ارسال آگهی

۶ علت داغ شدن جاروبرقی و نحوه برطرف کردن هرکدام

داغ شدن جاروبرقی تا حدودی طبیعی است اما اگر میزان حرارت بیش از حد طبیعی شود یا خیلی زود به زود، جاروبرقی داغ شود، حتما باید به دنبال علتی برای آن باشیم.

در بسیاری موارد، از بوی حرارت جارو برقی یا لمس کردن آن میتوان داغ شدن جاروبرقی را تشخیص داد. در صورت تشخیص دمای بیش از حد جارو برقی سریعا آن را خاموش کرده و به دنبال عیب آن باشید.
داغ شدن جاروبرقی
در ادامه به بررسی علت های داغ شدن جاروبرقی می‌پردازیم:

1- فن موتور خراب است و جاروبرقی داغ میکند

وقتی جاروبرقی روشن می شود فن به حرکت در می آید و هوا را به سمت پورت خروجی جاروبرقی میکشاند و یک خلاء جزئی داخل جاروبرقی ایجاد کرده که باعث عمل مکش جارو می شود. خرابی فن جزء اولین مواردی است که باید بررسی شود و مشکل شایعی میان جارو برقی ها محسوب می شود. برای بررسی این مورد، درب جاروبرقی را باز کنید و یک بار دیگر آن را روشن نمایید، اگر فن خراب باشد کار نمی کند و یا به سختی کار می کند. برای رفع این مشکل باید فن تعویض شود.

2- کیسه زباله پر شده، فیلتر کثیف و یا راه لوله مسدود شده است

خیلی از جارو برقی ها دارای فیلتر هایی هستند که ممکن است با گرد و خاک مسدود شوند. اگر فیلتر هوا کثیف باشد و یا تبادل هوا با بیرون برای موتور به خوبی انجام نشود موتور خیلی زود داغ می شود. همچنین اگر کیسه زباله جارو برقی پر باشد باعث فشار زیادی به موتور می شود. اگر همراه با بالا رفتن دمای جارو برقی میزان مکش جاروبرقی هم کم شده باشد احتمال بروز چنین مشکلاتی وجود دارد و راهکار آن تمیز کردن فیلتر و خالی نمودن کیسه زباله است.
فیلتر جاروبرقی

3- ترموستات خراب شده و باعث داغ شدن جاروبرقی می شود

در برخی از جارو برقی ها ترموستاتی تعبیه شده تا مدتی بعد از کارکردن موتور در صورتیکه حرارت موتور به اندازه ای مشخص رسید فرمان خاموش شدن آن را بدهد اگر ترموستات در زمان خود عمل نکند، دمای موتور بالا می رود و بوی آن استشمام می شود. اگر جارو بیش از 30 دقیقه کار کند و بوی داغی به مشام برسد به احتمال زیاد تنها ترموستات خراب است و درست عمل نمی کند. برای این منظور بهتر است با استفاده از یک ترموستات سالم و یا با استفاده از اهم متر، ترموستات را چک کنید و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

4- فشار زیادی روی موتور جاروبرقی وارد می شود

مهم ترین قسمت الکتریکی یک جاروبرقی موتور آن است. اگر بنا به هر دلیلی بیش از توان موتور به آن بار وارد شود، موتور داغ میکند و باعث سوختگی آن می شود.  علامت این وضعیت این است که موتور جارو برقی بدون توقف، پیوسته کار می کند و خیلی زود دمایش بالا می رود. در صورت دیدن چنین وضعیتی با تعمیرکار حرفه ای جارو برقی تماس بگیرید.

5- نیم سوز شدن موتور جارو برقی؛ عامل بالارفتن دما

موتور های نیم سوز به شدت جریان مصرف می کنند. این مورد مهم ترین دلیل برای داغ شدن جاروبرقی است. در این حالت باید به متخصص تعمیر جارو برقی اطلاع دهید. احتمالا نیاز به تعویض سیم پیچی وحود داشته باشد، البته در بسیاری از موارد تعویض موتور گزینه بهتری محسوب می شود.
موتور جاروبرقی

6- برد جارو برقی سوخته و میزان حرارت بالا می رود

سوختن برد میتواند از عوامل تاثیرگذار بر داغ شدن جاروبرقی باشد. در این حالت ترموستات کار خود را انجام می دهد ولی برد اطلاعات را به موتور انتقل نمی دهد و جارو برقی در زمان مناسب خاموش نمی شود. در این وضعیت به تعمیرکار حرفه ای جاروبرقی مراجعه کنید.

لطفا به این نکته توجه کنید که اگر تجربه و مهارتی در حوزه جارو برقی ندارید عیب یابی آن را را به افراد متخصص و با تجربه واگذار نمایید.

دسته بندی شده در: تعمیر لوازم خانگی, تعمیر جاروبرقی, خانه داری, لوازم خانگی, مجله

ارسال نظر