ارسال آگهی

نکات ایمنی در آشپزخانه

نکات ایمنی در آشپزخانه خود را بدانید تا از بروز حوادث نا خواسته جلوگیری کرده باشید. قلب هر خانه ای آشپزخانه ی آن است و البته بسیاری از لوازم مخاطره آمیز هم در همین قسمت خانه قرار دارد و رعایت نکردن نکات ایمنی در آشپزخانه می تواند این قلب تپنده را به محیطی نا امن و خطرناکی تبدیل کند، پس دانستن و رعایت کردن برخی نکات خانه داری و ایمنی بسیار اهمیت دارد، پس به بررسی و ذکر این نکات می پردازیم.نکات ایمنی در آشپزخانه

هرگز در آشپزخانه از گاز پیک نیکی استفاده نکنید، این کار بسیار مخاطره آمیز است. همچنین از این وسیله در محیط های سربسته به هیچ وجه استفاده ننمایید.
احتیاط کنید روی روغن داغ، آب ریخته نشود، زیرا سبب مشتعل شدن و سوختگی می شود. اگر هنگام آشپزی روی شعله روغن ریخت و آتش گرفت، ابتدا شعله را خاموش، سپس با یک پارچه حوله ای مرطوب آتش را خاموش کنید.

این عمل را در جهت مخالفی که خود ایستاده اید انجام دهید تا شعله به سمت بدن و لباس هایتان کشیده نشود. بگذارید ظرف کاملا خنک شود و سپس آن را بشویید. همچنین از دیگر نکات ایمنی مهم در آشپزخانه زمانی است که دچار مشکل گرفتگی سینک ظرفشویی شده اید و قصد استفاده از اسید لوله بازکن را دارید که در این مواقع حتما باید جوانب احتیاط را رعایت کنید. حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی آن عمل کنید.

برق و نکات ایمنی در آشپزخانه
برق و ایمنی در آشپزخانه

برای پریز یخچال و لوازم برقی آشپزخانه به طور مجزا از محافظ الکتریکی استاندارد استفاده کنید. برای فاصله یخچال تا دیوار پشتی مقداری فاصله به منظور تهویه هوا در نظر بگیرید و اگر یخچال را در مجاورت اجاق گاز قرار ندهید بهتر است. زیرا حرارت ناشی از شعله های گاز سبب گرمتر شدن محیط شده و این گرما برای یخچال بسیار مضر است، یخچال خود تولید حرارت می کند باید در جایی خنک قرار بگیرد.

البته چنانچه یخچال شما گرمای غیرعادی تولید کند و یا خوب سرد نکند، نیاز به عیب یابی و تعمیر یخچال وجود دارد که در این صورت می توانید از طریق همین سایت فنی کارا، نسبت به جستجوی مراکز و نفرات ارائه دهنده خدمات تعمیرات یخچال اقدام نمایید.

جلوگیری از آتش سوزی در آشپزخانه

از نصب کرکره یا پرده پارچه ای در نزدیکی اجاق گاز بپرهیزید این کار عواقب بسیار خطرناکی دارد. مواد قابل اشتعال را در نزدیکی اجاق گاز قرار ندهید و از باز گذاشتن پنجره ای که نزیک اجاق گاز است بپرهیزید چرا که جریان هوا ممکن است شعله اجاق را خاموش کند و منجربه نشتی گاز شود. بهتر است در آشپزخانه منزل خود حتما از هود استفاده کنید و به صورت مرتب آن را تمییز کنید تا تجمع چربی در آن منجربه آتش سوزی نشود.تمیز کردن هود یکی از مهمترین نکات ایمنی در آشپزخانه

هود علاوه بر تهویه هوای آشپزخانه، در تمیزی سقف آشپزخانه هم تاثیر بسزایی دارد. از مهم ترین نکات ایمنی در آشپزخانه می توان به مرتب قرار دادن ابزارهای آشپزخانه اشاره کرد. مواد شوینده را در کابینتهای دورتر از اجاق گاز قرار دهید و در مجاورت مواد خوراکی نباشند. ابزارهای تیز نظیر چاقو و ساتور و… را در جاییکه احتمال افتادن آن است، قرار ندهید.

Kitchen1.jpg

دسته بندی شده در: آموزش, خانه داری, مجله, نکات ایمنی

ارسال نظر