ارسال آگهی

چند نکته مهم برای اتصال اجزای داربست مثلثی (اسکافلد)

داربست مثلثی یکی از انواع داربست می باشد که به آن اسکافلد نیز گفته می شود.در این مطلب به بررسی نحوه اتصال اجزای این مدل داربست به یکدیگر می پردازیم:

داربست از دیر باز به شکلی ساده مورد استفاده مردم بوده است و همزمان با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، تغییرات زیادی در نحوه ساخت داربست ایجاد گردیده و انواع مختلفی از آن مانند داربست نمایشگاهی، داربست مثلثی، داربست فلزی و… ساخته شده است که هر کدام از آن ها کاربرد های متفاوتی دارند. امروزه شاهد استفاده از داربست در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز و غیر آن هستیم.

مانند استفاده از داربست برای برگزاری نمایشگاه ها و ایجاد غرفه ها در سطح شهر، استفاده از آن برای نماسازی و انجام کار های مربوط به ساختمان و… . داربست مثلثی یکی از انواع داربست می باشد که قبلا در مقاله همه چیز درباره داربست مثلثی به آن پرداخته ایم. در این مطلب بنا داریم تا به نحوه اتصال و قوانین مربوط به اتصال اجزای این مدل از داربست که در امور ساختمانی و ارتفاعات بالا مورد استفاده قرار می گیرد، بپردازیم:
نکات مهم برای نصب اجزای داربست مثلثی

ویژگی های اجزای داربست مثلثی

از داربست مثلثی برای کار در ارتفاعات بالا در امور ساختمانی استفاده می شود و همین امر باعث بالا رفتن اهمیت مقاوم بودن داربست می گردد. به همین دلیل جنس اجزای تشکیل دهنده داربست مثلثی یا اسکافلد نیز اهمیت پیدا می کند. لوله های تشکیل دهنده اسکافلد لوله 5 و لوله 3.8 می باشد که در کارخانه های سازنده، تولید می گردند.

این لوله ها با اندازه های مشخص شده و استاندارد ساخته و برش داده می شوند و سپس با جوشکاری به یکدیگر متصل می گردند. لوله هایی که برای داربست مثلثی مورد استفاده قرار می گیرند نباید هیچ گونه درزی داشته باشند، زیرا در غیر این صورت از میزان استحکام داربست کم می شود و میزان تحمل وزن داربست در زمان بتن ریزی کاهش می یابد که این امر ممکن است موجب خسارت های شدید و جبران ناپذیری شود.

استاندارد بودن اسکافلد یکی دیگر از مواردی است که بسیار حائز اهمیت بوده و حتما باید مدنظر گرفته شود. داربست مثلثی باید به گونه ای ساخته شده باشد که زمان استفاده در ارتفاعات بالا، بتوان آن ها را بدون هیچ گونه کج شدن و یا خم برداشتن به یکدیگر متصل نمود. داربست های مثلثی در اندازه های 120 در 50، 100 در 75 و 120 در 120 تولید می شود.

میزان باربری هر باکس داربست مثلثی در هر متر مربع به نحوه اتصال و آرایش اتصال باکس ها بستگی دارد. به همین دلیل می توان با تغییر نحوه اتصال اجزا به یکدیگر، میزان باربری را به 14 تن افزایش داد.
ویژگی های اجزای داربست مثلثی

نحوه اتصال اجزای داربست مثلثی به یکدیگر

نحوه بسته شدن و اتصال اجزای داربست مثلثی به یکدیگر راحت می باشد و کارگران ساده نیز می توانند بدون نیاز به متخصصان نصب و اجرای داربست و هیچ گونه آموزشی، این کار را انجام دهند. اما نکات زیادی در رابطه با نحوه اتصال داربست های مثلثی وجود دارد که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:

باید دقت کنید که محل قرار گیری کفشک ها یعنی زیر پایه ها،حتما زمین سفتی باشد. اگر شرایط اینگونه نبود، سعی کنید زیر تمام کفشک ها را با تخته زیرپایی یا یک وسیله محکم پر نمایید.

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید تراز بودن زمین می باشد. باید دقت کنید که تا حد امکان زمین تراز باشد. تراز بودن زمین به این دلیل اهمیت دارد که باعث می شود داربست ها در ارتفاع اختلاف زیادی با یکدیگر نداشته باشند. در صورت وجود اختلاف ارتفاع جزیی نیز، امکان تنظیم آن با سرجک ها وجود دارد. برای دقیق تنظیم کردن ارتفاع سقف، می توانید از سرجک های قابل رگلاژ استفاده نمایید.

زمانی که کار به ارتفاعات بالا می رسد می توانید داربست های مثلثی را با استفاده از بست ها و لوله های داربست به یکدیگر متصل نمایید. انجام دادن این کار باعث یکپارچه شدن اسکافلد ها می شود.

باز کردن داربست مثلثی نیز مانند نصب و سرهم سازی آن ساده می باشد. برای باز کردن اسکافلد ابتدا باید سرجک ها را به اندازه مشخصی باز نمایید تا قالب ها از بتن جدا شوند و بتوانید آن ها را پایین بیاورید. سپس اقدام به برداشتن اجزای روی داربست نموده و پس از آن نیز اسکافلد ها را باز می کتید.

باز و بسته کردن راحت یکی از مزایای داربست مثلثی نسبت به سایر مدل های داربست، محسوب می شود.

دسته بندی شده در: اجاره داربست, مجله

ارسال نظر