ارسال آگهی

۶ روش پیشگیری از یخ زدگی لوله آب ساختمان ها در فصل زمستان

از مشکلات رایج در فصل زمستان یخ زدگی لوله های آب است. آب برخلاف دیگر مواد بر اثر یخ زدگی و تبدیل به حالت جامد منبسط می شود. با انبساط آب 1/9 حجم آب افزایش می یابد. یعنی 9 لیتر آب در حالت مایع برابر با 10 لیتر آب در حالت انجماد می باشد. با انبساط آب درون رادیاتور ها و لوله های آب، فشار زیادی به دیواره های لوله ها وارد می شود. همانطور که پیداست 10 لیتر یخ به فضای بیشتری نسبت به 9 لیتر آب نیاز دارد. صرف نظر از مقاومت لوله  آب و رادیاتور ها، آب در حال انبساط چنان قدرتی دارد که منجر به ترکیدگی لوله آب می شود و فضای لازم برای افزایش حجم اتفاق افتاده در فرایند انجماد خود را مهیا می کند.

نکته جالب و چشمگیر این فرآیند قدرت زیاد آب است. چرا که لوله های آب از هر نوع و جنسی سخت و محکم و با مقاومت بالا تولید می شوند، اما یخ زدگی لوله آب باعث ترکیدگی آن می شود. قابل به ذکر است که در بخش صنعت و معدن در کشور های سردسیر از فرآیند انجماد آب برای شکستن سنگ ها، صخره ها و… استفاده می شود.

روش های بسیاری برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب ساختمان ها وجود دارد. در ادامه به توضیح و آموزش چند روش مهم و اساسی برای پیشگیری یخ زدگی لوله آب می پردازیم. شما تنها با صرف چند دقیقه وقت و بدون نیاز به ابزارآلات خاص، به راحتی می توانید از یخ زدگی لوله های ساختمان خود جلوگیری کنید. همچنین در فصل زمستان برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب بهتر است تا از دستگاه لوله بازکنی با فشار بالا استفاده نکنید چون ممکن است دچار ترکیدگی شوند.

قطع آب لوله های غیر ضروری

در گام اول لوله های غیر ضروری را از آب خالی کنید. این امر از بروز حوادث احتمالی یخ زدگی لوله پیشگیری می کند. واحد هایی از ساختمان را که خالی از سکونت است نیاز به مراقبت مستمر برای جلوگیری از یخ زدگی لوله های واحد در طی زمستان دارند و بهتر است آب این واحد ها قطع شود.قطع شیر آب های اضافی برای عدم یخ زدگی

باز گذاشتن شیر آب

در روزهای سرد برای پیشگیری از یخ زدگی لوله و کنتور، یکی از شیر های آب ساختمان را کمی باز بگذارید. این کار با جریان مداو م آب مانع از یخ زدگی لوله می شود. حواسمان باشد ظرفی زیر شیر آب باز بگذاریم تا آب را جمع آوری کند تا از اسراف آن جلوگیری کنیم.

باز گذاشتن شیر آب برای جلوگیری از یخ زدگی لوله

عایق بندی لوله آب

تمامی لوله های آب سرد را به وسیله پشم شیشه و یا عایق های لاستیکی فومی، عایق کاری کنید. نشتی و مشکل در عایق بندی باعث می شود سرما با سرعت بیشتری وارد لوله شود و موجب یخ زدگی لوله شود. مطمئن شوید که فاصله ای بین لوله و عایق وجود ندارد. برای ثابت نگه داشتن و محکم کردن کاور عایق بندی می توانید از سیم استفاده کنید. در دمای زیر 10 درجه سانتیگراد پوششی غیر از پشم شیشه نمی تواند مانع از یخ زدگی لوله های آب شود.

عایق بندی لوله در برابر یخ زدگی

نصب درپوش و عایق بندی کنتور آب

کنتور آب یکی از مهم ترین بخش های انسعابات خانگی آب است؛ به طوری که کار کرد صحیح آن تاثیر مستقیمی بر بهره مندی مطلوب مشترکان دارد. در شبهای سرد سال مصرف آب مشترکین به حداقل و قطع جریان می رسد، با افت دمای و رسیدن به نقطه انجماد آب، آب راکد درون کنتور یخ می زند. افزایش حجم ناشی از انجماد آب از درون به کنتور فشار آورده و منجر به ترکیدگی قسمت های مختلف کنتور می شود. از راهکار های مناسب برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور می توان به نصب درپوش مناسب برای کنتور است. چرا که قرار داشتن کنتور در مجاورت هوا احتمال یخ زدگی را افزایش می دهد. همچنین می توان با پر کردن حوضچه کنتور آب از کیسه های پوشالی، از یخ زدگی کنتور در فصل سرما جلوگیری کرد.حفاظت از کنتور آب در برابر یخ زدگی

استفاده از دستگاه های Redy Temp

استفاده از دستگاه های Redy Temp می تواند از یخ زدگی لوله های آب ساختمان شما جلوگیری کند. این دستگاه با پروب دماسنج آب داخل لوله ها را متعادل نگه می دارد و از یخ زدگی آب در لوله ها جلوگیری می کند. دستگاه Redy Temp را به انتهای لوله های آب متصل کنید. دو لوله را که پشت دستگاه هست، به داخل آب وصل کنید. سپس دستگاه را به سوکت دیوار متصل کنید و در آخر دمای مورد نظر را تنظیم کنید. شما می توانید برای انجام این کار از فنی کار های سایت fanikara.com استفاده کنید.

استفاده از دستگاه ترموستات

ترموستات دستگاهی است که برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط به کار برده می شود. این دستگاه کاملا مکانیکی بوده و نیازی به تنظیم دستی مداوم دستگاه نیست. ترموستات دمای محیط را بر اساس درجه تنظیم شده ی اولیه، ثابت نگه می دارد. همانطور که گفته شد یخ زدگی لوله بیشتر در مکان هایی با دمای پایین اتفاق می افتد، برای جلوگیری از مسئله یخ زدگی می توانید از ترموستات برای منزل خود استفاده کنید. شما می توانید ترموستات منزل خود را روی 13 درجه سانتی گراید (55 درجه فارنهایت) تنظیم کنید. در این حالت درجه حرارت خیلی بیشتر از نقطه انجماد آب است و از یخ زدگی لوله ها جلوگیری می کند.نقش ترموستات در رفع یخ زدگی

خدمات نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله در تهران و کرج

در صورتی که لوله های آب محل سکونت و یا کار شما به دلیل بروز یخ زدگی، وارد آمدن ضربه، بروز پوسیدگی، انجام واکنش های شیمیایی، قرار گرفتن در مجاورت اسید و یا … دچار مشکل ترکیدگی لوله شده اند و تبعات نشت آب را برای شما به همراه داشته اند، می توانید با مراجعه به صفحه ی تشخیص ترکیدگی لوله و رفع نم نسبت به مشاهده ی لیست افراد فنی کار در خصوص خدمات نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله در تهران اقدام کنید. همچنین برای جستجوی افراد فنی ای که خدمات مشابه را در کرج ارائه می کنند، می توانید مراجعه کنید به: تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه در کرج

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, آموزش, مجله

ارسال نظر