ارسال آگهی

قانون تخلیه نخاله ساختمانی – مجازات متخلفان تخلیه غیر مجاز نخاله

ریختن نخاله و مصالح ساختمانی در سطح خیابان، پیاده رو ها و جوی آب، خلاف مقررات بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی، فرد متخلف جریمه خواهد شد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بیشتر به بررسی قانون تخلیه نخاله ساختمانی بپردازیم:

قانون تخلیه نخاله ساختمانی

برای داشتن شهری تمیز و سالم، لازم است که افراد با حقوق شهروندی آشنا بوده و نسبت به انجام وظایف و رعایت قوانین خود را مسئول بدانند. حمل نخاله و مصالح ساختمانی به صورت غیر مجاز و تخلیه آن ها در مکان نامناسب، از تخلفاتی است که افراد آگاهانه و یا به صورت ناخواسته مرتکب می شوند.

منظور از نخاله ساختمانی چیست؟

برای درک بهتر این موضوع، لازم است دقیقا بدانیم منظور از نخاله ساختمانی چیست؟ نخاله ساختمانی که گاهی از آن به عنوان پسماند یا ضایعات ساختمانی هم نام برده می شود، به مواد باقی مانده از ساخت و ساز، تخریب اماکن، حفاری، تعمیرات و به طور کلی تمامی فعالیت های ساختمانی و عمرانی گفته می شود. پسماند های ساختمانی شامل موادی مثل گچ، خاک، شیشه، بتون، سیمان، چوب، سرامیک، ایزوگام و … می باشند.

چه مواردی در تخلیه و حمل نخاله تخلف محسوب می شود؟

مصالح و نخاله های ساختمانی را باید درون ساختمان یا پارکینگ نگهداری کرد و هنگامی که زمان انتقال آن ها فرا رسید، از شرکت هایی که ارائه دهنده خدمات و خودرو های حمل نخاله هستند، کمک گرفت و پسماند ها را در محل مناسب دفن نخاله، که توسط شهرداری تعیین می شود، تخلیه کرد. جالب است بدانید که طبق قوانین، حمل مصالح و نخاله های ساختمانی باید با نصب روکش انجام شود. در ادامه تخلفات مربوط به حمل و نقل و تخلیه نخاله های ساختمانی را برای شما بیان کرده ایم:

  • ریختن نخاله و پسماند های ساختمانی در محل های غیر مجاز و سطح شهر
  • حمل و نقل غیر اصولی مصالح و نخاله های ساختمانی و رعایت نکردن مقررات توسط ماشین های حمل نخاله
  • قرار دادن خودرو و باکس نخاله در مکان های غیر مجاز

تخلف در تخلیه نخاله

قوانین مربوط به نخاله های ساختمانی

در رابطه با مدریت نخاله و پسماند ها، قوانینی نوشته شده است، و در صورت رعایت نکردن هر یک از این مقررات، با متخلفین برخورد خواهد شد. در ادامه برای آگاهی بیشتر شهروندان نسبت به این قوانین، به توضیح آن ها می پردازیم:

ماده 16 قانون مدیریت پسماند:

طبق این قانون، نگهداری، خرید و فروش، جمع آوری، دفن و تخلیه نخاله و پسماند های ساختمانی باید بر اساس آیین نامه اجرایی و مقررات انجام گیرد. در غیر این صورت افراد متخلف با حکم مراجع قضایی به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهند شد. جریمه نقدی تخلفات درمورد پسماند های عادی برای اولین بار ۵۰۰ هزار ریال تا یکصد میلیون ریال، و برای پسماند های دیگر از دو میلیون تا یکصد میلیون ریال خواهد بود. در صورت تکرار این تخلفات، هر بار مجازات به دو برابر میزان قبلی افزایش خواهد یافت.

ماده 20 قانون مدیریت پسماند:

در صورتی که خودرو ها اقدام به تخلیه پسماند در مکان ها غیر مجاز کنند، به مدت یک تا ده هفته توقیف خواهند شد. در تبصره این ماده قانونی آمده است: اگر محلی که خودرو اقدام به تخلیه نخاله و پسماند در آن جا کرده است معابر شهری و یا بین شهری باشد، متخلف به حداکثر زمان توقیف خودرو محکوم خواهد شد.

تاثیرات نامطلوب تخلیه غیر مجاز نخاله

یکی از معضلاتی که تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی ایجاد می کند، سد معبر و ایجاد محدودیت در رفت و آمد است. نخاله های ساختمانی حجم بالایی داشته و فضای بسیاری را اشغال می کنند؛ به همین دلیل اگر در محل نامناسبی تخلیه شوند برای حمل و نقل وسایل نقلیه و عابران مشکل ایجاد خواهند کرد. گاهی اوقات تخلیه غیرمجاز نخاله های ساختمانی در حاشیه بزرگراه و جاده ها ، فقط به ایجاد مشکل در عبور و مرور محدود نمی شود و باعث بروز حوادث خطرناکی مثل تصادف می شود.

مشکلات ناشی از پسماند های ساختمانی

تاثیر نخاله های ساختمانی بر محیط زیست، یکی دیگر از مواردی است که تخلیه غیر مجاز به همراه دارد. برخی از افراد، نخاله های خود را در مجاورت رودخانه ها می ریزند و باعث آلوده شدن محیط زیست و به دنبال آن تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی جانواران و گیاهان می شود. یکی دیگر از موارد نامطلوبی که تخلیه غیر قانونی نخاله به همراه دارد، ایجاد مناظر نامناسب در محیط زندگی مردم است. با در نظر گرفتن این نکته که چشم انداز های شهری می تواند تاثیر بسیاری بر روحیه شهروندان داشته باشد، این مسئله اهمیت زیادی پیدا می کند.

یکی دیگر از مهم ترین مشکلاتی که نخاله های ساختمانی می تواند برای شهروندان ایجاد کند، مشکلات بهداشتی است. تخلیه نخاله های ساختمانی باعث ایجاد گرد و غبار و آلودگی می شود، که این مسئله می تواند منجر به بروز بیماری برای ساکنین منطقه گردد. یکی از بیماری های شایع که به دلیل وجود گرد و خاک و نخاله های ساختمانی شیوع پیدا می کند، پشه سالک است.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر