ارسال آگهی

تفکیک زباله چه اهداف و فوایدی دارد؟

هدف از تفکیک زباله چیست و چه فوایدی دارد؟ تفکیک زباله از مبدا با هدف جداسازی مواد از یکدیگر به منظور جلوگیری از آلودگی بیشتر، برنامه ریزی شد تا موادی که قابل بازیافت هستند، بازیافت و مجددا به چرخه طبیعت برگردند.هدف از تفکیک زباله چیست

عدم کنترل پسماند و زباله ها در مناطق صنعتی، شرکت ها و مناطق شهری باعث افزایش روز افزون زیانهای بهداشتی و اقتصادی گردیده است و روزانه به حجم انباشته شدن این زباله ها و پسماند ها در این مناطق افزوده می شود و متاسفانه هزینه های گزافی را جهت جمع آوری و دفع آنها به بار می آورد.

لذا اگر این زباله ها و پسماندها قبل از اینکه روی هم انباشته شوند، از هم تفکیک شوند و با جداسازی بهنگام و درست بازیافت شوند، عملیات بازیافت موفق آمیز تر صورت خواهد گرفت. پس باید در جهت جمع آوری و دفع آنها گامهای اساسی و موثری در زمینه کنترل پسماندها برداشت. در کشور ما از دیر باز نان را از زباله ها تفکیک می کردند ولی در زمینه تفکیک زباله های تر و خشک و دیگر زباله ها بتازگی اقداماتی صورت گرفته که البته هنوز جای کار بیشتری دارد.

در بحث جداسازی زباله های صنعتی و بیمارستانی از زباله های شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است و با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع طبیعی موضوع بازیافت زباله از الزامات شهرهای بزرگ و صنعتی گردیده است. بنابراین اولین قدم برای این کار جداسازی زباله ها بر اساس نوع زباله می باشد.

هدف از تفکیک زباله از مبدا

  • تفکیک زباله از مبدا قبل از آلودگی های بیشتر سبب می شود تا عملیات بازیافت بهتر و صحیح تر انجام شود.
  • استفاده از زباله سوز ملزم به تفکیک زباله از مبدا می باشد.هدف از تفکیک زباله از مبدا و حمل نخاله های ساختمانی

تفکیک زباله از مبدا به خصوص برای نخاله های ساختمانی بسیار امری ضروری و سودمند می باشد. چرا که نخاله های ساختمانی اگر به تنهایی وارد چرخه بازیافت شوند با سرعت خیلی بیشتر و صرف هزینه فوق العاده کمتری مجددا به صورت مواد قابل استفاده تبدیل می شود، لذا توصیه می شود در هنگام حمل نخاله و مصالح ساختمانی نهایت دقت را داشته باشید تا این مواد با زباله های دیگر مخلوط نگردند.

فواید تفکیک زباله

تفکیک و جداسازی زباله و بازیافت آنها برای محیط زیست فواید سودمند و ارزشمندی دارد. با تفکیک شدن زباله های قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت می توان از زباله های قابل بازیافت برای تولید محصولات جدید استفاده کرد و به جای استفاده از منابع طبیعی، مواد بازیافتی را به کار برد و در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرد.فواید تفکیک زباله

از دیگر فواید تفکیک زباله و بازیافت آن می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. درست است برای بازیافت مواد زائد هم احتیاج به انرژی است ولی مقدار انرژی که برای بازیافت زباله های تفکیک شده بکار برده می شود، کمتر از این مقدار است. همچنین انرژی که در زمان تولید محصولات جدید با مواد خام مصرف می شود، خیلی بیشتر از مقدار انرژی است که همان محصولات از مواد بازیافتی تولید می شوند.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر