ارسال آگهی

۱۰ نکته طلایی برای استفاده، حفظ و نگهداری از جاروبرقی

برای حفظ و نگهداری از جاروبرقی ابتدا باید نکات اصولی و طرز استفاده از جاروبرقی را دانست. به دلیل اینکه جاروبرقی قلب نظافت منزل است و شما برای اینکه بتوانید استفاده مفیدتری از این وسیله در طی سالیان داشته باشید باید حتما به خوبی از دستگاه جاروبرقی استفاده کنید.

در این مطلب از سایت فنی کارا شما می توانید تا انتها با 20 مورد از نکات مهم و جالب در نگهداری جاروبرقی همراه باشید و تمام تلاش خود را برای رعایت این نکات به کار بگیرید تا بتوانید استفاده بهینه تری از این دستگاه پرکاربرد داشته باشید.

راهنمای فهرست مطالب نحوه حفظ و نگهداری از جاروبرقی به شرح زیر است:

  1. فیلتر جاروبرقی/ تمیز کردن کیسه جاروبرقی
  2. سیم برق جاروبرقی
  3. نگهداری از لوله خرطومی جاروبرقی
  4. دسته جاروبرقی
  5. برس های جاروبرقی
  6. گرم شدن بیش از حد جاروبرقی
  7. چرخ های حرکت دهنده جاروبرقی
  8. سوئیچ یا دکمه های جاروبرقی
  9. جمع نکردن شن ریزه و خاک با جاروبرقی
  10. عدم استفاده از جاروبرقی در مکان های خیس و مرطوب

نکات فنی استفاده، حفظ و نگهداری از جاروبرقی شاید جزء مواردی باشد که با خودتان فکر کنید اینها مربوط به سرویس دوره ای جاروبرقی می باشد که باید حتما از یک تعمیرکار جاروبرقی کمک گرفته شود. اما فنی کارا به شما توصیه می کند که با خواندن این مطالب به راحتی می توانید برخی از کارهای فنی جاروبرقی را انجام دهید و برای انجام دادن این نکات حتما لازم نیست از یک تعمیرکار سیار جاروبرقی کمک بگیرید!

نحوه صحیح استفاده از جاروبرقی

1- فیلتر جاروبرقی/ تمیز کردن کیسه جاروبرقی

نقش کلیدی فیلتر جاروبرقی این است که ذرات آلوده موجود در هوا را به داخل جاروبرقی کشانده تا جذب فیلتر شوند سپس دوباره هوای تمیز به محیط برگشت داده شود. البته فیلترهایی که کارخانه های سازنده جاروبرقی به هنگام ساخت در درون آنها قرار می دهند آنطور که باید و شاید کار فیلتراسیون هوا را انجام نمی دهند و حتما باید از فیلتر هپا در جاروبرقی استفاده کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مطلب کاربرد فیلتر هپا در جاروبرقی استفاده کنید.

تعویض فیلتر جاروبرقی را خودتان هم در منزل می توانید انجام دهید. برخی از این فیلترها قابلیت شسته شدن را دارند که این با حک شدن حرف W روی فیلتر نمایش داده می شود. اما برخی از فیلترها فقط می توان آن را با تکان دادن تمیز کرد تا گرد و غبار حاصل از محیط از آن خارج شود.

کار فیلتر در جاروبرقی

تمیز کردن کیسه جاروبرقی از آن جمله مواردی است که باید به طور مرتب تمیز و شسته شود. البته در برخی از مدل های جاروبرقی شرایطی وجود دارد که می توانید از کیسه های یکبار مصرف کاغذی جاروبرقی استفاده کنید و پس از استفاده آن را دور بیندازید.

اما فنی کارا به شما توصیه می کند برای کمک به حفظ محیط زیست حدالامکان از کیسه های پارچه ای استفاده کنید و بعد از هر هفته یا هر 10 الی 15 روز حتما کیسه را خالی کرده و تمامی گرد و غبار آن را تمیز کرده و سپس بشوئید تا برای استفاده مجدد بتوانید از آن استفاده کنید.

قطعا خالی کردن کیسه جاروبرقی یکی از نکات مهم در نگهداری از جاروبرقی به شمار می رود چرا که وقتی کیسه جاروبرقی پر باشد و همچنان هم از جاروبرقی استفاده شود فشار زیادی به موتور وارد می شود. به این صورت که در حین پر بودن کیسه جاروبرقی، موتور جاروبرقی تلاش زیادی می کند تا با کمک مکش هوا بتواند زباله ها را جمع کند.

در نتیجه این تلاش ها چیزی جز داغ شدن، نیم سوز شدن و یا سوختن موتور جاروبرقی وجود ندارد. شما برای جلوگیری از این کار می توانید خالی کردن کیسه جاروبرقی را جزء مواردی قرار دهید که به طور مرتب حتما پیگیری شود.

پس اگر در شرایطی قرار گرفتید که احساس کردید جاروبرقی طبق روال منظم خود عمل نمی کند بدون هیچ نگرانی می توانید نسبت به تعویض و یا حتی تمیز کردن فیلتر آن اقدام کنید.

اما اگر برای جاروبرقی مشکلاتی از قبیل: سوختن موتور جاروبرقی، خرابی ترموستات جاروبرقی، جمع نکردن زباله ها توسط جاروبرقی و یا هر مشکل دیگری به وجود آمد، می توانید از خدمات تعمیرات جاروبرقی استفاده کنید.

فیلتر جاروبرقی

2- سیم برق جاروبرقی

برای نگهداری از جاروبرقی خیلی مهم است که از اصلی ترین قسمت آن که باعث روشن شدن جاروبرقی می شود به خوبی مراقبت کرد. دقت شود برای حفاظت از سیم جاروبرقی حتما آن را تا انتها از جاروبرقی نکشید و در هنگام استفاده از جاروبرقی دقت داشته باشید که سیم کشیده نشده باشد. می توانید برای اینکه سیم جاروبرقی به راحتی بر روی زمین قرار بگیرد با کمک یک محافظ برق آن را به برق متصل کنید تا هم سیم خود محافظ برق به اضافه شدن سیم جاروبرقی به شما کمک کند و هم سیم خود جاروبرقی، که بتوانید به راحتی به مکان های مختلف بدون کشیده شدن سیم بروید و هم اینکه مطمئن باشید در صورت قطعی برقی یا هر اتفاق دیگری جاروبرقی شما به یکباره خاموش نمی شود که بسوزد بلکه اول محافظ برق قطع می شود.

3- نگهداری از لوله خرطومی جاروبرقی

لوله خرطومی جاروبرقی یکی از قطعات مهم در جاروبرقی می باشد که وظیفه انتقال زباله ها به داخل کیسه جاروبرقی را دارد. پارگی در هر یک از قسمت های لوله خرطومی باعث می شود که عمل مکش هوا به درستی انجام نشود و زباله ها همراه با این مکش هوای جاروبرقی نتوانند به داخل جاروبرقی ورود پیدا کنند.

لوله خرطومی جاروبرقی

در چنین شرایطی حتما باید نسبت به تهیه یک خرطومی جدید مطابق با مدل دستگاه جاروبرقی خود اقدام کنید و در هنگام استفاده مجدد از جاروبرقی دقت داشته باشید تا لوله خرطومی جمع نشود و یا تاخوردگی نداشته باشد، هر چند که لوله خرطومی از انعطاف خوبی برخوردار است اما تا خوردن آن موجب پارگی لوله خرطومی می شود.

4-  دسته جاروبرقی

برخی افراد برای تمیز کردن گوشه های سقف و یا طاقچه ها از جاروبرقی استفاده می کنند. اما شما هر زمان که احساس کردید نیاز است تا برای تمیز کردن این مکان ها از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است از یک نردبان و دسته مخصوص اینکار استفاده کنید. نگهداری از جاروبرقی مستلزم این است که شما بدانید در هنگام تمیز کردن مکان های مختلف از چه روش هایی استفاده کنید تا به اجزا و بدنه داخلی و خارجی جاروبرقی آسیبی وارد نشود.

5- برس های جاروبرقی

حتما تا به حال متوجه شده اید که در قسمتی از جاروبرقی مکانی را برای قرار دادن انواع سری و برس ها اختصاص داده اند تا بتوانید برای تمیز کردن انواع سطوح و قسمت های خاصی که برس اصلی جاروبرقی به سختی وارد می شود، استفاده کنید. دقت داشته باشید که با مطالعه دفترچه راهنما می توانید کاربرد هریک از این سری ها را بدانید.

برس جاروبرقی

6- گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

در هنگام استفاده از جاروبرقی باید این نکته را حتما رعایت کنید که به طور مداوم و یکسره از جاروبرقی استفاده نکنید چون باعث می شود به موتور جاروبرقی فشار وارد شود و داغ کند که این کار باعث می شود موتور در حالت نیم سوز قرار بگیرد و یا حتی کاملا بسوزد.

برای حفظ و نگهداری از جاروبرقی اگر می خواهید چندین ساعت از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است بیشتر از 15 دقیقه جاروبرقی روشن نماند.

7- چرخ های حرکت دهنده جاروبرقی

طبیعتا شما در هنگام جارو کشیدن با جاروبرقی به راحتی به هر سمتی می روید و جاروبرقی نیز به دنبال شما می آید اما این راحتی جابجایی فقط از مزیت وجود چهار چرخی که در جاروبرقی قرار داده شده است می باشد و بدون آنها جابجایی جاروبرقی بسیار کار سختی می باشد و یکی از نکات مهم و جالب استفاده از جاروبرقی همین استفاده درست از جاروبرقی در محل های متفاوت می باشد.

نگهداری از چرخ های جاروبرقیبرای اینکه بتوانید از شکسته شدن چرخ های جاروبرقی جلوگیری کنید بهتر است در هنگام انتقال آن از نیم پله ها و یا پله های بین طبقات احتیاط لازم را داشته باشید.

8- سوئیچ یا دکمه های جاروبرقی

برخی از افراد عادت دارند که در هنگام استفاده از جاروبرقی برای اینکه خیلی خم و راست نشوند از انگشت پاهای خود برای خاموش/ روشن کردن جاروبرقی و یا کم/ زیاد کردن دور موتور جاروبرقی استفاده کنند و حتی نمی دانند که اینکار چه فشار مضاعفی به کلیدها وارد می کند و در زمان کوتاهی ممکن است این سوئیچ یا کلیدهای جاروبرقی شل شوند و یا حتی به طور کلی از کار بیفتند.

خاموش روشن نکردن جاروبرقی با پا- دکمه های جاروبرقی

9- جمع نکردن شن ریزه و خاک با جاروبرقی

یکی از موارد مهم دیگری که برای نگهداری جاروبرقی توصیه می شود این است که بدانید جمع کردن گرد و غبار و خاک تا حدی می تواند توسط جاروبرقی معمولی انجام شود ولی اگر حجم آن خیلی بالا باشد و یا حتی شن ریزه و ماسه هم درون آنها وجود داشته باشد نمی توانید از جاروبرقی های خانگی و معمولی استفاده کنید.

به دلیل اینکه وجود شن ریزه و گرد و غبار اگر خیلی زیاد باشد به راحتی می تواند به داخل موتور نفوذ کند و باعث خرابی زود هنگام موتور جاروبرقی شود.

جمع نکردن شن ریزه با جاروبرقی

بهتر است قبل از اینکه بخواهید جاروبرقی را روشن کنید ابتدا نسبت به گردگیری منزل اقدام کنید و دقت داشته باشید که حتما از یک ماسک برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه تنفسی خود استفاده کنید.

10- عدم استفاده از جاروبرقی در مکان های خیس و مرطوب

نحوه نگهداری طولانی مدت از جاروبرقی به این بستگی دارد که شما تفاوت مدل های جاروبرقی را بدانید و مطمئن باشید که جاروبرقی هایی برای مصارف خانگی قابلیت های خیلی زیادی در مقابل جاروبرقی های صنعتی و یا جاروبرقی های سطلی آب و خاک ندارند.

8 ویژگی مهم جاروبرقی آب و خاک یکی از مطالب مفید سایت فنی کارا می باشد و شما با مطالعه این قسمت می توانید متوجه شوید که جاروبرقی سطلی آب و خاک چه مزیت هایی دارد تا در صورت لزوم و مقایسه با انواع مدل های جاروبرقی بتوانید با آگاهی بیشتری خرید کنید.

البته که امروزه جاروبرقی سطلی آب و خاک هم در ابعاد مناسب تر برای استفاده در منزل هم تولید می شود و اگر می خواهید که در جاهای مرطوب و یا برای جمع آوری مایعات از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است که نسبت به خرید جاروبرقی سطلی آب و خاک اقدام کنید.

دسته بندی شده در: تعمیر جاروبرقی, مجله

ارسال نظر