، گرما و حرارتی که برای اتصال مورد نیاز است را تامین می کند. جوشکاری قوسی تو پودری در دو حالت خود محافظ (Self Shielded) و گاز محافظ (Gas Shielded) انجام می شود. در حالت اول حوضچه مذاب به وسیله دود برآمده از سوختن پودر داخل سیمجوش محافظت می شود، و در حالت دوم از یک گاز محافظ خارجی برای محافظت حوضچه استفاده می شود.

جوشکاری قوسی توپودری

جوشکاری تو پودری را می توان به صورت نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک انجام داد. این روش جوشکاری از سرعت و نرخ رسوب بالایی برخوردار است. شاید مهم ترین نکته مثبت در مورد روش جوشکاری قوسی این است که حین انجام عملیات نیازی به توقف فرآیند و جایگزین کردن الکترود نیست. تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری تو پودری بسیار گران است و هنگام انجام خدمات جوشکاری با این روش حتما باید از سیستم تهویه هوا استفاده کنید.

دسته بندی شده در: جوشکاری, مجله

ارسال نظر