ارسال آگهی

عایق رطوبتی چیست؟ – آشنایی با انواع عایق های رطوبتی

وجود رطوبت به مرور زمان می تواند قسمت های مختلف ساختمان را فرسوده کرده و به آن ها آسیب برساند. به همین دلیل برای آب بندی کردن قسمت های مختلف ساختمان، از عایق رطوبتی استفاده می کنند. عایق بندی رطوبتی در هر قسمتی از ساختمان که ممکن است رطوبت به آن جا نفوذ کند انجام می شود. در ادامه همراه ما باشید تا به توضیح بیشتر در مورد عایق های رطوبتی بپردازیم:

عایق رطوبتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عایق رطوبتی را می توان پوشش هایی تعریف کرد که با ترکیبات گوناگون، به منظور حفاظت در برابر آب و رطوبت ساخته می شوند. استفاده از عایق رطوبتی در تمامی مکان هایی که در معرض آب قرار دارند الزامی است. پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، استخر و … از جمله مکان هایی هستند که عایق بندی حتما باید در آن ها انجام شود. نفوذ رطوبت در ساختمان می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند زنگ زدن فلزات، رشد کپک و قارچ ها، یخ زدگی سازه ها و …. شود.

عایق رطوبتی چیست؟

در صورت استفاده از عایق های رطوبتی، دیگر مشکلاتی مانند نشت و یا ترکیدگی لوله نمی تواند خسارات زیادی به ساختمان وارد کند. پیدا کردن راه حلی برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر آب و رطوبت، از زمان های گذشته همواره یکی از مشکلات انسان ها بوده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، امکانات گسترده تری برای عایق کردن ساختمان و سازه ها وجود دارد.

انواع عایق های رطوبتی

برای آن که بتوانید مناسب ترین عایق رطوبتی را جهت استفاده انتخاب کنید، لازم است تا با انواع عایق رطوبتی آشنایی داشته و ویژگی های هر یک را بدانید. به طور کلی انواع عایق های رطوبتی را می توان بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده و شیوه اجرا تقسیم بندی می کنند:

انواع عایق رطوبتی بر اساس شیوه اجرا

عایق های رطوبتی را با استفاده از دو روش می توان اجرا نمود. در روش اول با استفاده از گرما و حرارت عایق رطوبتی به سطح مورد نظر چسبانده می شود. دسته دیگر را اصطلاحا عایق های رطوبتی سرد اجرا می نامند که برای اجرای آن ها تنها کافی است جزئیاتشان را با یکدیگر مخلوط کرد.

انواع عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده

از انواع عایق می توان برای آب بندی، چسباندن، عایق کاری و حتی رنگ کردن بسیاری از مکان ها استفاده کرد. اغلب عایق های رطوبتی علاوه بر آب در برابر اشعه UV نیز مقاوم بوده و کاربری آسان و راحتی دارند. در ادامه با بررسی بیشتر انواع عایق های رطوبتی به شما کمک خواهیم کرد تا مناسب ترین نوع عایق را برای استفاده خود انتخاب کنید:

انواع عایق های رطوبتی

عایق های رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو، علاوه بر رطوبت در برابر ایجاد قارچ و کپک نیز مقاوم است. از آنجایی که در ساخت این نوع عایق از فناوری نانو استفاده شده است، آن را می توان زیر گروه عایق های پلیمری نیز به شمار آورد. استفاده از تکنولوژی نانو در این عایق ها سبب شده است تا آن ها اصطلاحا آب گریز بوده و همچنین مقاومت و دوام بالایی داشته باشد.

در صنعت ساختمان سازی، معمولا به تمامی عایق هایی که با استفاده از تکنولوژی جدید ساخته می شوند و عملکرد متفاوتی دارند، عایق نانو می گویند. از عایق های نانو می توان برای آب بندی کردن پشت بام، دیوار، انواع لوله های آب و … استفاده کرد. عایق رطوبتی مدرن یا نانو را به صورت لایه های نازک و بسیار راحت تر از دیگر عایق ها نصب می کنند.

عایق های رطوبتی بر پایه قیر

قیرگونی: قیر و گونی را می توان نخستین روش برای ایجاد عایق رطوبتی دانست. این روش که سالیان زیادی است مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده از نوعی پارچه به نام گونی و قیر انجام می گیرد. گونی های به کار رفته در این روش عایق کاری، انواع مختلفی دارند که با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. قیر استفاده شده در این روش نیز، از تقطیر نفت خام تهیه شده و ترکیبی از هیدروکربن های آلی می باشد.

ایزوگام: ایزوگام را می توان نوع پیشرفته تری از عایق قیرگونی دانست. ایزوگام، لایه رولی از پیش آماده شده است که با استفاده از روش های خاص حرارت دهی بر روی سقف و دیوار ها چسبانده می شود. موادتشکیل دهنده ایزوگام قیر و الیاف مصنوعی می باشد. عایق رطوبتی ایزوگام با ضخامت و اندازه های مختلف و همچنین پوشش های ساده و یا فلزی تولید می شود.  عایق ایزوگام بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر تنش های حرارتی، انبساط و انقباض بسیار مقاوم می باشد. معمولا پس از نصب ایزوگام می توان تا حدود 10 سال از این عایق استفاده کرد.

عایق های رطوبتی بر پایه قیر

عایق های رطوبتی سیمانی

این گروه از عایق ها را می توان به نوعی زیرشاخه عایق های رطوبتی پلیمری به شمار آورد، زیرا برای افزایش چسبندگی و انعطاف پذیری آن ها از مواد پلیمری استفاده می شود. در برخی از عایق های سیمانی، به منظور عملکرد بهتر از نانو ذرات نیز استفاده می شود. استفاده از این نوع عایق رطوبتی در مکان هایی که امکان ترک خوردگی وجود دارد مناسب نیست.

عایق های بر پایه سیمان، استحکام بسیار زیادی در برابر فرسایش داشته و به همین دلیل از آن ها برای عایق کردن مکان های مرطوب و دیوار های ساختمان استفاده می شود. استخر ها و مخازن آب از دیگر مکان هایی هستند که با استفاده از سیمان عایق کاری می شوند.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, ایزوگام و قیرگونی و آسفالت, مجله

ارسال نظر