ارسال آگهی

نکات مهمی که برای کار در ارتفاع باید بدانید

کارهایی که در محیط های صنعتی انجام می شوند، همواره با خطرات مختلفی روبرو هستند. در این مطلب به بررسی نکاتی می پردازیم که باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه مشکل در زمان کار در ارتفاع، رعایت شوند.

خطرات کارها و فعالیت های متفاوت می توانند صورت های مختلفی داشته باشند و اگر برنامه ریزی مناسبی برای آنها انجام نشود و کنترل مناسبی صورت نگیرد، مشکلاتی را در پی خواهد داشت که بعضا جبران ناپذیر خواهند بود. به همین جهت داشتن برنامه های منظم و دقیق جهت شناسایی خطرات و اقداماتی برای کنترل وضعیت و پیشگیری از وقوع رخدادهای ناگوار امری مهم و ضروری محسوب می شود.

کار در ارتفاع از سری فعالیت هایی می باشد که به صورت روزانه یا در بازه های زمانی تعیین شده در محیط های مختلف انجام می شود. شرایط خاصی که کار در ارتفاعات دارد باعث می شود نکات ایمنی مورد نیاز بیشتری داشته و مدیریت آن از لحاظ بهداشت و ایمنی سخت تر و مهم تر باشد. در این مطلب یک راهنمای کاربردی برای مدیریت پروژه های کار در ارتفاع در اختیار شما قرار می دهیم. (در صورت تمایل می توانید مطلب مدیریت پروژه های داربستی با تکنولوژی جدید را نیز مطالعه نمایید.)
نکات مهم کار در ارتفاع

نکات کلی که برای کار در ارتفاع باید رعایت شوند

کار هایی که ارتفاع آن ها از سطح زمین 20 متر یا بیشتر باشد، کار در ارتفاع نامیده می شود. به همین دلیل در این مدل فعالیت ها بررسی اقدامات کنترلی لازم برای پیشگیری از سقوط بسیار لازم و ضروری می باشد. ایمن سازی عملیات های کار در ارتفاع شامل 3 مرحله است:

  1. تمام کار هایی که می شود بر روی زمین انجام داد، باید روی سطح زمین انجام شوند و تا جاییکه که امکان دارد از کار در ارتفاع پرهیز گردد.
  2. در صورتی که لزوم کار در ارتفاع وجود دارد باید از تمامی ابزار ها و روش هایی که از سقوط افراد پیشگیری می کنند، استفاده نمود.
  3. اگر شرایطی وجود دارد که نمی توان خطر سقوط را از بین برد، باید ابزار و تجهیزات و روش هایی را استفاده نمایید که صدمات و خطرات سقوط احتمالی را به حداقل برساند.

برای کار در ارتفاع برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی کردن برای عملیات های کار در ارتفاع نیاز به وجود یک عملیات متمرکز دارد. در اینگونه عملیات ها هدایت و مدیریت تیم ها بر عهده گروهی از متخصصان متعهد و با تجربه باید باشد که به عملیات و نحوه کار و نحوه ایمن سازی آن احاطه داشته باشند. مدیریت این پروژه ها در سه مرحله شناسایی کردن خطرات، آنالیز کردن آن ها و پیش بینی های لازم برای اقدامات کنترلی می باشد.

شناسایی کردن خطرات موجود

در این مرحله باید شرایط و محل کار کاملا و بطور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد تا با بررسی و در نظر گرفتن هرگونه خطری مانند سقوط کردن اشیا و ابزار یا انسان ها، لغزیدن روی سطوح کار و… از وقوع این خطرات پیشگیری شود.

آنالیز کردن خطرات

در این مرحله از مدیریت و برنامه ریزی برای کار در ارتفاع، باید تمام مواردی که در ایمنی کار تاثیرگذار هستند، مانند ایمنی و استحکام سطوحی که کار بر روی آنها انجام می شود، ارتفاع کار، حفاظهای جانبی، میزان لغزدگی سطوح کار و… با توجه به میزان صدمات و خساراتی که وارد می کنند و میزان خطری که دارند، مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته و اقدامات اصلاحی برای رفع آن ها تعیین شود.

پیش بینی اقداماتی جهت کنترل وضعیت در زمان خطر (سقوط اشیا، سقوط افراد)

در این مرحله که مرحله سوم مدیریت پروژه های کار در ارتفاع می باشد باید بر اساس بررسی ها و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته درباره خطرات احتمالی، جزییات کار مشخص شود. جزییات کار شامل تاسیسات و تجهیزات لازم، امکانات مورد نیاز، میزان تجربه مورد نیاز برای کارگران و مجموعه اقدامات حفاظتی و کنترلی و اجرایی می باشند.
کنترل وضعیت در زمان وقوع خطرات کار در ارتفاع

پیشگیری از سقوط اشیا

یکی از خطراتی که ممکن است خسارات جبران ناپذیری در پی داشته باشد، سقوط اشیا از ارتفاعات زیاد است که ممکن است به افرادی که روی سطح زمین و نزدیک محل کار ایستاده اند اصابت کرده وموجب صدمات گاها جبران ناپذیری شود. به همین دلیل لازم است که نکات ایمنی زیر در این باره رعایت شود:

به دلیل احتمال بالای سقوط اشیا و یا افراد، باید حتما از توری ها یا شبکه های مخصوص استفاده نمایید.

انجام دادن کار و یا عبور کردن از محلی که در آنجا کار در ارتفاع انجام می گیرد، بدون مجوز مهندس ایمنی کار،ممنوع می باشد.

منطقه ای که ممنوع العبور اعلام می شود باید با استفاده از علائم و نماد هایی که هشدار دهنده هستند و از ورود افراد جلوگیری می کنند،مشخص شوند.

در صورتی که لازم است در محل ممنوعه کاری انجام شود باید تمام نکات ایمنی رعایت شده و با احتیاط های لازم باشد و حتما زا تجهیزات ایمنی مخصوص، به ویژه کلاه ایمنی استفاده شود.

پیشگیری از سقوط افراد

برای پیشگیری از سقوط افراد باید حتما سطوح کار از لحاظ عدم لغزندگی، عرض کافی، داشتن حفاظ مناسب بررسی شوند و کارگران نیز فقط در صورت لزوم در ارتفاع کار انجام داده و حتما تجهیزات ایمنی مخصوص همراه داشته باشند. اما هرچقدر هم که نکات ایمنی رعایت شود، باز هم نمی توان امکان بروز خطرات را به صفر رساند و امکان رخ دادن خطراتی که مهم ترین آن ها سقوط افراد می باشد وجود دارد. موارد زیر از جمله اقداماتی است که باید در زمان رخ دادن این حوادث انجام داد:

  • حفظ کردن خونسری و متوقف کردن ابزار یا عملیات
  • قطع کردن برق(اگر سقوط بر اثر برق گرفتگی رخ داده باشد)
  • چک و بررسی علائم حیاتی در صورت بالا بودن شدت صدمات وارده
  • تشخیص قسمت های آسیب دیده فردی که حادثه برایش رخ داده است
  • آتل بندی اعضای شکسته بدن فرد و عدم حرکت دادن او
  • تماس با اورژانس برای امداد رسانی بهتر در صورت نیاز

موقعیت انجام عملیات

از جمله مواردی که باید در زمان تجزیه و تحلیل خطرات کار بررسی گردد موقعیت انجام عملیات می باشد. حفاری های موجود که بدون پوشش هستند، خطوط انتقال برق هوایی، تاسیسات زیر زمین و… از مواردی هستند که باید وضعیت آن ها در محل انجام پروژه به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که این موارد نیاز به پیشبینی تمهیداتی هستند، حتما موارد لازم برای جلوگیری از بروز حوادث در نظر گرفته شود.

در صورتی که پروژه نیاز به خاکبرداری و حفاری دارد، حتما باید وضعیت کابل های برق زیر زمینی در منطقه ای که قرار است عملیات در آنجا انجام شود، مورد بررسی قرار بگیرد و از مراجع ذیربط استعلام گرفته شود و در صورت لزوم اقدامات امنیتی مانند قطع برق، حفاظت مسیر برق و… توسط مراجع مربوطه انجام شود.

قبل از شروع پروژه کار در ارتفاع، اگر محل عملیات در مجاورت خطوط هوایی برقی می باشد، باید حتما به مسئولین ذیربط اطلاع داده شود تا اقدامات لازم مانند قطع جریان برق، تغییر مسیر سیم های برق و… را انجام دهند. این خطوط به دلیل مشکلات و خطرات زیادی که می توانند ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارند.

کسانی که در زمینه اجرای پروژه های کار در ارتفاع فعالیت می کنند باید حداقل قدرت دید 10/4 داشته باشند. سلامتی کامل داشته و ترس از ارتفاع نداشته باشند. توانایی سمعی بالا به جهت شنیدن صدای همکاران خود و صداهای هشدار در زمان کار نیز امر مهمی برای محسوب می شود.
موقعیت های انجام عملیات در زمان کار در ارتفاع

بررسی ایمنی داربست ها و سکو ها

برای کلیه فعالیت هایی که در ارتفاع انجام می شوند، باید داربست ها و لوازم ایمنی فراهم نمود. برپایی و سرهم سازی داربست ها فقط باید توسط افرادی که در زمینه نصب و اجرای داربست فعالیت می کنند، انجام شود. مصالح و اجزایی که برای کار استفاده می شوند مانند تخته های الوار، قطعات داربست، طناب های مورد استفاده و… باید به اندازه کافی مرغوب باشند و کیفیت مناسب داشته باشند تا میزان ایمنی کار بالا رود. فضای کار کافی نیز در تمامی سکو های ایجاد شده برای کار در ارتفاع باید وجود داشته باشد.

نکات-مهم-کار-در-ارتفاع.jpg

دسته بندی شده در: اجاره داربست, مجله

ارسال نظر